بازتاب قتل یک سیاهپوست در صفحات معارفی رسانه‌ها


صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 12 خردادماه به موضوعاتی همچون قتل یک شهروند سیاهپوست در آمریکا، بازگشت فعالیت اماکن مقدس به شرایط عادی قبل از شیوع ویروس کرونا، اعلام فراخوان جشنواره قرآنی‌ آیات، حقوق شهروندی از منظر امام خمینی(ره) و همچنین جهان‌های موازی پرداخته‌اند.

بازتاب قتل یک سیاهپوست در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ امروز دوشنبه 12 خردادماه صفحات معارفی رسانه‌ها خبرهای قرآنی متنوعی از گوشه و کنار کشور مخابره کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم از طنین‌انداز شدن بانگ الله‌اکبر از سوی معترضین به قتل شهروند آمریکایی خبر داده است و فارس نیز آخرین مهلت نام‌نویسی طرح اسوه را اطلاع‌رسانی کرده است.
ایسنا تنها خبر خود را به زمان اعلام فراخوان جشنواره قرآنی آیات اختصاص داده و ایرنا نیز به جستجوی حقوق شهروندی در کلام امام خمینی(ره) پرداخته و گزارش مبسوطی در این زمینه منتشر کرده است. باشگاه خبرنگاران جوان اعمال ماه شوال را مورد بررسی قرار داده و ایبنا نیز به معرفی کتاب «قرآن و جهان‌های موازی» پرداخته است. دو خبرگزاری مهر و میزان نیز تا زمان تهیه این گزارش، صفحات معارفی خود را به روز‌رسانی نکرده‌اند.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه نسبت به قتل یک سیاهپوست از سوی پلیس آمریکا در این کشور واکنش نشان داده و طی آن از سر داده شدن تکبیر «الله اکبر» از سوی معترضین به این قتل در برابر نیروهای امنیتی آمریکا خبر داده است. در پی قتل فردی سیاه‌پوست به نام فلوید از سوی افسر پلیس آمریکایی، موجی از اعتراضات از سوی مردم این کشور علیه سیاست‌های نژادپرستانه آمریکا شکل گرفت. به مرور زمان این اعتراضات به شکل تظاهرات و آشوب‌های خیابانی در آمد و تاکنون این روند ادامه دارد.
این خبرگزاری همچنین به انعکاس صحبت‌های حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه و مدرّس دروس خارج فقه و اصول و عضو مجلس خبرگان رهبری که البته زمان و مکان آن اعلام نشده، پرداخته است. در این خبر آمده است: «این عضو مجلس خبرگان رهبری در بیانی با اشاره به نقش شیاطین در اغوای انسان‌ها گفت: شیاطینی که بعضی مؤمنین را وسوسه می‌کنند، تعدادشان به اندازه دو قبیله بزرگ عرب است».
یادداشتی در مورد انجمن حجتیه، انتشار مداحی «سیدمهدی میرداماد» و «مهدی سلحشور» به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)، انعکاس بیانات حجت‌الاسلام «سیدمحمدباقر علوی‌تهرانی» استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی در مورد رزق و روزی، بیان 40 ویژگی‌های امام خمینی(ره)، اعلام اسامی برگزیدگان فراخوان بهار قرآن در خزان کرونا، 15 فضیلت برتر در بیان امام صادق(ع)، و ... از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه دین،‌ قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.

فارس

خبرگزاری فارس صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی را با بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۳۷۷ قرآن شامل آیات ۱ تا ۱۳ سوره مبارکه نمل با صدای مرحوم «مصطفی اسماعیل» به روزرسانی کرده است.
این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری به مهلت نام‌نویسی در طرح اسوه پرداخته است. بر اساس این خبر، نام‌نویسی دور جدید طرح اسوه ویژه آموزش و پرورش نوجوان مستعد در تلاوت قرآن کریم آغاز و تا پایان خرداد‌ماه ادامه دارد. طرح اسوه به همت بنیاد خاتم‌الاوصیاء و با همکاری شورای عالی قرآن با هدف تربیت و آموزش نوجوانان مستعد در زمینه تلاوت قرآن کریم از سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز کرده است.
فارس همچنین از شبانه‌روزی شدن حرم حضرت معصومه(س) و دیگر اماکن مقدس خبر داده و اعلام کرده است از امروز این مراکز به روال عادی قبل از شیوع بیماری کرونا بازگشته است. در این خبر آمده است: «این بازگشایی فعلاً ویژه صحن‌های آستان‌های نورانی است و رواق‌ها و روضه‌های منوره برروی زائران باز نیست. همچنین در دستور‌العمل بازگشایی بیان شده زائران زمان زیارت را محدود‌تر کرده و از آوردن کودکان و سالمندان به حرم‌ها تا حد امکان خود‌داری کنند».

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران تنها خبر منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را (تا ساعت 14 و زمان تهیه این گزارش) به خبری از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جشنواره قرآنی آیات اختصاص داده است. در این خبر که «اصغر امیرنیا»، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد آن را اعلام کرده به زمان اعلام فراخوان جشنواره آیات در سال 99 اشاره شده است.

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تنها خبر منتشر شده در صفحه قرآن و معارف را به گزارش مبسوطی در مورد حقوق شهروندی از منظر امام خمینی(ره) اختصاص داده است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی (ره) که بیست و چهارم آذر سال ۱۳۶۱ به قوه قضاییه و نهادهای اجرایی کشور صادر شد، سنگ بنایی برای منشور حقوق شهروندی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری بود که به دور از جریانات سیاسی به دنبال گفتمان سازی در جامعه مدنی است. این فرمان با عنوان منشور کرامت انسان و در زمینه حقوق خصوصی، حقوق بشر و حقوق شهروندی در مقابل حکومت و قدرت، یکی از ارزنده ترین آثار امام خمینی (ره) است که در تمامی موارد به محترم شمردن حقوق افراد و رعایت ضوابط قانونی در برخورد با حقوق شرعی - مدنی تأکید دارد».

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز با انتشار دو مطلب خبری به روزرسانی شده است. در یکی از این مطالب حدیثی از امام علی(ع) درباره بدترین تلاش‌ها انتشار یافته است.
این خبرگزاری همچنین گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حائری‌زاده، کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در مورد اعمال ماه شوال انجام داده است. این کارشناس مذهبی بیان کرده است: «وظایف انسان در ماه شوال نسبت به ماه‌های دیگر تغییری نمی‌کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند با تلاوت قرآن و ادعیه در ماه رمضان، تمامی وظایف عبادی در کل سال از دوششان برداشته می‌شود. خیر اینگونه نیست؛ مهم این است که مضامین والای این مناجات و دعا‌ها را عملی کنیم».

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران نیز تنها مطلب منتشر شده در صفحه دین را به معرفی کتاب «قرآن و جهان‌های موازی» اختصاص داده است. نخستین چاپ این کتاب در 230 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 65 هزار تومان از سوی نشر آب خست راهی بازار نشر شده است. در بخشی از این مطلب آمده است: «طبق آیات قرآن، جهان اولیه بسیار متقارن بوده و رفته رفته این تقارن شکسته شده است. تقریباً مدل‌های کیهان‌شناسی آغاز جهان را در تقارن و وحدتی باشکوه تخمین زده‌اند. در مدل تورمی، شکست تقارن همراه انبساطی عظیم و تورمی رخ می‌دهد، اما در مدل چرخه‌ای این انبساط به آرامی جهان‌های موازی را از یکدیگر دور می‌کند. طبق آیات نیز داشتیم که ابتدا تقارن «سماء» شکسته و سپس تبدیل به «سماوات هفتگانه» می‌شود و تمام این مراحل را در شش روز یا بهتر بگویم شش مرحله، خوانده است».

دو خبرگزاری مهر و میزان نیز تا زمان تهیه این گزارش هیچ خبری بر روی صفحات قرآن و متون دینی و دین و اندیشه خود قرار نداده‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق