تولید گوجه‌سبز در ابرکوه 60 درصد کاهش یافت


تولید گوجه‌سبز در ابرکوه 60 درصد کاهش یافت

یزد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی ابرکوه با اشاره به پایان فصل برداشت گوجه سبز گفت: امسال باغداران شهرستان به علت کاهش دما در اواخر اسفندماه سال 98 و وقوع توفان در اردیبهشت ماه گذشته ، 2 هزار تن این محصول از 500 هکتار برداشت کردند که این مقدار نسبت به سال زراعی گذشته 60 درصد کاهش دارد.

مهدی غیب الهی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دلالان این میزان محصول را از باغداران خریداری و در بازار استان های همجوار عرضه کردند.

وی خسارت ناشی از حوادث طبیعی به باغداران را ۶ میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی متوسط تولید در هر هکتار به ۱۰ تن می رسید که امسال این عدد به چهار تن در واحد سطح کاهش داشت.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید مربوط به دهستان فراغه و منطقه علوی بخش مرکزی ابرکوه است،خشکسالی و سرمازدگی ، نبود ثبات قیمت، نبود صنایع تبدیلی و پراکندگی درختان را بخشی از مشکلات باغداران بیان کرد.

به دلیل کاهش دمای هوا از اواخر اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ماه امسال بر اثر سرمازدگی و وزش توفان در ۲ مرحله ، ۵۵۰ میلیارد تومان به محصول باغ‌های زردآلو ، گوجه سبز و پسته ابرکوه خسارت وارد شد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم بیش از ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...