عملکرد کانون‌های مساجد در رزمایش مواسات نماد مردم‌سالاری دینی است/ بچه‌های مسجد در مردم اعتمادسازی کردند


عملکرد کانون‌های مساجد در رزمایش مواسات نماد مردم‌سالاری دینی است/ بچه‌های مسجد در مردم اعتمادسازی کردند

حجت‌الاسلام رمضانی با بیان‌اینکه میدان‌داری بچه‌های مسجد در ایام مقابله با کرونا به چشم آمد، گفت: عملکرد کانون‌های مساجد در رزمایش کمک مومنانه نماد مردم‌سالاری دینی است به جای اینکه سیاست را در دین وارد کنیم دین به سیاست ورود و حرمت مردم را حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بحران کرونا در کنار همه تهدیدها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و روحی‌ای که نه فقط به ایران بلکه بر جهان تحمیل کرد، فرصت‌آفرینی هایی نیز داشت، ازجمله آنها ورود بچه های مسجد از دل کانون های فرهنگی هنری مساجد به میدان مقابله با این ویروس و نیز رزمایش کمک مومنانه است که فصلی جدید را در حیات این کانون های مسجدی گشود. از این رو، در سلسله گفتگوهایی افق کانون های مساجد در عصر پساکرونا را با کارشناسان به بحث و بررسی می گذاریم.

آنچه در ادامه می آید گفتگوی شبستان با حجت الاسلام «علی رمضانی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قزوین در این باره است:

عملکرد کانون‌های مساجد در رزمایش مواسات نماد مردم‌سالاری دینی است/ بچه‌های مسجد در مردم اعتمادسازی کردند

پیش از شیوع کرونا کانون های مساجد با کارکردهای فرهنگی هنری شناخته می شدند، با شیوع کرونا و حضور بچه های مسجد در میدان خدمت رسانی های درمانی، اجتماعی و اقتصادی به آسیب دیدگان این ویروس منحوس، چه ابعاد و کارکردهای دیگری از این کانون ها کشف شد؟

یکی از کارکردهای اصلی مساجد و کانون های فرهنگی هنری آنها اجتماعی است چنان‌که در بحران کرونا در خط مقدم مقابله با آن و آسیب هایش قرار گرفتند و بعد اجتماعی و مردمی‌شان بیشتر به چشم آمد، گویا جامعه نیازمند شوک بود تا این توانمندی و همدلی بیشتر بروز و ظهور یابد لذا در ایام شیوع کرونا هم کارکردهای اجتماعی خانه های خدا به عینه مشخص شد همه خدمات فرهنگی آن و هم مردم باور کردند در مسجد نماد عینی وحدت قابل تبلور است.

در واقع همه آنچه در ایام شیوع کرونا به همت بچه های مسجد و در بستر کانون های مساجد رخ داد، باعث شد میدانداری به مسجد برسد و این میدانداری جایگاه مسجد و بچه های مسجد را به مردم نشان داد.

چه اقداماتی توسط بچه های مسجد در این ایام سبب شد کارکردهای اجتماعی کانون های مساجد هم به چشم بیاید؟

اگرچه به منظور مقابله با شیوع کرونا مساجد و نمازهای جماعت تعطیل شدند اما بچه های مسجد به میدان تولید ماسک و ضدعفونی کردن محلات و معابر ورود کردند، و در فضای مجازی درباره راه های شیوع و کنترل این بیماری اطلاع رسانی کردند، این همان چیزی بود که در صدر اسلام و نیز دوران دفاع مقدس رخ داد.

طراحی محتواهای آموزشی فرهنگی برای مقابله با این ویروس در فضای مجازی به همت کانون های مساجد به تصریح اعضا و فعالان و اهالی مساجد، تاثیرگذار بود.

این تجربه نشان داد که اگر برخی رفتارهای سلیقه ای و ممنوعیت ها را حذف کنیم و نگاه ها را تغییر دهیم و نسبت به مساجد و افراد مرزبندی نداشته باشیم، می توانیم بیشترین استفاده ها را از ظرفیت های مسجد داشته باشیم.

با توجه به تعطیلی نهادهای آموزشی و تحصیلی در ایام شیوع کرونا، کانون های مساجد چقدر موفق به پر کردن این خلاء آموزشی به ویژه برای مقابله با ویروس کرونا شدند؟

یکی از اشکالات جامعه امروزی که در ساختار مساجد رخ داده، این است که مردم مسجد را فضایی تک‌بُعدی دیده اند در حالی که مسجد کارکردهای مختلف دارد و ازجمله آنها آموزش است چنان که در عصر نبوی و حیات ائمه(ع) نیز مسجد مرکز اطلاع رسانی بوده است.

امروز بسیاری از مباحث آموزشی تعطیلی است اما مساجد با تکیه بر توان جوانان هم فضای تربیتی را دارند و هم آموزشی را و لذا فضای کانون ها و شبستان های مساجد بعضا به برگزاری کلاس های آموزشی و کمک تحصیلی با رعایت پروتکل های بهداشتی اختصاص یافت، این یعنی معبر باز کردن برای اینکه مردم بتوانند دغدغه های آموزشی شان را کاهش بدهند تا اگر نشد از ابزارهای معمول بهره بگیرند بدانند مسجد برای کمک به آنها وارد میدان می شود به ویژه برای دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت و گوشی و تبلت ندارند.

اگرچه مساجد و کانون های فرهنگی هنری آنها در ساختارهای تشکیلاتی دیده نشده اند اما در فضای کرونا توانمندی های آنها بروز کرد و نشان داد با کمترین فضا و ظرفیت می توان اتفاقات بزرگ را رقم زد.

عملکرد کانون‌های مساجد در رزمایش مواسات نماد مردم‌سالاری دینی است/ بچه‌های مسجد در مردم اعتمادسازی کردند

ورود کانون های مساجد به رزمایش مواسات و کمک مومنانه ذیل طرح ملی «راهکار» چه ابعادی از کارکردهای این نهاد مسجدی را به نمایش گذاشت؟

مسجدی ها در شناسایی و رصد و پالایش محرومان در محلات، شهرها و شهرک ها موفق عمل کردند چنان که در مسجدی کوچک 450 بسته معیشتی با ارزش 500 هزار تومان تهیه و توزیع شد.

این نشان می دهد در مقابله با بحران کرونا، اعتمادسازی مردم به مساجد و نهادهای مسجدی افزایش یافت و بچه های مسجد نشان دادند مسجد این توانمندی را دارد که لبیک‌گوی مطالبه مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف به ویژه کمک های مومنانه باشد.

لذا دیدیم در این مدت مساجد تکیه گاه مردم بودند و مسجد نقشی اثرگذار در خدمت رسانی به مردم داشت و بسیاری از مردم آسیب‌دیده در پی شیوع این ویروس، با حفظ حرمت و کرامت توسط بچه های مسجد مورد حمایت قرار گرفتند.

این نماد مردم سالاری دینی است به جای اینکه سیاست را در دین وارد کنیم دین به سیاست ورود و حرمت مردم را حفظ کرد. مساجد و کانون های مساجد نشان دادند پیشقراول جنگ نرم و سخت و تهاجمات مختلف دشمن هستند و اعتماد دوسویه بین مسجد و جوانان در این ایام به اوج رسید.

عملکرد کانون‌های مساجد در رزمایش مواسات نماد مردم‌سالاری دینی است/ بچه‌های مسجد در مردم اعتمادسازی کردند

با توجه به اینکه ستاد همانگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از مدت ها قبل ریل‌گذاری فعالیت بچه های مسجد در فضای مجازی را انجام داده بود، این مهم در عدم توقف فعالیت بچه های مسجد در ایام کرونا چه تاثیری داشت و نویدبخش چه آینده ای برای کانون ها در پساکرونا است؟

اتفاق خوب در مدیریت جدید کانون های مساجد این است که بانک اطلاعاتی قوی را در شناسایی و رتبه بندی و طبقه بندی افراد و بچه های مسجد انجام داد و تنها نهاد مردمی مسجدی است که ارکان و شناسانامه قوی دارد.

با توجه به اینکه مخاطب شناسایی شده باید در فضای مجازی آموزش داشته باشیم و مبانی اعتقادی بچه های مسجد را در این فضا تقویت کنیم.

در عرصه ای قرار داریم که بحران هویت برای جوانان بسیار پررنگ است این رویکرد باید مورد توجه قرار بگیرد تا اثرگذار ورود کنیم و حُسن استفاده را داشته باشیم از طریق فضای مجازی اعتمادسازی و مبانی اعتقادی مردم را تقویت کنیم باید برنامه داشت و خانواده محور عمل کرد.

رسالت کانون های فرهنگی هنری این است که مسجد از کم رونقی و بی رونقی خارج شود و این نیازمند مخاطب شناسی و توجه به تنوع ذائقه و سلیقه مخاطبان به ویژه نسل جوان است.

عمل بر اساس سلایق و نگاه های سیاسی، امور دین را از دست ما خارج و جوانان را از ما دور می کند. باید برنامه ریزی شود تا این راه بیست و چند ساله ای که کانون ها طی کرده اند با ریل گذاری در فضای مجازی رونق بیشتری بگیرد و بچه های بیشتری جذب مسجد شوند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی