اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه


اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه (کلبه عمو علی) در روستای خیج واقع در 45 کیلومتری شهرستان شاهرود استان سمنان قرار گرفته است.اقامتگاهی دلنشنین و بکر میزبان عزیزان در محیطی منحصر به فرد می باشد. این مجموعه طعمی ماندگار از اقامت سنتی را در کنار تجاربی خاص به مهمانان می چشاند.بوم گردی قیچ قلعه […]

اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه (کلبه عمو علی) در روستای خیج واقع در ۴۵ کیلومتری شهرستان شاهرود استان سمنان قرار گرفته است.اقامتگاهی دلنشنین و بکر میزبان عزیزان در محیطی منحصر به فرد می باشد. این مجموعه طعمی ماندگار از اقامت سنتی را در کنار تجاربی خاص به مهمانان می چشاند.بوم گردی قیچ قلعه در روستای خیج در منطقه زیبا و سرسبز کلاته خیج مابین جنگل ابر و جنگل اولنگ قرار گرفته است .

اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه

اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه

صاحب این اقامتگاه از وسایل زندگی بومی این منطقه از کشورمان موزه ای بسیار دیدنی و جذاب تهیه کرده است که طرفداران بسیاری میان میهمانان دارد. قیچ قلعه خانه ای بسیار قدیمی با دیوارهای گاهگلیست به سبک معماری بومی شاهرود. فضای متفاوت و کاملا روستایی خانه برای مسافران مخصوصا آنهایی که تاکنون زندگی روستایی را تجربه نکرده اند بسیار هیجان انگیز است . قیج نام گیاهانی بود که قدیم‌ترها در مصالح خانه‌های این روستا استفاده می‌شد.

از دیدنی‌های این روستا، موزه‌ آن با سه اتاق کوچک است که اشیایی مانند وسایل کشاورزی و باغداری، وسایل معیشت روستایی و… در آن نگهداری می‌شود. این موزه و اقامتگاه را علی خنجری، معروف به عمو علی، برپا کرده است. گردشگران بعد از گشتن روستا و دیدن این موزه کوچک می‌توانند شب را در آن سپری کنند.همه چیز از کودکی «علی خنجری» آغاز می‌شود، کودکی‌ای که با او می‌ماند و هرگز تمام نمی‌شود، بی شک لذت بخش‌ترین قسمت بازدید از موزه قیچ قلعه دیدار با مردی است که دنیا را جور دیگری می‌بیند.

از کودکی چیزهای مختلف را جمع می‌کرده بدون آنکه بداند اسم این کار چیست و اصلا مجموعه داری به چه معناست تا اینکه اداره میراث فرهنگی شاهرود او را تشویق به ایجاد موزه می‌کند. این عادت با او تا بزرگسالی می‌ماند و از گوشه و کنار روستا وسایل قدیمی بلا استفاده را جمع‌آوری می‌کند.

عمو علی که کارگر است، خانه‌اش را به موزه تبدیل می‌کند و خودش به همراه همسر و دو فرزندش به دو اتاق دیگر خانه پدری کوچ می‌کند.او این قلعه را هم به‌خاطر قلعه‌ای قدیمی که زمانی دورتادور روستا بود و از آن محافظت می‌کرد، انتخاب کرده است.

اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعهاقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه
میهمانان بازدید کنندگان موزه که زیادتر می‌شوند کم‌کم اقامتگاه نیز در گوشه‌ای دیگر از این خانه پدری برپا می‌شود تا مهمانان فرصت کافی برای دیدن موزه و همنشینی و هم‌صحبتی با مردی که دنیا جور دیگری می‌بیند پیدا کنند. کل موزه شامل سه اتاق است. یکی اتاق زمستان‌نشین که در کوتاهی دارد و برای بیرون نرفتن گرما، بهترین معماری و ساختار را دارد. دو اتاق دیگر که بزرگ‌تر هستند و در روزهای تابستان می‌توانند مورداستفاده قرار بگیرند.
در موزه قیج قلعه تقریبا می‌توانید هر چیزی که در یک زندگی روستایی از ۴۰، ۵۰ سال پیش به‌کار می‌آمد، ببینید. لباس‌های مردم، انواع و اقسام ظروف، اشیایی که برای بازی استفاده می‌شدند، وسایل باغداری و کشاورزی، بسته‌بندی و قوطی‌های مواد غذایی قدیمی، دست‌بافته‌های سنتی و… .
او اکنون تصمیم دارد تا وجهه هنری‎تری نیز به چیدمان و جمع‌آوری‌ها بدهد، یکی از برنامه‌های او اکنون جمع آوری تلویزیون است تا آنها را به صورت جایی برای نشستن درآورد با این مفهوم که اعتراضش را به رسانه‌ها نشان دهد.

اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه

اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه

اقامتگاه بوم گردی قیچ قلعه در مجموع پذیرای ۴۰ نفر و دارای ۵ اتاق سنتی کف خواب و فاقد سرویس بهداشتی می باشد . یک سوئیت مجهز نیز در این اقامتگاه موجود است که تمامی امکانات از جمله ۳ اتاق، حمام، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، آشپزخونه، تلویزیون و سیستم سرمایشی گرمایشی برای مسافران در آن فراهم شده. ۲ سرویس بهداشتی ایرانی و حمام و یک سرویس بهداشتی فرنگی نیز در محوطه برای اتاق های فاقد آنها بصورت مشترک تعبیه شده است.
پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنمای تور، پارکینگ غیر مسقف و سیستم سرمایشی گرمایشی از جمله شومینه چوبی ، بخاری گازی و کرسی از سایر امکانات این اقامتگاه هستند.

نحوه دسترسی به اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه

آدرس: استان سمنان، شاهرود، حدفاصل جنگل ابر و جنگل اولنگ، روستای خیج، اقامتگاه قیج قلعه

اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه

اقامتگاه بومگردی و موزه روستایی قیج قلعه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان