شورای راهبردی ضرورت پایگاه‌های پژوهشی میراث فرهنگی است


شورای راهبردی ضرورت پایگاه‌های پژوهشی میراث فرهنگی است

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور، گفت: بافت تاریخی هر منطقه، بخشی از هویت کشور است که اگر نابود شود، بخشی از تاریخ و تمدن ما از بین خواهد رفت و باید با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی و شهروندان برای حفظ آن تلاش کنیم.

فرهاد عزیزی، در بازدید از پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش‌آباد اظهار کرد: باید با سازمان‌های مردمی و اداره‌هایی مثل شهرداری مذاکره کنیم تا بافت‌های تاریخی را احیا، مرمت و حفظ کنیم.

وی افزود: مشارکت تشکل‌های مردمی باعث می‌شود که نهادهای دولتی نیز اقدام به حرکت کرده و پاسخگو شوند. در هر گوشه ایران اگر تلاشی انجام شده با وجود کمبود اعتبار و بودجه دولتی، توان و اراده مردم قابل تحسین است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور، تصریح کرد: مشکلات و کمبود اعتبار وجود دارد، اما اصل هر مدیریت، تدوین برنامه است که باید مورد توجه مدیران قرار بگیرد. وقتی طرح و برنامه خوب تعریف شود بودجه و اعتبار هم اختصاص پیدا می‌کند.

عزیزی تأکید کرد: بافت تاریخی نوش‌آباد بزرگ‌تر از یک پروژه است که متأسفانه این بافت و خانه‌های تاریخی در حال تخریب است، اگر این فضا احیا و مرمت شود یک بسته جالب گردشگری است.

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور، گفت: حفظ بافت نوش‌آباد، نیازمند یک برنامه اولویت‌بندی شده و هدفمند است. شورای راهبردی ضرورت پایگاه‌های پژوهشی میراث فرهنگی است تا بهترین راهکار و برنامه را تدوین و اجرا کند.

عزیزی افزود: در زمان شیوع ویروس کرونا با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات خاص آن، اما ثابت شد که گردشگری یک موضوع اثرگذار است و فرصتی است تا بتوانیم راهکارهای توسعه گردشگری را بهتر پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: پایگاه‌های پژوهشی باید با مدیریت برنامه بتوانند نیازها و فرصت‌ها را مشخص کنند و بخش‌های مختلف را به کمک بگیرند. ضرورت‌ها باید شناسایی شده و بعد از اولویت‌بندی آن‌ها، مراحل انجام کار و مسیر حرکت تعیین شود.

عزیزی گفت: بافت تاریخی هر منطقه، سرمایه مردم و ارزش‌هایی است که نباید از بین برود. میراث فرهنگی منابعی است که اگر از بین رفت قابل بازسازی نیست.

همچنین مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش‌آباد، گفت: ابتدایی‌ترین موضوع یک پروژه علمی، خرد جمعی و حرکت بر اساس یک برنامه مشخص و هدفمند است. شهرداری‌ها اجازه ندهند که بافت تاریخی هر منطقه نابود شود.

رضا نوری شادمهانی، اظهار کرد: مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد، فرع بر اصل زندگی مردم است. در طرح‌های پژوهشی میراث فرهنگی و باستان‌شناسی، زندگی مردم نوش‌آباد و نمادهای این زندگی را نباید نادیده گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت