زایشگاه یوز ایران محیط‌بان کم دارد 


زایشگاه یوز ایران محیط‌بان کم دارد 

بجنورد- ایرنا- معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شمار محیط‌بانان در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم، هشت نفر است که برای رسیدن به وضعیت مطلوب و استاندارد باید این میزان به سه برابر فعلی افزایش یابد.

حسین هراتی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر حتی چهار نفر محیط بان به شمار نیروها در میاندشت جاجرم اضافه شود، بخش زیادی از مشکلات در این پناهگاه حل می شود.

وی در باره نگرانی ها از وضعیت میاندشت جاجرم اظهار داشت: یکی از نگرانی های دوست داران محیط زیست این است که در سال های اخیر، یوزی در این منطقه مشاهده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: البته یوز در میاندشت جاجرم حضور دارد زیراکه این گونه زیبا و قلمرو طلب همواره بین استان های سمنان و این منطقه در رفت و آمد است.

وی در باره کارگذاشتن دوربین های تله ای در میاندشت گفت: مردادماه پارسال دوربین های تله ای در آن منطقه کارگذاشته شد و تا سه ماه فعال بود اما این دوربین ها، تصویری از یوز ثبت نکردند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: حفاظت از قلمرو یوزها در میاندشت جاجرم، نیاز به تقویت نیروهای محیط بان دارد و علاوه بر آن، باید جوامع محلی در طرح های سرمایه گذاری و گردشگری مشارکت داده شوند.

وی گفت: برای پایش منطقه میاندشت با کمبود تجهیزات همچون موتورسیکلت و یا سوخت مورد نیاز خودروها روبه رو هستیم.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه ها در میاندشت جاجرم، حضور دام و چرای بیش از حد در مراتع این منطقه است، حضور سگ های چوپانان هم سبب ناامن شدن زیستگاه یوزپلنگ می شود که در این زمینه برنامه هایی در دست پیگیری است تا از شمار دام ها کاسته شود.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


از من مپرس