روستای ایدلیک کلات


روستای ایدلیک کلات در اطرف مشهد در کیلومتر 15جاده کلات نادری به سمت شهرستان درگز و مابین کلات و لاین واقع شده است .روستای ایدلیک کلات که نامش بر گرفته از زبان ترکی مردم این روستا یعنی منطقه درختان سنجد است . روستای ایدلیک با مزارع شالی وبرنج، تمشک های وحشی و رودخانه ای زیبا، که […]

روستای ایدلیک کلات در اطرف مشهد در کیلومتر ۱۵جاده کلات نادری به سمت شهرستان درگز و مابین کلات و لاین واقع شده است .روستای ایدلیک کلات که نامش بر گرفته از زبان ترکی مردم این روستا یعنی منطقه درختان سنجد است . روستای ایدلیک با مزارع شالی وبرنج، تمشک های وحشی و رودخانه ای زیبا، که سرچشمه از کوههای سر به فلک کشیده هزار مسجد می گیرد، دل هر گردشگر و طبیعت گردی را می رباید.

روستای ایدلیک کلات

روستای ایدلیک کلات

روستای زیبای ایدلیک آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد و در کوه های هزار مسجد و در ۱۲ کیلومتری مرز ترکمنستان واقع شده است. روستای ایدلیک در دامنه کوه های هزار مسجد ( کپه داغ ) قرار دارد و رودخانه ای که در میان روستا وجود دارد نیز از همین کوه ها سرچشمه گرفته است.از میان این روستا و در دامنه ی کوه ها یک رودخانه زیبا عبور میکند که از کوه های هزار مسجد سرچشمه گرفته و در نهایت وارد خاک ترکمنستان می شود. از جمله دیدنی های این روستا دره ای در جنوب آن و طبیعتی سرسبز با چشمه های آب گرم می باشد. با ورود به دره ی ایدلیک با رودخانه های خروشان و چشمه های آب گرم زیادی برخورد می کنید که به درختان زیادی زندگی بخشیده است تا بتوانید در سایه های خنک آن ها استراحت کنید و از صدای گوش نواز برخورد جریان آب با صخره های کوچک و بزرگ لذت ببرید. آبی که از چشمه ها جریان دارد، گچ یا آهک دارد؛ پس مراقب باشید از آن نخورید. در این دره، رودخانه های وحشی و آبشارهای زیبایی قرار دارد که باید با لوازم کوهنوردی از آنها فرود کنید. آب فراوان این منطقه، باعث رونق برنجکاری در روستای ایدلیک شده است.

روستای ایدلیک کلات

روستای ایدلیک کلات

مردم روستای ایدلیک از طریق کشت برنج و دامداری و کشاورزی، پرورش ماهی امرار معاش می کنند.رودخانه ایدلیک از کوه های هزارمسجد سرچشمه میگیره و پس از عبور از جنگل و دره سیستان وارد ایدلیک شده و سپس از روستاهای سلطان آباد، قاباخ و ارچنگان میگذره و وارد خاک کشور ترکمنستان می شه. روستای ایدلیک درقدیم به نام ابدلیک بوده که به معنی آب فراوان است. دره ایدلیک در جنوب روستا واقع شده است.

منازل این روستا در دره‌ای که رودخانه از آن میگذرد در وسط و دو دامنه کوه در دو طرف رودخانه تشکیل شده است و لذا روستا به قسمت های سالیک محله، میان محله تقسیم شده است.

روستای ایدلیک کلات

روستای ایدلیک کلات
در این منطقه هنوز مردم آداب و رسوم کهن خود را حفظ کرده اند. در این میان میتوان به مراسم ازدواج اشاره کرد و لباس های محلی که اکثر خانواده های این روستا تنها در مراسم ازدواج از آنها استفاده میکنند. در مراسم عروسی، عروس و داماد سوار بر اسب در میدان اصلی روستا حاضر میشوند و داماد طبق رسوم و آیین پیشینیان، سیب و انار را از روی سر عروس به سمت مردم می اندازد و و اکثرا جوان ها اقدام به گرفتن آن میوه میکنند با این ذهنیت که بخت گشایی صورت بگیرد.
زمانی که قدم به جاده ایدلیک میگذارید سرمست از بوی شالیزارها و هوای پاک می شوید.لحظاتی چشمان خود را بسته و به صدای دلنواز پرندگان گوش کنید و آرام آرام با غرق در آرامش وصف نشدنی این محیط، روح خود را با صدای آب روان روخانه صیقل دهید. در این منطقه آنقدر غرق در آرامش، مسیر را طی می کنید که انگار زمان ایستاده و شما تهی از هر دغدغه ای، روح خود را به پرواز در می آورید.

نحوه دسترسی به روستای ایدلیک کلات

آدرس: مشهد – ۳۲ کیلومتری شهرستان کلات نادری – روستای ایدلیک

روستای ایدلیک کلات

روستای ایدلیک کلات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل