24 پروژه مرمتی در استان اردبیل اجرا شد


24 پروژه مرمتی در استان اردبیل اجرا شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: در سال گذشته 24 مورد پروژه مرمت بنا و بافت‌های تاریخی در این استان انجام شد.

نادر فلاحی روز دوشنبه در جلسه ویدئوکنفرانس با معاون حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور افزود:‌ در استان اردبیل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی بسیار ارزشمندی قرار دارد که احیا و مرمت این بناها در راستای پاسداشت فرهنگ و تمدن منطقه جزو برنامه‌های مهم به شمار می‌رود و سالانه در این زمینه طرح‌های مختلفی اجرا می‌شود.

وی از جمله محوطه‌های مهم تاریخی و باستانی در استان را محوطه باستانی ۷۵۰۰ ساله شهر یئری مشگین‌شهر دانست که در زمینه ساماندهی و مرمت در این محوطه اقدامات در ۴۰۰ هکتار انجام شده و در حال حاضر این اقدامات تداوم دارد.

فلاحی در مورد محوطه تاریخی روستای شال خلخال هم گفت: کاوش‌های بسیار خوبی در این محوطه انجام شده و ادامه این کاوش‌ها در حال اجراست.

او با بیان اینکه مرمت مسجد عتیق جزو برنامه‌های امسال این اداره کل است، تشریح‌کرد: امسال برنامه‌ریزی شده تا بخشی از پروژه‌های مرمتی در استان در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز به بهره‌برداری برسد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در این نشست اظهارکرد: مرمت در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، موزه سپهرم، سردر عالی‌قاپو، کاروانسرای قانلی بولاغ، خانه وکیل‌الرعایا، موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر و بقعه شیخ حیدر مشگین‌شهر از جمله بناهای مرمتی مهمی بود که پارسال اجرایی شد.

کریم لطفی افزود: همچنین مرمت جمعه مسجد، بازار تاریخی اردبیل، محوطه باستانی شهر یئری، خانه تاریخی رئیسی، خانه تاریخی خلیل‌زاده، مدرسه جعفر اسلامی، سرای وکیل، سرای امام جمعه اردبیل، غاز گلستان، بقعه شیخ کلخوران، حمام حور نمین، مجموعه کشف‌الدین انصاری، ساختمان صنایع دستی پارس‌آباد، حمام یعقوبیه، حسینیه مجتهد دلجو و مدرسه پورسینا از دیگر پروژه‌های مرمتی اجرا شده، می‌باشد.

او اولویت اجرای طرح‌های مرمتی را پروژه‌های با پیشرفت بالای ۸۰ درصد برشمرد و بیان کرد:‌ بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام شده تمامی طرح‌های مرمتی پس از تصویب در شورای فنی اجرا خواهد شد و بدون حکم مرمت پروژه‌ای در این حوزه آغاز نخواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول