موزه کودکی ایرانک تهران


موزه کودکی ایرانک تهران ، یک تجربه ی نو و بسیار جالب در زمینه ی کودکان است. این موزه برای کودکان امروز، و همینطور بزرگسالان یا کودکان دیروز بسیار هیجان انگیز خواهد بود. موزه ی کودکی، فراتر از موزه ای برای تماشای ابزار و وسایل قدیمی است، بلکه محیطی برای کودک بودن و کودکی کردن […]

موزه کودکی ایرانک تهران ، یک تجربه ی نو و بسیار جالب در زمینه ی کودکان است. این موزه برای کودکان امروز، و همینطور بزرگسالان یا کودکان دیروز بسیار هیجان انگیز خواهد بود. موزه ی کودکی، فراتر از موزه ای برای تماشای ابزار و وسایل قدیمی است، بلکه محیطی برای کودک بودن و کودکی کردن است. این موزه، یک موزه ی روایی و کنش گراست به این معنی که هرروز اتفاقات جدیدی در این موزه رخ میدهد و افراد در ارتباط با یکدیگر قرار میگیرند. داستان ها و روایت ها بازسازی شده اند و شما را در محیط مشابه قرار میدهند. نمایش ها و بازی های مختلفی، هرروز در موزه انجام میشوند. و تجربه ی مشترک جدیدی را برای کودکان اکنون و کودکان نسل قبل رقم میزنند.

موزه کودکی ایرانک تهران

موزه کودکی ایرانک تهران

موزه کودکی ایرانک تهران ، یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توان احساسات ناب کودکی را در آن زنده کرد. بودن در میان این همه وسیله‌های بازی کودکانه، واقعا جالب است. کودکان دیروز و امروز می‌توانند از این محیط جذاب دیدن کنند. علاوه بر وجود اسباب‌بازی‌های قدیمی و جالب، حسی متفاوت نیز در این موزه جریان دارد. می‌توانید لحظاتی از مشغله و درگیری‌های روزانه خود رها شوید و تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز در موزه کودکی ایرانک داشته باشید. ابزار و وسایل قدیمی، محیط خاطره‌انگیز، روایت داستان‌ها و بازی‌های متنوعی که در این موزه وجود دارند، حس و حال شما را تغییر خواهند داد. چیدمان موزه از سال‌های قدیم شروع می‌شود و به اسباب‌بازی و سایر اشیا کودکانه دوران کنونی می‌رسد.

چیدمان موزه بر پایه تاریخ بنا شده است. موزه با کتیبه های سنگی (دفتر مشق) و اسباب بازی های کودکان در ۴ هزار سال پیش آغاز می شود و هرچه در موزه پیش می روید تاریخ نیز به دوران اخیر نزدیک تر می شود و در نهایت به نقطه ابتدایی باز می گردید.یکی از جذابیت های موزه کودک روایی بودن این موزه است به بیان ساده تر جای جای این موزه در ساعات خاص داستان ها برای بچه ها بصورت زنده اجرا می شوند.

بعد از ورود به داخل موزه با خوش‌آمدگویی گرم کارمندان روبه‌رو می‌شوید. با پرداخت مبلغ ۲۰ هزار تومان می‌توانید بلیت تهیه کنید اگر همراه با کودکتان به موزه بروید، از شما دعوت می‌کنند به والدین و کودکان دیگر ملحق شوید تا کنار یکدیگر و با همراهی کارمندان متخصص در زمینه کودک، به‌طور موزیکال و داستانی، درگیر روایت‌ها و قصه‌های شیرین و آموزنده، همراه با بازی‌ها و نمایش‌ها شوید. در غیر این صورت، یکی از کارمندان کنار شماست و باحوصله برای شما از ۴۰۰۰ سال پیش تا امروز را روایت می‌کند.

موزه کودکی ایرانک تهران

موزه کودکی ایرانک تهران

قسمت های مختلف موزه

در قسمتی از موزه کودکی ایرانک برخی داستان های قدیمی بصورت چاپی بر روی دیوار قرار داده شده اند. برخی از این شخصیت های داستانی دارای نخ متصلی به اعضای بدنشان هستند که با کشیدن نخ، اعضای بدن موجود به حرکت در آمده و به شخصیت حیات و پویایی می بخشد.در قسمتی دیگر از موزه، کتاب های داستانی دست نوشته قدیمی را می توانید مشاهده کنید. برخی از این کتاب ها به همت مهدی آذری یزدی و برخی دیگر به همت افراد پر دغدغه حوزه کودک تدارک دیده شده اند.
همچنین در موزه کودکی ایرانک شما می توانید در ساعات مختلف برنامه های متفاوتی مثل خیمه شب بازی را مشاهده نمائید.

ننو و گهواره

گهواره‌های مختلف و جالبی در این مجموعه دیده می‌شود. این گهواره‌ها، اولین و ابتدایی‌ترین گهواره‌های کودکان بوده است. به طور مثال یک گهواره تنها از تنه درخت درست شده است.

مکتب‌خانه‌

یکی دیگر از بخش‌های موزه ملی ایرانک، بخش مکتب‌خانه است. در این قسمت، فرهنگ مکتب‌خانه‌ای به نمایش گذاشته شده است. مکتب‌خانه جایی بوده است که سواد پایه را در آن آموزش می‌داده‌اند. در ابتدا علم روخوانی قرآن آموزش داده می‌شد. کم کم با گذشت زمان، نظام آموزشی جدیدتری پایه‌ریزی شد. به همت افرادی مانند میرزا حسن تبریزی، نظام آموزش و پرورش نوین بنیان گذاشته شد.

موزه کودکی ایرانک تهران

موزه کودکی ایرانک تهران

بازی‌افزارهای کودکان

بازی‌افزارهای کودکان از دوران بسیار قدیم، در موزه کودکی ایرانی دیده می‌شود. این اشکال جالب، از چند هزار سال پیش وجود داشته‌اند و وسایل بازی کودکان دیروز محسوب می‌شده‌اند. سوت سوتک‌ها، مولاژ حیوانات، انواع پیکرک‌های بامزه و … در این موزه دیده می‌شود. در قسمت‌های بعدی هم می‌توانید اسباب‌بازی‌های قدیمی ایرانی تا همین دهه پیش را ببینید.

کودکان عصر قاجار و پهلوی

یک مورد بسیار جالب در موزه کودکی ایرانک، تصاویر واقع‌نمای کودکان عصر قاجار و پهلوی است. تصویر واقعی این کودکان با لباس‌هایی از آن دوران پوشانده شده‌اند. می‌توانید تصور کنید که کوچولوهای دوران قاجار با این لباس‌ها چگونه بازی و شیطنت می‌کرده‌اند.

زنده شدن خاطرات کودکی با آهنگ‌های نوستالژیک

وقتی به موزه کودکی ایرانک بروید، از شنیدن آهنگ‌های قدیمی و خاطره‌انگیزی که می‌شنوید، ذوق‌زده خواهید شد. آهنگ‌های متنوع ایرانی، مانند آهنگ‌های ارمنی و زرتشتی در موزه شنیده می‌شود. یک رادیوی قدیمی هم وجود دارد که صدای فضل الله مهتدی از آن به گوش می‌رسد.

اسباب‌بازی‌های اهدا شده به موزه کودکی ایرانک

در طول این چند سال، اشیا زیادی توسط افراد به موزه کودکی ایرانک اهدا شده است. فردی مانند زنده‌یاد مهدی آذریزدی، حدود ۱۰۵ کتاب چاپ سنگی و چند مورد از نخستین شماره‌های نشریات قدیمی کودک و نوجوان را به موزه اهدا کرده است. نشریاتی که ایشان به موزه اهدا کردند، کیهان بچه‌ها، نغمه کودک، تهران مصور کوچولوها، افسانه، نوباوگان و نونهالان و … می‌باشد. جمشید دادجو، ناشر قدیمی کتاب کودک و نوجوان، حدود ۱۲۰ عنوان کتاب به موزه اهدا کرده‌ است. عروسک‌های نمایشی ساخته شده توسط محبوب نورصالی نیز به موزه اهدا شده است. کامران ملک مطیعی نیز چندین جعبه از اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌های خود را به موزه اهدا کرده‌ است. آرسینه ماردیروسیان، یکی از برترین موسسان مهد کودک در تهران، مجموعه‌ای بی‌نظیر از عکس‌ها، اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها و نشریات را به این موزه تقدیم کرده است. همچنین عروسک‌های خانواده قاسملو و ده‌ها تن از افراد علاقه‌مند، به موزه کودک ایران تقدیم شده است.

آدرس موزه کودکی ایرانک:

بزرگراه حقانی (شرق به غرب)، نبش خیابان کوشا، روبه‌روی ورزشگاه شهید کشوری، ساختمان آرشیو ملی، سالن گنجینه

موزه کودکی ایرانک تهران

موزه کودکی ایرانک تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»