رشد 20 درصدی تخصیص ارز دارویی کشور به تولید در سال 98


رشد 20 درصدی تخصیص ارز دارویی کشور به تولید در سال 98

شانه‌ساز گفت: سهم 60 درصدی ارز واردات و 40درصدی تولید در سال 97 عکس شد و در سال 98، 60 درصد ارز دارو به تولید تخصیص یافت.

رشد 20 درصدی تخصیص ارز دارویی کشور به تولید در سال 98

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذاودارو در نشست هم‌اندیشی با فعالان صنعت دارویی کشور به‌منظور تدوین سیاست‌های ملی دارویی، با اشاره به تغییر سیاست‌های سازمان غذا و دارو نسبت به تخصیص ارز در سال گذشته، تصریح کرد: با پشتیبانی مقام عالی وزارت، سهم ۶۰ درصدی ارز واردات و ۴۰درصدی تولید در سال ۹۷ عکس شده و در سال ۹۸، ۴۰ درصد به واردات و ۶۰ درصد به تولید تخصیص یافت.

معاون وزیر بهداشت بابیان اینکه با تمام مشکلات اقتصادی در سال گذشته برگزاری جلسات قیمت‌گذاری دارو ادامه یافت، عنوان کرد: سازمان غذا و دارو به‌عنوان یک سازمان دولتی تا جایی از شرکت‌ها حمایت می‌کند که منافع عمومی و ملی دیده شود، براین اساس با مدنظر قرار دادن منافع مردم، از شرکت‌ها حمایت کردیم و نگذاشتیم شرکت‌ها متضرر شوند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو تلاش کرده است که سیاست‌های خود را با جمع فکری خبرگان و بازیگران صنایع مرتبط در بخش‌های مردم‌نهاد پیش ببرد که تهیه پیش‌نویس سیاست ملی دارویی کشور ازجمله این موارد است.

دکتر شانه ساز افزود: تا پیش‌ازاین سیاست ملی دارویی مصوبه سازمان غذا و دارو بوده است که با تغییر رئیس سازمان، این سیاست‌ها نیز قابل تغییر بود، لذا برای اینکه مصوبات ثبات بیشتری داشته و در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ ساله، برنامه‌ریزی بلندمدت را امکان پذیرد و امنیت حرفه‌ای بیشتر‌ی را برای شرکت‌ها فراهم کند، نیازمند تصویب آن از سوی مراجع بالادستی است.

وی با تأکید براینکه «خدمات» بخش مهمی از حوزه داروست که در داروخانه‌ها ارائه می‌شود، گفت: علیرغم اینکه در داروسازی جایگاه مناسبی را در منطقه و جهان پیداکرده‌ایم و شرکت‌های دانش‌بنیان باقابلیت تولید دارو‌های جدید با فناوری‌های بالا، حداکثر ظرف دو سال افتخارآفرینی می‌کنند، اما متأسفانه درزمینه خدمات، بسیار عقب هستیم و از این بابت لطمه و آسیب می‌بینیم که نتیجه آن وضع برخی قوانینی علیه منافع داروسازان شاغل در بخش خدمات است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی ایرادات مبنی بر عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها، عنوان کرد: رشته‌ای که بیشترین آموزش آکادمیک در دروان تحصیل و فعالیت علمی و پژوهشی را درزمینه آرایشی و بهداشتی دارد داروسازی است و محل عرضه این محصولات داروخانه هاست.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر