پل تاریخی «ساروق» تکاب مرمت شد


پل تاریخی «ساروق» تکاب مرمت شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تکاب گفت: پل تاریخی «ساروق» این شهرستان که سال گذشته بر اثر بارش‌ها و جاری‌شدن سیلاب تخریب شده بود، با اجرای عملیات استحکام بخشی‌ و حفاظت، مرمت و بازسازی شد.

امیر مطلوبی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته ۴۰ درصد از بنای این پل که از رشته پل‌های مربوط به دوره تاریخی صفویه است، بر اثر سیلاب تخریب و آسیب های جدی به جداره‌ها، طاق‌ها و عرشه پل وارد شده بودـ

وی با اشاره به تخریب کامل طاق‌های این پل بر اثر سیلاب سال گذشته بیان کرد: برای اجرای عملیات مرمت، بازسازی و استحکام‌بخشی پل تاریخی ساروق تکاب بیش از سه میلیارد ریال از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی هزینه شده‌است.

وی اظهار داشت: سبک‌سازی عرشه پل، احداث، تکمیل و بالاکشیدن دیواره‌ها، بازسازی کامل طاق‌ها، بازسازی ضلع شمالی و اجرای سنگ فرش کف پل از مهم‌ترین عملیات مرمت و استحکام‌بخشی پل ساروق تکاب به شمار می رود که توسط استادکاران و کارشناسان حوزه مرمت و حفاظت آثار تاریخی اجرا شده‌است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تکاب ادامه‌داد: در اجرای عملیات مرمت پل ساروق تکاب به ویژه بازسازی عرشه پل، از مصالح سبک و متناسب با قدمت بنا و اقلیم آب و هوایی منطقه استفاده شده تا ضمن حفظ هویت تاریخی اثر، استحکام بخشی و مقاومت بیش از پیش پل در برابر حوادث طبیعی از جمله سیلاب نیز لحاظ شده است.

«مطلوبی» اضافه کرد: پل تاریخی ۳ دهانه ساروق تکاب از نوع پل‌های جناقی است که با ۴۸ متر طول، ۶.۴ متر عرض و ارتفاع ۶ متر با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال در دوره صفویه بر روی رودخانه‌ای به همین نام در راه دسترسی تکاب به شاهین‌دژ ساخته شده‌است.

وی گفت: تعداد رشته پل‌های جناقی که با استفاده از شیوه معماری و راه‌سازی دوره تاریخی صفویه احداث شده در منطقه غرب کشور قابل توجه است و هم‌اکنون از این نوع پل‌ها با یک سبک معماری مشترک در شهرهای زنجان، بیجار، تکاب، میاندوآب و ارومیه وجود دارد.

پل تاریخی ساروق تکاب جزو آثار ملی ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی کشور است که در ۱۵ کیلومتری محور تکاب - شاهین‌دژ واقع شده و در حال حاضر هیچگونه تردد خودرویی بر روی آن انجام نمی‌شود اما به دلیل زیبایی و قدمت پل همواره مورد توجه و بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

بارش‌های سیل‌آسای فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته موجب آب‌گرفتگی شدید معابر شهری و روستای و تخریب واحدهای مسکونی و دامی فرسوده و پل های روستاها از جمله چند بنای تاریخی گردید.

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که منطقه ای تاریخی و باستانی واقع شده و بیش از ۱۷۰ اثر تاریخی ثبت ملی و یک اثر میراث فرهنگی ثبت جهانی در مجموعه تخت سلیمان دارد.

مساجد، خانه های اربابی، پل ها و حمام های تاریخی دوره های صفویه و قاجاریه از مهمترین آثار میراث فرهنگی ثبت ملی تکاب به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش اسرائیل