گالری‌گردی از اتاق نشیمن


گالری‌گردی از اتاق نشیمن

  «کرونا»،‌ساز و کار فعالیت‌های هنری را تغییر داده است. این تغییر، اگرچه بیشتر روی بسته شدن درهای نگارخانه‌ها و گالری‌های هنری، نمود پیدا کرده است

همشهری آنلاین_ سمیرا باباجانپور: اما گویا «قرنطینه» نمی‌تواند ذهن سیال هنرمند را پشت درهای بسته نگاه دارد. گالری «آنلاین»، جایی که هنرمندان از همه گروه‌های هنری می‌توانند بی‌هیچ دغدغه‌ای میلیون‌ها مخاطب جذب کنند، اینک در نگارخانه فرهنگسرای «معرفت» برپاست.

گالری‌گردی از اتاق نشیمن

وقتی هنرمندان مقابل کرونا می‌ایستند

وقتی نخستین نگارخانه آنلاین با موضوع قرنطینه، در همان روزهای نخستین شیوع کرونا در فضای مجازی، دست به دست شد، شاید کمتر هنرمندی فکر می‌کرد بخواهد اثری در این نگارخانه به نمایش بگذارد. اما موفقیت طرح و استقبال مخاطبان موجب شد تا این روزها هنرمندان از خانه‌نشینی به نفع هنر استفاده کنند و مجال بیشتری برای خلق یک اثر هنری داشته باشند. آنها چشم امید به این نگارخانه‌های آنلاین بسته‌اند. نگارخانه‌ای که قدرت فراگیری زیادی دارد و بدون مرز در سطح بین‌المللی گسترش می‌یابد. «پگاه نصراللهی»، مدیر گروه هنری «پگانا آرت»، ‌مجری برگزاری نمایشگاه و نگارخانه‌های هنری در غرب تهران، از چالشی سخن می‌گوید که از همان روزهای نخست شیوع کرونا که تلاش برای خانه ماندن و قرنطینه خانگی به اوج خود رسیده بود، راه انداخته‌اند. چالشی که با مدیریت فرهنگسرای معرفت توانست مخاطب هزاران کاربر فضای مجازی را به سوی نگارخانه‌های آنلاین بکشاند.

نصراللهی می‌گوید: «بی‌شک برای یک هنرمند، هنر زمانی معنا پیدا می‌کند که در معرض دیدگان قرار بگیرد. هنر برای نوازش چشمان مخاطب خلق می‌شود. اکنون با بسته شدن درهای نگارخانه‌ها باید فکری می‌کردیم. یک چالش هنری راه انداختیم و آن شرکت در نمایشگاهی با عنوان قرنطینه بود. در این نمایشگاه، هنرمندان موضوع قرنطینه را به تصویر می‌کشند و آثار هنری در فضای مجازی نشر داده می‌شوند. از راه‌اندازی این چالش، ۲ هدف داشته‌ایم، نخست اینکه روحیه هنرمندان خانه‌نشین را تقویت کنیم و دیگر اینکه از توقف خلق آثار هنری جلوگیری کنیم.»

گالری‌گردی از اتاق نشیمن

شرکت ایرانی‌های مقیم خارج از کشور

۷۰ اثر هنری در قالب‌های مختلف هنرهای تجسمی برای شرکت در دور نخست نگارخانه آنلاین فرستاده و یک فیلم ۲ دقیقه‌ای از آثار منتخب تهیه و به‌صورت ۳ بعدی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد. استقبال مخاطبان امیدوارکننده بود. نصراللهی می‌گوید: «هنرمندان زیادی شرکت کردند. شرکت‌کننده‌ها تنها تهرانی نبودند از شهرهای دیگر کشور و حتی شرکت‌کننده‌های ایرانی مقیم خارج نیز به این چالش هنری پیوستند. خوشبختانه با همراهی نگارخانه معرفت در محله «شهران»، کار، حرفه‌ای پیش رفت. به گونه‌ای که مخاطب با تماشای این نگارخانه آنلاین می‌تواند در آن قدم بزند و از زیبایی‌های هنری‌اش لذت ببرد.»

گالری‌گردی از اتاق نشیمن

دوران نگارخانه‌های آنلاین

این چالش هنری همچنان ادامه دارد و بازخورد مناسبی که هنرمندان دریافت کرده‌اند، موجب شده است تا طیف گسترده‌ای در فضای مجازی به این چالش هنری بپیوندند. مدیر گروه هنری «پگانا آرت» که تاکنون بیش از ۳۰ نمایشگاه در پایتخت برگزار کرده است، راه‌اندازی نگارخانه آنلاین را همچون یک تولد هنری معرفی می‌کند و می‌گوید: «بی‌ تردید دیدن آثار هنری در فضای مجازی، کار جدیدی نیست. ولی این روزها با بسته شدن درهای نگارخانه‌ها و گالری‌های هنری، نگاه‌ها به این سبک از نمایشگاه هنری تغییر کرده و جنبه‌های مثبت آن پررنگ شده است تا جایی که بسیاری از هنرمندان، جذب آن شده‌اند و نه تنها در دوران قرنطینه ویروس کرونا، بلکه تصمیم گرفته‌اند درهای نگارخانه آنلاین را برای همیشه باز نگه دارند.»

گالری‌گردی از اتاق نشیمن

نگارخانه در بخش بیماران کرونایی

دیدن آثار هنری همان قدر که برای مخاطبان خانه‌نشین روزهای کرونایی جذاب است بی‌شک در روحیه بیماران نیز تأثیرگذار خواهد بود. کار جذاب و متفاوتی که مسئولان بیمارستان «نیکان» غرب تهران انجام داده‌اند، یک نمونه موفق است. مخاطب آثاری که در فضای درمانی به نمایش در آمده است، بیماران، کادر درمانی و خانواده و همراهان بیماران هستند. باید بدانیم که این دیدگاه که هنر می‌تواند اثرات مفیدی بر بهبودی بیمار بگذارد، امروزه یک دیدگاه پر طرفدار است.
hospital art بر این دیدگاه استوار است که هنر می‌تواند تجربه درد را از طریق منحرف کردن توجه بیمار کاهش دهد. بر همین اساس آثار آبرنگ «سوگند فضلی‌خوانی» با موضوع «طبیعت» در بخش بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان به نمایش در آمده است.

گالری‌گردی از اتاق نشیمن

گالری‌گردی با یک فنجان چای

تماشای جذاب‌ترین آثار هنری در زمانی کمتر از ۲ دقیقه، در فضای صمیمی خانه، بی‌شک پر مخاطب خواهد بود. تجربه‌ای که تا پیش از این، خیلی‌ها از آن محروم بودند. اما مخاطبان نگارخانه آنلاین دست چین شده نیستند. همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند

گالری‌گردی از اتاق نشیمن

کد خبر 516526

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...