رجوع به تفکر باطل خود به جای قرآن و وصیت نبوی، مسیر اسلام را از غدیر به سقیفه تغییر داد


رجوع به تفکر باطل خود به جای قرآن و وصیت نبوی، مسیر اسلام را از غدیر به سقیفه تغییر داد

یک استاد حوزه با بیان‌اینکه احساس تکلیف یا تکلیف‌مداری باید به دور از ظن و گمان و منطبق با علم و یقین باشد، گفت: چیزی ‌که مسیر اسلام را از غدیر به سقیفه تغییر داد، این بود که برخی به جای علم و یقین به قرآن و وصیت نبوی به تفکر باطل خود رجوع کردند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» در سلسله جلسات مباحث نفس در قالب فضای مجازی طی سخنانی، گفت: مرحله‌ دیگر از مراتب تهذیب نفس، مراقبه است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه مراقبه در لغت یعنی نگهبانی و انتظار کشیدن، تصریح کرد: انسان باید مراقب نفس خود باشد تا از عهد و شرطی که با خدا بسته تخلف نکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی افزود: نگهبانی، محصول یک بینش است، همه‌ تحولات انسان، ابتدا در حوزه نگرش و بینش است، با بینش مادی نمی‌شود رفتار الهی داشت.

این استاد حوزه علمیه درباره بینش و باور انسان مؤمن، ابراز کرد: مومن حقیقی خداوند را ناظر و شاهد بر اعمال و رفتار خود می‌داند،‌ این بینش در انسان حالتی ایجاد می‌کند که حضور خدا را در زندگی‌ خود جدی تلقی ‌کند بنابراین هر کاری را انجام نمی‌هد.

وی با استناد به فرمایشی از حضرت امیرمومنان امام علی(ع) مبنی بر اینکه برای نفس خودت نگهبان بگذارید، تصریح کرد: خداوند در سوره توبه آیه ۱۰۵ می‌فرماید: خداوند، پیامبر و مؤمنان، اعمال شما را می‌بینند، طبق فرمایش امام صادق (ع) مومنان در این آیه اهل‌بیت(ع) هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی افزود: در روایات آمده که برای هر عمل بندگان، ٣ سؤال از آنها می‌شود، در هر سه سؤال، باید به دنبال رضای خدا باشیم و این مراقبت کردن نیاز دارد، به عنوان مثال از انسان می‌پرسند، چرا انفاق کردی؛ برای اطاعت دستور خدا یا بر اساس هوای نفس بود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه احساس تکلیف یا تکلیف‌مداری، باید به دور از ظن و گمان و منطبق با علم و یقین باشد، گفت: چیزی‌که مسیر اسلام را از غدیر به سقیفه تغییر داد، این بود که برخی به جای علم و یقین به قرآن و فرمایشات پیامبر(ص)، به تفکر باطل خود رجوع کردند، خوارج نهروان هم براساس فکر غلط خود در برابر حضرت امیرمومنان امام علی(ع) ایستادند، بنابراین برای رسیدن به علم و یقین باید با عالم دین، مرتبط باشیم.

وی درباره آثار صبر هنگام انجام عمل، قبل و بعد از آن، خاطرنشان کرد: صبر قبل از عمل، از عجله جلوگیری می‌کند؛ صبر هنگام عمل، سبب می‌شود که انسان غافل نشود و با استقامت، عمل را انجام دهد تا استمرار یابد، صبر بعد از عمل برای این است که آن را باطل نکنیم، عمل انفاق را با منت، آزار و اذیت مردم، یا عُجب و غرور خود باطل نکنیم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن