مسجدی که پناه آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا است/ از تسویه حساب بدهکاران محلی تا ایجاد بانک اطلاعات محرومان


اهالی مسجد علوی در دوران تعطیلی موقت نماز جماعت، عزم جهادی‌شان را به میدان کمک‌های مومنانه آوردند؛ پرداخت اجاره‌بها و تسویه حساب بدهکاران محلی با مغازه‌ها ازجمله این اقدامات است. تولید ماسک، دمنوش و آبمیوه برای بیمارستان‌ها نیز به همت آنها انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، «مسجد علوی» در میدان تجریش، میدان قدس، خیابان شهیدان واعظی واقع شده است، این مسجد فعال و پویا یکی از مساجد موفق تهران محسوب می شود که با فعالیت های جهادی، فرهنگی، مذهبی و ابتکاری با مدیریت امام جماعت جوان و بسیار فعال حجت الاسلام «سید محسن روح الامین» توانسته موفقیت هایی بسیاری را کسب کند.

امام جماعت مسجد علوی با صبر و تدبیری ستودنی توانسته ارتباط خوبی با جوانان، نوجوانان و نیزارکان و کارگزاران مسجد برقرار کند و حاصل مدیریت وی سبب شده است که این مسجد تا به امروز کانونی برای فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی برای تمام سنین به‌شمار رود.

حجت الاسلام روح الامین ضمن اینکه بیش از 12 سال است، امامت جماعت مسجد علوی بر عهده دارد، فرمانده پایگاه بسیج مسجد، مدیر کانون فرهنگی هنری «نور هدایت» مسجد علوی نیز است. معرفی کانون فرهنگی هنری برتر و برگزیده استان تهران در چندین دوره، صاحب رتبه برتر کشوری در جشنواره مالک اشتر، تقدیر به عنوان امام جماعت و مسجد نمونه استان تهران را می توان به عنوان افتخارات این مسجد نام برد که با تلاش و همت خستگی ناپذیر ارکان آن محقق شده است.

فعالان مسجد علوی ضمن اینکه در تمام عرصه های فرهنگی،مذهبی و اجتماعی فعال بوده اند، درفعالیت های جهادی و خدمت رسانی به مردم نیز همواره پیشگام و پیشتاز هستند. نمونه بارز فعالیت های جهادی بچه های مسجد علوی را می توان در بحران کرونا و در کمک رسانی به محرومین مشاهده کرد. بچه های این مسجد در شرایط سخت کرونا پای کار ایستادند و در روزهایت عطیلی نماز جماعت در این خانه خدا با رزمایش مواسات و کمک مومنانه چراغ این مسجد را روشن نگاه داشتند.

حجت الاسلام «سید محسن روح الامین» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اقدامات جهادی فعالین این مسجد از ابتدای شیوع وییروس کرونا اظهار کرد: از همان روزهای ابتدایی ورود بیماری کرونا به کشور فعالیت های جهادی مسجد علوی آغاز شد، به گونه ای در این ایام ستاد ملی مبارزه با کرونا در مسجد علوی متشکل از فعالان کانون فرهنگی هنری نور هدایت، پایگاه بسیج و گروه های جهادی تشکیل شد و اولین اقدامات آنها که تا اوایل ماه مبارک رمضان به صورت روزانه ادامه داشته است، ضدعفونی خیابان ها، پمب بنزین ها، کوچه ها و مسیرهای منتهی به مسجد بوده است.

از جمله اقدامات تحسین برانگیزی که با شیوع ویروس کرونا شاهد انجام آن از سوی گروه های جهادی مسجد علوی بودیم، کمک رسانی به کادر درمانی، پزشکان و پرستاران بیمارستان ها و تهیه و تولید تجهیزات و امکانات مورد نیاز کادردرمانی بود به طوری که گروه جهادی این مسجد با توجه به تقاضای کادر درمانی به این امکانات اقدام به تولید شیلد محافظتی صورت کردند.

حجت الاسلام روح الامین در این باره گفت: از سوی یکی از بیمارستان های استان گیلان به گروه جهادی مسجد علوی سفارش تولید شیلد ارایه شد و فعالین مسجد نیز ضمن تلاش و کار شبانه روز برای مهار کرونا، 800 عدد شیلد تولید و به آن بیمارستان ارسال کردند.

امام جماعت مسجد علوی افزود: از زمان آغاز بحران کرونا، تولید ماسک های سه لایه و گان برای کادر درمانی تعدادی از بیمارستان های تهران هم توسط بانوان مسجدی در حال انجام است، تنها تا اوایل ماه مبارک رمضان بیش از 15 هزار ماسک و دو هزار گان در مسجد تولید و در مراکز درمانی توزیع شد. همچنین بیش از شش هزار ماسک فیلتردار هم به همت گروه جهادی مسجد تولید و پس از استریل در سازمان انرژی اتمی در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت و بخشی از آن به همراه محلول های ضدعفونی کننده به صورت رایگان میان مردم توزیع شد.

مسجدی که پناه آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا است/ از تسویه حساب بدهکاران محلی تا ایجاد بانک اطلاعات محرومان

از دیگر فعالیت های جهادی مسجد علوی در این ایام می توان به تولید روزانه آبمیوه در آشپزخانه مسجد اشاره کرد؛ به گفته امام جماعت مسجد علوی روزانه 800 بطری آبمیوه و نیز 3500 ظرف سوپ داغ در مسجد تهیه و در بیمارستان های تهران توزیع شد و فعالین مسجد به منظور قدردانی از زحمات کادر درمانی در چند نوبت با تهیه دسته گل در برخی از بیمارستان ها حضور یافتند و از کادر درمانی و خدمه بیمارستان ها تقدیر و تشکر کردند.

مسجدی که پناه آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا است/ از تسویه حساب بدهکاران محلی تا ایجاد بانک اطلاعات محرومان

علاوه بر آن گروه جهادی مسجد علوی با تهیه دمنوش های دارچین، آویشن و زنجبیل و با هماهنگی کادر درمانی بیمارستان شهدای تجریش در طول هفته چند نوبت اقدام به توزیع این دمنوش ها در میان بیماران می کردند. به گفته حجت الاسلام روح الامین خوشبختانه این اقدام با استقبال کادر درمانی بیمارستان و بسیاری از مجموعه های فرهنگی مواجه شد.

این گزارش می افزاید: با آغاز ماه مبارک رمضان و در لبیک به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک رسانی به محرومین و نیازمندان، گروه جهادی و فعالان مسجد علوی در این عرصه نیز وارد میدان عمل شدند و در این عرصه نیز همانند دیگر فعالیت های جهادیشان خوش درخشیدند.

به گفته امام جماعت مسجد علوی کمک رسانی به نیازمندان و محرومین در طول سال یکی از رویکردهای این مسجد است به طوری که در آستانه نوروز 25 بسته ارزاق همراه با بسته های بهداشتی میان مستمندان توزیع شد و همچنین در عید نوروز نیز 170 سبد کالا به همت خیرین تهیه و میان نیازمندان حاشیه های شهر تهران و پیرامون مسجد توزیع شد. اما با تاکیدات مقام معظم رهبری،کمک رسانی به محرومان در این مسجد با همت مضاعف شتاب بیشتری به خود گرفت، به طوری که در ابتدای ماه مبارک رمضان 70 میلیون تومان کمک به همت مردم و خیرین جمع آوری و برای خرید اقلام و مایحتاج ضروری نیازمندان صرف شد.

مسجدی که پناه آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا است/ از تسویه حساب بدهکاران محلی تا ایجاد بانک اطلاعات محرومان

همچنین گروه جهادی مسجد علوی علاوه بر شناسایی محرومان و تهیه و توزیع بسته های ارزاق میان آنها، با تعدادی از موسسات خیریه هم در شناسایی، جمع آوری و توزیع کمک برای نیازمندان همکاری دارند و یکی دیگر از اقدامات خیرانه مسجد علوی در راستای رزمایش مواسات و همدلی مومنانه تسویه حساب طلبکاران با مغازه های محله بوده است به گفته حجت الاسلام روح الامین با این اقدام تلاش کردیم به کسانی که به دلیل بحران کرونا دچار ضرر و زیان اقتصادی شدند، کمکی ناچیزی داشته باشیم. همچنین اجاره بهای تعدادی از املاک اجاره ای تحت نظر مسجد را بنا بر شرایط اقتصادی اجاره دهندگان کاهش دادیم یا به طور کامل بخشیدیم.

اگرچه به دلیل بحران کرونا نمازهای جماعت و فعالیت های فرهنگی مسجد به صورت حضوری تعطیل شد اما در کنار فعالیت های جهادی و کمک رسانی به نیازمندان، مسجد علوی تلاش کرد با بهره گیری از بستر فضای مجازی برای مخاطبانش برنامه داشته باشد به طوری که در شبکه های اجتماعی با ارایه محتواهای آموزشی و منابر مجازی خوراک فرهنگی به همه گروه های سنی ارایه می کند.

به اعتقاد حجت الاسلام روح الامین بحران کرونا فرصت آزمایش و ابتلا برای بسیاری از فعالان فرهنگی و برای ما در مسجد علوی را فراهم کرد که گروه های جهادی مسجد به صورت منسجم و سازمان یافته تر در دیگر عرصه های جهادی نیز ورود یابند و تحول آفرین شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با اجرای رزمایش مواسات و همدلی توانستیم بانک اطلاعات دقیق و کاملی از نیازمندان را به دست آوریم تا در آینده با دست پرتر به نیازمندان کمک کنیم. همچنین یکی از دستاوردهایی که در بحران کرونا به دست آوردیم، اعتماد مردم بود که در این مدت نسبت به گذشته بیشتر شد و این اعتماد سرمایه عظیمی برای ما برای انجام فعالیت های اجتماعی بیشتر در آینده می شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد