شیوع کرونا تهدیدی است که به فرصت همبستگی و کمک به آسیب‌دیدگان تبدیل شد


شیوع کرونا تهدیدی است که به فرصت همبستگی و کمک به آسیب‌دیدگان تبدیل شد

یک عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه تاکید کرد: شیوع بیماری کرونا تهدیدی بوده است که به فرصت همبستگی و کمک به آسیب دیدگان تبدیل شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، حجت‌الاسلام «محمدرضا شهیدی‌پور»، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به نقش‌آفرینی جهادی جامعه قرآنی در مدیریت بحران کرونا گفت: باید از این فرصت که به دست آمده حسن استفاده را بکنیم، اضطراب و استرسی که در اثر شیوع این بیماری به وجود آمده تا حدودی لازم است و استرس همیشه بد نیست، خداوند در قرآن می فرماید: وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَةً یعنی ما شما را با خوبی و بدی آزمایش می کنیم برخی گفته اند منظور از شر بیماری است و مقصود از خیر، صحت، امنیت و عافیت است. خداوند گاهی ما را با صحت و سلامت و گاهی با بیماری و ناامنی آزمایش می‌کند.

وی اظهار کرد: با بروز این بیماری متوجه شدیم که انسان موجود ضعیفی است و در برابر این ویروس کاملاً مورد تهدید قرار گرفته اما باید این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم، البته مردم ایران خیلی زود به این فرصت دست یافتند و نمونه آن همبستگی مردم و کمک به آسیب دیدگان است. نکته دیگر که با بروز این بیماری روشن شد این بود که نباید در هیچ زمینه ای به کشورهای دیگر تکیه کنیم و باید مستقل باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: طبق احادیث و روایات، دو چیز است که باعث ایجاد آرامش در انسان می شود، یکی نماز و دیگری تلاوت قرآن. با شیوع این بیماری جدید متوجه شدیم که به دعا و توسل به امامان معصوم و ارواح پاک شهدا احتیاج داریم و این خیلی برای غلبه بر استرس کمک می کند.

وی افزود: متأسفانه برخی دنبال ایجاد استرس در جامعه هستند. گاهی دانستن هر موضوعی لازم نیست و علاوه بر اینکه نباید اطلاعات غلط بدهیم، نباید هر اطلاعات درستی را هم پخش کنیم چون دانستن برخی موارد که ضرورت ندارد استرس ایجاد می کند. متأسفانه برخی اطلاعات فضای مجازی نادرست است و مردم نباید به آنها توجه کنند.

استاد حفظ و قرائت قرآن عنوان کرد: استرس در حدی لازم است تا نکات بهداشتی رعایت شود و همین که انسان به یاد مرگ باشد بهترین وعظ است. در حدیثی آمده است که برای آخرت به گونه ای کار کن که گویی فردا از دنیا می روی و در مورد امور دنیوی و اقتصادی به شیوه ای عمل کن که انگار همیشه در دنیا خواهی ماند، این حدیث به داشتن امید تأکید دارد و این دو یعنی خوف و رجا باید با هم باشد اگر ترس زیاد باشد زندگی مختل می شود و اگر امیدواری زیاد شود انسان مغرور می شود، باید در خودمان خوف و رجاء را در حد اعتدال نگه داریم.

وی بیان کرد: فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و حتی اگر بتوانیم در اماکن مذهبی و زیارتی حضور پیدا کنیم این فاصله گذاری اجتماعی را باید رعایت کنیم گاهی اوقات باید از خطرات احتمالی جلوگیری کنیم. همچنین در شرایطی هستیم که مؤسسات و مراکز دینی و قرآنی تعطیل است اما از طریق فضای مجازی می توانیم فعالیت این مراکز را ادامه دهیم و در این فرصتی که مردم بیشتر در خانه هستند باید خود را با مسائل فرهنگی و دینی سرگرم کنند و آموزش و انس با قرآن بصورت مجازی صورت پذیرد که البته تا حدی انجام شده است.

مدیر گروه علوم و فنون قرائات جامعة المصطفی(ص) اظهار کرد: در شرایط کنونی مردم بیشتر احساس نیاز می کنند که با معنویات آشنا و دمساز شوند و حتی کسانی که ظاهراً مذهبی نیستند این روزها معنویتشان تقویت شده مثل کشتی که وقتی دچار طوفان می شود همه افراد درون آن به یاد خدا می افتند، یعنی به نیرویی متوسل می شوند که احساس می کنند می تواند آنها را نجات دهد، بنابراین باید این امید را در مردم زنده نگه داریم. هنرمندان هم باید سعی کنند نشاط را در جامعه حفظ کنند زیرا جامعه هم به شادی و هم به تفکر و معنویات نیاز دارد.

حجت الاسلام شهیدی پور ضمن تقدیر از حضور فعالانه سازمان اوقاف و امور خیریه که دربسیج ملی مبارزه با کرونا ، گفت: سازمان اوقاف می تواند از نذورات و کمک های مردمی که وجود دارد برای درمان بیماران و یا جلوگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده کند. ممکن است شخصی نذر کرده باشد مبلغی را برای سوگواری شهادت یکی از ائمه معصومین(ع) هزینه کند حال که موردی ضروری تر پیش آمده می توان از حاکم شرع یعنی فقیه اجازه گرفت و مبلغ را در این قسمت هزینه کرد همانطور که الآن فقها اجازه داده اند که از سهم امام و سهم سادات برای افراد نیازمند هزینه شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!