آقای قتالی! باید از تمام امکانات استفاده شود


آقای قتالی باید از مرگ و میر بیشتر از تمام امکانات استفاده شود. نگذارید جنازه ها هر روز بیشتر شود. برای نجات جان مردم هرات ۲۵ فیصد عایدات گمرک هرات باید مصرف جلوگیری از ویروس کرونا شود. شمار درگذشتگان و مبتلایان به مراتب بیشتر...

آقای قتالی باید از مرگ و میر بیشتر از تمام امکانات استفاده شود.
نگذارید جنازه ها هر روز بیشتر شود.
برای نجات جان مردم هرات ۲۵ فیصد عایدات گمرک هرات باید مصرف جلوگیری از ویروس کرونا شود.
شمار درگذشتگان و مبتلایان به مراتب بیشتر است، از آنچه مقامات می گویند.

از هرات خبر می رسد که روزانه بیشتر از ده تا ۱۵ جنازه دفن می شود که به احتمالا قوی در اثر ویروس کرونا درگذشته اند ولی فامیل ها حقیقت را کتمان می کنند و نمی خواهند بگویند که مرده شان بر اثرکرونا درگذشته است.
جناب والی هرات! شما در شرایط سرنوشت سازی قرار دارید و تصمیماتی را باید بگیرید که تا حال به آن مواجه نشده اید و این تصمیمات به سرنوشت مردم هرات مستقیم ارتباط دارد، شاید بعضی با تصمیمات شما راضی نباشند، ولی انها مسوول جان مردم نیستند. بنده به عنوان یک شهروند هرات لازم می بینم مطالب و پیشنهاداتی، که شاید هم تکراری باشد را خدمت شما تقدیم نمایم.

در کشوری که شمار شهروندان آن سال ها است هنوز مشخص نشده و بیش از۶۰ درصد مردم کشور شناسنامه ندارند، چطور میتوان آمار دقیق مبتلایان به ویروس کرونا را دقیق گفت؟ بدون شک تمام آمار داده شده از طرف مقامات بهداشت افغانستان دقیق نمیباشد.

جناب قتالی! شما در شرایطی به هرات آمدید که ویروس کرونا جان تعدای از همشریان را گرفته و تعداد زیادی نیز به این ویروس آلوده شده بودند، آمدن دشمنی ناشناخته شده که مبارزه علیه آن نیز دشوار است همه را به خصوص مقامات محلی هرات را غافلگیر کرد. با انتقاد شدید از مقامات بهداشتی و مقامات محلی هرات که در اوایل این ویروس را جدی نگرفته و حقیقت را به مردم نگفتند، با وجود آنکه روزانه ده ها، صدها و سپس هزاران پناهجوی افغانستانی از مرز اسلام قلعه به هرات وارد می شدند، بدون انکه مرز بسته شود مسافران از اسلام قلعه بدون کنترول به شهرستان های خود رفته و به احتمال قوی ویروس کرونا را با خود حمل نموده و افراد بیشتری الوده شدند.

حالا باید این ویروس کشنده را جدی گرفت، تصمیاتی را باید گرفت که احتمالا به خوش بعضی ها نیاید. درب ورودی های شهر هرات، پایگاه کنترل کرونا ایجاد شود.
شمار زیادی از ساکنان ولسوالی ها احتمالا با موترهای سرویس و بدون ماسک به هرات می آیند، بدون رعایت فاصله کافی که خودش یک خطربزرگ است، باید به مقامات ترانسپورتی هرات هدایت داده شود به آن توجه جدی داشته باشند.

مراسم خاکسپاری ها فقط با تعداد بسیار محدود انجام و فاتحه خوانی نیز در محل خاکسپاری تمام شده مردم به خانه های خود بروند و مراسم فاتحه متوقف شود. درب رستورانت ها اگر باز باشند و نانوایی ها باید فاصله حدود یک و نیم تا دو متر درنظر گرفته شود. این روش در المان به خصوص در شهر برلین به شدت ادامه دارد و نتیجه مثبت داده است (در شهر برلین پولیس در پارک ها حضور دارد و اگر کسی فاصله را درنظر نگرفت از ۵۰ تا ۵۰۰ یورو جریمه میشود، البته این کار تا دوماه قبل ادامه داشت حالا فاصله ها بیشتر شده ، چون در اثر این محدودیت ها وضعیت و کاهش ویروس کرونا نیز کاهش پیدا کرده است. حالا شاید کسی بگوید هرات که المان نیست، (درست است) ولی زمانی که پای جان در میان باشد هرکس به فکر جان و سلامتی خود و فامیل می میباشد. چطور اگر قبلا کسی در هرات مریض می شد و امکان تداوی در افغانستان نبود، هرطور شده پولی قرض میکردند و مریض خود را به هند و پاکستان برای تداویی می برند، برای اینکه جان خود را دوست دارد و می خواهد زنده بماند. بنده عکس هایی از فروشگاه ها اتوبوس ها و مترو که مردم با ماسک وارد می شوند و فاصله تا ۲ متر را درنظر می گیرند در این پست نشر می نمایم.

حناب والی هرات! اگر شما از عایدات گمرک ۲۵ فیصد را بگیرید، هیج دادگاهی نمی تواند شما را محاکمه نماید. نخست فورا با رییس جمهور در این مورد در تماس شده و خطر جان مردم را، که روز برزو افزایش میباید را برایش بگویید و اگر قبول نکرد، برای نجات مردم هرات خود تان به عنوان والی این ولایت و نجات جان مردم حدود ۲۵ فیصد پول را گرفته و در حساب ولایت بگذارید و با تشکیل یک کمیته مسوول و حسابده این پول برای افراد روزمزد، که باید در خانه بمانند با امکانات اجرایی که مسوولان دارند به مرجله اجرا درآید، تا بدین وسیله امکان جلوگیری از ویروس کرونا بیشتر گردد.

جناب والی هرات! باید جرآت داشته باشید و برای اولین والی و برای حفظ جان مردم هرات کاری انجام دهید که در تاریخ ثبت شود، حدود ۲۵ درصد عایدات گمرک هرات باید به مردم این شهر مصرف شود بخش زیادی از عایدات گمرک از تجار ملی این ولایت می باشد.
حالا که رییس جهمور اشرف غنی به فکر هرات نیست و پول های زیادی به دیگر ولایات که لازم نیست نامش را ببرم مصرف می کند شما هم به فکر هرات باشید.
از دارایی های انباشته شده در مستوفیت و شهرداری هرات برای نجات شهروندان هرات استفاده نماید و دستور بدهید تا حد امکان برای اکثریت شهروندان هرات ماسک تهیه شود، این کار میتواند توسط مدیران ناحیه و کلانتر گذر و اصناف شناسایی شده و ماسک برای شان برسد، برای کسانیکه توان خرید ماسک را ندارند باید از دارایی های مالی ولایت و شهرداری هرات برای شان تهیه شود. جناب والی هرات به کنترول بیشتر و جدی تر نیاز است قبل از اینکه، که شمار کشته شده ها به شدت افزایش یابد و امکان دفن شان نباشد از طرف هوا به شدت گرم میشود.

شما در یک صحبتی چندی قبل گفتید که اگر لازم به نیروهای امنیتی متوسل خواهید شد، حالا وقت آن رسیده که به این گزینه فکر نماید و احتمالا از آن به گونه ای استفاده شود. دکان داران و مشتریان باید از ماسک استفاده کنند، تردد در اوایل شام کمتر شود خلاصه حالا که بعضی مردم نمیخواند و یا نمی فهمند مقامات قوانین را مراعت کنند، پولیس مردمی با تمام ابزاری که در دست دارد باید از کسترش مرگ و میر بیشتر جلوگیری نمایند. تمام افرادی که به فروشگاه های بزرگ مانند الماس شرق، سیتی سنتر، فروشگاه برلین در جاده لیلامی، پلازا سنتر و سایر مارکت ها و مارکت های زیر زمینه مانند چینی فروشی ها داخل می شوند باید الزامآ ماسک بپوشند، در صورت نیاز باید نیروهای امنیتی از داخل شدن افراد بدون ماسک در چنین مکان های جلوگیری نمایند. حتی اگر لازم باشد از قوه پولیس برای اجرای قوانین لازم برای جلوگیری ویروس کرونا استفاده نماید، ولی باید این پولیس قبلا دو هفته آموزش های حرفوی تحت عنوان (پولیس حل اختلاف) دیده و آمادگی با روش های که درخور مردم هرات است، برخورد کند. چنین پولیسی در المان وجود دارد که اغالب در شرایط بحرانی مورد استفاده قرار میگرید. (جناب قتالی اگر در هرات برای گسترش ویروس کرونا از تمام ابزار استفاده نشود، احتمال دارد، نه تنها شما بلکه تمام کارمندان ولایت و شهرداری به کندن قبر مشغول شوند)

مولوی هایی که در اوایل بروز کرونا آنرا دروغ پنداشته و به مردم تبلیغ می کردند بدون ماسک تردد نموده به مسجد و نماز جمع شوند، باید مورد بازخواست قرار گیرند. بیشتر به مولوی های افراطی اجازه داده نشود، در مساجد به تبلیغ نادرست اعتماد مردم را علیه حکومت محلی خدشه دار نمایند.
از افراد استفاده جو که احتمالا به عنوان مشاور با شما همکاری می کنند و در حضور شما چیزی میگویند و نزد مردم عام چیزی دیگری، فاصله بگیرید، آنها به بحران بیشتر دامن می زنند.

روز بروز شمار مبتلایان و جان باختگان در هرات افزایش می بابد و اگر چاره جدی صورت نگیرد کنترل از دست خواست رفت و شرایط از حالا نیز شدت خواهد گرفت. در هفته های گذشته نشت های کارشناسان به منظوز کاهش ویروس کرونا در هرات جسلساتی داشتند، ولی گفته میشود متاسفانه این نشت ها و تحقیقات کارشناسان و بحث در این رابطه بسیار کمتر شده است، بهتر است گروه های بهداشتی و کارشناسان نشت های متواتر داشته و گزارشات را به مقامات مسوول بدهند. جلوی بعضی از مولوی ها، دعا خوان ها و تعویض نویسندگان برای رفع ویروس کرونا حتما باید جلوگیری شود.

لطفا برای کاهش این ویروس کشنده تمام نهادها از آموزش و پرورش گرفته، تا مسوولین کودکستان ها، دانشگاه های هرات، تلویزیون های ملی و خصوصی هرات، ریاست اطلاعت و فرهنگ، شهرداری و مامورین ناحیه ها، فرماندهی پولیس هرات، ترافیک، ریاست های کار و امور اجتماعی، ریاست زنان هرات، ریاست ورزش هرات، هلال احمر، حقوق بشر هرات، ریاست زندان ها که بسیار مهم می باشد، مسوولین مساجد و زیارت ها، خلاصه همه مردم هرات را بیسج کرد تا هرکدام این از این نهاد ها بگونه ای مسوولیت پذیر باشند و در کاهش این ویروس کشنده تنها مقام ولایت و ریاست بهداشت هرات مسوول نباشد.

آقای قتالی! بنده با نگرانی وضعیت زادگاه ام را دنبال می کنم، به گفته کارشناسان احتمال دارد این ویروس کشنده تا اخیر سال ۱۴۰۰ دست از سرما بر ندارد.
خبرهای روز های اخیر از هرات؛ در پی افزایش مبتلایان بیماری کووید ۱۹ در هرات، اداره صحت عامه این ولایت تیم هایی را برای تدفین و غسل مصون فوت شدگان ایجاد کرده است. اما مشکل این است که مردم به ندرت برای دفن فوت شدگان ناشی از کرونا از حکومت کمک می خواهند.

شنیده می شود روزانه بیشتر از ده تا ۱۵ جنازه دفن می شوند که با احتمالا قوی در اثر ویروس کرونا درگذشته اند، اصلا به بیماستان مراجعه نمی کنند. یعنی مرده های خود را بدون کنترول دفن می کنند. اگر قیودات بیشتری اعمال نشود، تعداد جان باختگان چند برابر خواهد شد. تازه ترین آمار ارایه شده حدود سه روز قبل از سوی اداره صحت عامه ولایت هرات حکایت از مبتلا شدن ۲۱۰۵ تن به ویروس کرونا دارد که تا کنون ۴۴ تن در نتیجه این بیماری جان خود را از دست دادند. عزیزان خود را با این تعداد فریب ندهیم، شمار خیلی بالا تر از آن است که گفته میشود. گفتار مکرر سید وحید قتالی، والی هرات بعد از ظهر روز چهارشنبه، در یک نشست خبری ضمن هشدار در مورد احتمال افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در این ولایت، از شهروندان و مردم خواست فاصله گیری اجتماعی را مراعات نموده و از رفت و آمدهای غیر ضروری در شهر خودداری نمایند.

امید است تمام مسوولان هرات از این ازمون موفق بیرون آیند.
در پناه خدا باشید.
محمود منجم زاده‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس