آرامگاه صاحب بن عباد


آرامگاه صاحب بن عباد واقع در محله طوقچی اصفهان که میان اهل محل به قبر اسماعیل بن عباد و بابا اسماعیل یا پیراسماعیل نیز خوانده می شود.صاحب بن عباد از وزرای مشهور مویدالدوله و برادرش فخرالدوله دیلمی از سلاطین معروف آل بویه بوده‌است. صاحب دوستدار علم بود و تلاش فراوانی جهت تشویق علما و دانشمندان […]

آرامگاه صاحب بن عباد واقع در محله طوقچی اصفهان که میان اهل محل به قبر اسماعیل بن عباد و بابا اسماعیل یا پیراسماعیل نیز خوانده می شود.صاحب بن عباد از وزرای مشهور مویدالدوله و برادرش فخرالدوله دیلمی از سلاطین معروف آل بویه بوده‌است. صاحب دوستدار علم بود و تلاش فراوانی جهت تشویق علما و دانشمندان و ترویج مذهب شیعه نمود؛شاید بتوان گفت پس از شیخ ابومسعود رازی، وی بزرگترین عامل ترویج تشیع در اصفهان بوده است.

آرامگاه صاحب بن عباد

آرامگاه صاحب بن عباد

اسماعیل بن عباد ادیبی مشهور و نویسنده‌ای پرتلاش بود که سِمَت وزارت را برای آل بویه نیز بر عهده داشت و با عنوان صاحب بن عباد خوانده می‌شد. او وزیری لایق و شیعی مذهب و از مدافعان سرسخت ولایت اهل‏ البیت علیهم ‏السلام بود و مذهب تشیع را در اصفهان بنیان نهاد. صاحب بن عباد در طول زندگی خود، بالغ بر یکصد و چهل هزار و به روایتی دویست و شصت هزار کتاب را تالیف نمود و در سال ۳۸۵ هجری قمری از دنیا رفت. آرامگاه وی یکی از زیارتگاه های شیعیان و دوستداران اهل بیت در اصفهان به شمار می‌رود.

آرامگاه صاحب بن عباد

آرامگاه صاحب بن عباد

آرامگاه وی یکی از زیارتگاه‌های شیعیان و دوستداران اهل بیت است.وی در سال ۳۸۶ هجری در ری درگذشت و جنازه اش به اصفهان منتقل شد و در ملک شخصی اش دفن شد.
نمونه‌های فراوانی از اشعاری که در سوگ وی سروده شده در تاریخ یمینی آمده است.آرامگاه صاحب بن عباد با گنبدی به ارتفاع ۶ متر،شامل گنبد خانه، رواق و حیاط است.
دیوارهای آرامگاه صاحب بن عباد از کاشی ساده مینائی رنگ بدون نقش و نگار فرش شده‌است.

بقعه مسقف به طاق گنبدی است و داخل آن شبیه چهار ایوانی است که یک ایوان آن کفش‌کن محسوب می‌شود. بقعه از کاشی ساده مینائی رنگ بدون نقش و نگار فرش شده‌است و قبر صاحب در وسط بقعه زیر گنبد واقع شده‌است. قبر بلندی به شکل مکعب مستطیل با ارتفاع پنج آجر کاشی (در حدود یک متر) و عرض شش آجر کاشی و طول چهارده آجر کاشی است. کاشی‌های پوشش قبر متنقش به گل و بوته‌ هستند.

آرامگاه صاحب بن عباد

آرامگاه صاحب بن عباد
آرامگاه صاحب بن عبادآرامگاه صاحب بن عباد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها