محیط زیست اردبیل: وضعیت دفن زباله‌های خلخال ساماندهی شود


محیط زیست اردبیل: وضعیت دفن زباله‌های خلخال ساماندهی شود

اردبیل _ ایرنا _ معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اردبیل گفت: شهرداری خلخال نسبت به راه‌اندازی سایت جدید دفن زباله‌های این شهر باید سریع اقدام کند.

رامین جمشیدی روز یکشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند خلخال افزود: با توجه به طرح موضوع راه‌اندازی محل جدید دفن زباله‌های شهر خلخال در جلسات کارگروه مدیریت پسماند استان و تاکید استاندار اردبیل بر راه‌اندازی سریع این محل با توجه به مشکل زیست محیطی ادامه فعالیت محل دفن زباله‌های فعلی این شهر در مجاورت مناطق مسکونی شهرداری موظف به ارائه برنامه زمان‌بندی شده برای راه‌اندازی محل جدید و انتقال زباله‌های شهر به این محل است.

وی اظهارداشت: در آخرین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان اردبیل که در ۳۰ اردیبهشت امسال در اردبیل تشکیل شد اعضای این گروه بر راه‌اندازی سریع این محل تاکید داشته و اعلام نیاز به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه‌اندازی این محل از سوی شهرداری نمی‌تواند بهانه مناسبی برای امتناع از ارائه برنامه زمان‌بندی اجرای این پروژه از سوی شهرداری خلخال به کارگروه مدیریت پسماند استان اردبیل باشد.

وی گفت: جلسات کارگروه مدیریت پسماند استان اردبیل محلی برای بحث در اعتبارات مورد نیاز طرح‌های پسماند شهری و روستایی استان نبوده و با ارائه برنامه زمان‌بندی شده از سوی شهرداران برای اجرای طرح‌های پسماند زباله تامین اعتبارات مورد نیاز اجرای این پروژه‌ها در جلسات مربوط به اعتبارات طرح‌های عمرانی استان طرح و تامین خواهد شد.

وی افزود: طرح راه‌اندازی محل جدید دفن زباله‌های شهر خلخال در آبان ماه سال گذشته مورد تایید مشاور این طرح و کارگروه مدیریت پسماند شهرستان و استان قرار گرفته و نیازی به طرح مجدد آن از سوی شهرداری خلخال در این جلسات نیست.

شهردار خلخال نیز گفت: با توجه به نزدیکی و مجاورت محل دفن زباله‌های فعلی یا شهر با مناطق مسکونی راه‌اندازی سایت جدید دفن زباله‌های خلخال در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

صباح‌الدین برزگر افزود: برای ساماندهی وضعیت دفن زباله‌های شهر و راه‌اندازی سایت جدید زباله در محل انتخاب شده شیخ‌جانلو نیاز به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار بوده ولی شهرداری خلخال به تنهایی با این حجم از مشکلات مالی قادر به انجام آن نیست و برای اجرای این طرح بزرگ و ضروری نیازمند اعتبارات استانی و ملی است.

وی گفت: راه‌اندازی محلی جدید و دور از شهر خلخال برای انتقال زباله‌های روزانه شهروندان به این محل از سال‌ها پیش در جلسات کارگروه پسماند و شورای سلامت و امنیت غذایی طرح و بر لزوم راه‌اندازی محل دفن جدید زباله‌ها تاکید شده است.

او اظهارداشت: ادامه فعالیت محل فعلی دفن زباله‌ها در منطقه کرنو و در مجاورت مناطق مسکونی بویژه بیمارستان شهر با توجه به اعتراض شهروندان به ادامه فعالیت این محل مشکل‌ساز شده و راه‌اندازی محل جدید را ضروری کرده است.

وی افزود: روزانه بیش از ۷۰ تن زباله در خلخال جمع‌آوری و به محل دفن زباله‌ها در منطقه کرنو انتقال داده می‌شود و با احساب زباله‌های انتقالی از روستاهای نزدیک شهر به این محل روزانه بیش از ۱۰۰ تن زباله در مجموع به این محل در مجاورت شهر انتقال داده می‌شود.

شهردار خلخال گفت: برای پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی ،نشت گاز آزاد شده از انباشت هزاران تن زباله و پیشگیری از ایجاد آتش‌سوزی ناشی از گاز متان آزاد شده از زباله‌ها پوشش زباله‌های جمع‌آوری شده در منطقه کرنو همچنان در قالب پوشش زباله و با استفاده از خاک موجود در محل و نیز انتقال نخاله‌های ساختمانی پروژه‌های ساختمانی در دست اجرای شهر ادامه دارد.

وی از اقدام به خرید ۲ دستگاه خودرو جمع‌آوری زباله‌های شهری خبر داد و افزود: با توجه به خرید و جاسازی باکس‌های جدید زباله در شهر در صورت اضافه شدن خودروهای مکانیزه جدید جمع‌آوری و محل زباله به مجموع ناوگان جمع‌آوری مکانیزه شهرداری کار جمع‌آوری شبانه زباله که مورد تاکید کارگروه پسماند شهرستان است، امکان‌پذیر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد