حجره‌های مسجد جامع ارومیه احیا می‌شود


حجره‌های مسجد جامع ارومیه احیا می‌شود

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: حجره‌های مسجد جامع ارومیه طبق سبک معماری اولیه آن احیا می‌شود.

جلیل جباری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: برای انجام این اقدامات اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از منابع سفر ریاست جمهوری اختصاص داده شده‌است که در این راستا هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: مسجد جامع ارومیه به عنوان یکی از مساجد تاریخی دوره اسلامی با محراب گچبری و منحصر به فرد بوده که در سال‌های گذشته دستخوش تغییر و تحولاتی در معماری آن شده‌است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به اهمیت تاریخی این بنای با ارزش امسال اقدامات برای احیای مجدد حجرات مسجد جامع ارومیه و تعیین پلان بخش حجرات قدیمی ضلع شرقی آن آغاز می‌شود.

وی افزود: طبق نظر کارشناسان مقرر شده‌است حجرات ضلع شرقی این مسجد احیا و کاوش‌های باستان‌شناسی جهت دسترسی به آثار تمدنی پیشین نیز در مسیر شبستان گنبددار مسجد ادامه یابد.

جباری گفت: در سال‌های اخیر تعریض خیابان نزدیک این مسجد و انجام لوله‌گذاری‌های انشعابات گاز و آب در اطراف آن باعث به وجود آمدن مشکلاتی در مسیر احیای این مسجد شده‌است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی بیان کرد: یکی از اصلی ترین ماموریت های این اداره کل حفظ و مرمت مساجد تاریخی در سطح استان است.

جباری بیان کرد: این نهاد اقدامات مرمتی را برای مساجدی که در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده انجام داده و این کار را ادامه می دهد.

مسجد جامع یکی از آثار کهن و قدیمی ارومیه است و در خیابان اقبال این شهر تاریخی قرار دارد؛ این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است.

برخی از محققان معتقدند این بنا ابتدا آتشکده بود و سپس در قرن هفتم هـجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شد؛ به اعتقاد این گروه از محققان سبک تزیینات، گچ بری ها، ستون بندی ها و طاق های مسجد عینا شبیه به سبک معماری سلجوقیان است.

تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست اما محراب آن در تاریخ ۶۷۶ هـجری قمری ساخته شده است؛ این مسجد به همراه سایر اجزای بافت قدیمی شهر به ویژه بازار و راسته های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مسجد جامع ارومیه با ۲ درب ورودی که از صحن بزرگ آن منشعب می شود، به بازار راه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دلنوشته و متن زیبا در مورد امام رضا (ع)