توزیع اعتبار 6 میلیارد تومانی بین موسسات قرآنی/ بدون حمایت، بسیاری از موسسات در پساکرونا تعطیل می‌شوند


توزیع اعتبار 6 میلیارد تومانی بین موسسات قرآنی/ بدون حمایت، بسیاری از موسسات در پساکرونا تعطیل می‌شوند

محمدی از تصویب اعتبار 10 میلیارد تومانی برای موسسات قرآنی در سال جاری خبر داد و گفت: متاسفانه، به دلیل مشکلات مالی، تعداد زیادی از موسسات قرآنی در پساکرونا تعطیل خواهند شد لذا نیاز است مسئولان حمایت‌های جدی از این بخش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت بسیاری از نهادها و سازمان‌های مختلف با اختلال روبه‌رو شده و بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی در کشور تعطیل شده است. فعالیت‌های قرآنی کشور نیز به ویژه در حوزه آموزش متوقف شده است، همچنین به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی کشور هم حمایت جدی و مالی از آنها صورت نگرفته و عموماً به صورت تعاملی و حضور مردم فعالیت می کنند، در حال حاضر هم بیشتر آنها تعطیل شده اند لذا در خصوص آسیب های کرونا برای فعالیت موسسات قرآنی با «حسن محمدی»، مدیر عامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

موسسات قرآنی مردم نهاد در بحران کرونا چه صدمات و ضربه هایی را متحمل شدند؟

متاسفانه در بحران کرونا بسیاری از اصناف به ویژه اصنافی مانند اصناف آموزشی و فرهنگی که فعالیت هایشان وابسته به حضور مستقیم مردم بود، آسیب جدی دیدند. قاعدتا موسسات قرآنی هم که به صورت مستقیم به مردم آموزش می دهند، عملا فعالیت هایشان در چند ماهه اخیر بحران کرونا تعطیل شده است.

متاسفانه در این سال ها حمایت های جدی از موسسات قرآنی صورت نگرفته است تا بتوانند با یک پشتوانه قوی و ظرفیت بالا در بحران هایی همانند بحران کرونا فعالیت های خود را تعطیل نکنند. همین امر موجب تعطیلی بسیاری از موسسات قرآنی ما در بحران کرونا شد لذا از مسئولان امور قرآنی درخواست می‌شود برای جبران هزینه‌های مؤسسات متضرر، تدابیری اتخاذ شود.

چرا موسسات قرآنی حمایت نمی شوند؟

برای اینکه متاسفانه اعتباری که در این سال های اخیر به موسسات و فعالیت های قرآنی به صورت عمومی تخصیص یافته، بسیار محدود بوده است به گونه ای که از سال های 94 تا 97 این اعتبارات بسیار ناچیز بوده و حتی یکی دو سال هم صفر بوده است و در سال 97 حدود 17 میلیون تومان تخصیص یافت لذا عملا اعتباری که به این موسسات تخصیص می یابد با آن چشم انداز و اهدافی که برای آنها تبیین شده است فاصله بسیار زیادی وجود دارد. در لایحه امسال 10 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

متاسفانه، تخصیص یکی از مسایلی بوده که ما در این چند سال اخیر از آن ضربه خوردیم، به عنوان مثال 100 میلیارد تومان تصویب می شود ولی وقتی به مرحله تخصیص می رسد، نهایتا 13 تا 20 میلیارد تومان اختصاص می یابد که یکی از اعتراضات جدی ما همین مسئله است، ما بیشتر از اصناف و حوزه های دیگر اعتبار نمی خواهیم، مسئولان دایما بهانه کمبود اعتبار را می آورند، هر چند تا حدی هم درست است ولی ما همان میانگین اعتبار که 51 درصد تخصیص لایحه مصوب است را می خواهیم، علیرغم اینکه ادعا داریم، حوزه های قرآنی و فرهنگی به دلیل حساسیت و اولویت حتما می بایست بیش از سایر حوزه ها مورد توجه قرار گیرد ولی متاسفانه هنوز همان 51 درصد میانگین هم به ما تخصیص نیافته و ما اندر خم یک کوچه برای کسب اعتبار هستیم.

شما این کاستی ها و کمبودها در موسسات قرآنی مردم نهاد را چگونه جبران می کنید؟

عموما این کاستی ها مربوط به مسایل مالی است، در حال حاضر تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این است که موسسات قرآنی را برای دریافت وام قرض الحسنه معرفی کنیم با توجه به مشکلات موجود، ما هم یک اعتراض و گلایه در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کردیم، بر همین اساس کمیته ای متشکل از دستگاه های مرتبط و اتحادیه ها تشکیل شد که در این زمینه جلساتی هم برگزار کردیم، مختصری از خسارات وارد شده به موسسات قرآنی مردم نهاد در بحران کرونا را احصا کردیم.

اکنون اقداماتی در راستای رفع این مشکلات صورت گرفته است، بر همین اساس وزارت ارشاد هم وام 16 درصدی به اصناف متضرر ارایه داده است که متقاضیان در حال ثبت نام هستند. درصدد هستیم در جلسه بعدی شورا با توجه به گزارشی که این کمیته ارایه می دهد، بتوانیم اعتبار بیشتری برای موسسات قرآنی مردم نهاد جذب کنیم؛ ضمن اینکه ما در کمیته تخصیص هم همین خسارت ها را گزارش دادیم و تا حدودی هم اتفاقات خوبی رخ داده است، یعنی مقرر شد حدود نصف اعتبارات یعنی 6 میلیارد تومان از 17 میلیارد تومانی که مربوط به سال 98 بوده و تازه محقق و واریز شده از طریق اتحادیه ها به موسسات قرآنی داده شود که ساز و کار آن هم به زودی اعلام می شود.

برنامه های شما برای گسترش دامنه آموزش های مجازی قرآن به چه صورت است؟

با توجه به شرایطی که در بحران کرونا بر تمام جوامع حاکم شده است، ما ناگزیریم به این سمت حرکت کنیم؛ بر همین اساس «جشنواره ایده های برتر قرآنی در فضای مجازی» را برگزار کردیم، در حال انتخاب یکی از زیرساخت ها و برنامه ها هستیم که آن را به صورت ملی انجام دهیم. همچنین ما هم یک تیم یار و سامانه MIS‌ و MMS برای آموزش های مجازی قرآن راه اندازی کردیم که در مرحله اول برای آموزش موسسات استفاده کنیم و در فاز بعدی بتوانیم این MMS را در اختیار موسسات قرار دهیم که مخاطبان خود را تحت آموزش قرار دهند. ما از هر طرحی که از طریق فضای مجازی ارایه شود (پروتکل های آموزشی، تبلیغی، ترویجی و پژوهشی) استقبال می کنیم؛ در نهایت به برترین های این جشنواره هدیه ای عطاء خواهد شد.

پیش بینی شما از شرایط موسسات قرآنی در پساکرونا چگونه است؟

در پساکرونا بسیاری از موسسات قرآنی مردم نهاد آسیب جدی خواهند دید، اگر حمایت قابل توجه، ریشه ای و زیرساختی از این موسسات صورت نگیرد، حتما دچار ریزش در تعداد موسسات خواهیم بود؛ ضمن اینکه در حال حاضر نیز بسیاری از موسسات قرآنی مردم نهاد ما در حال تعطیل شدن هستند، نکته دوم اینکه به طور ناخودآگاه موسسات قرآنی مردم نهاد نیز همانند بسیاری از اصناف دیگر در پساکرونا به سمت مجازی بودن و استفاده از زیرساخت های IT و مجازی خواهند رفت؛ بنابراین در آینده نقش فضای مجازی و IT پر رنگ تر خواهد شد.

به نظر شما آیا فضای مجازی کارکردهای لازم را در حوزه فعالیت های قرآنی و فرهنگی خواهد داشت؟

فضای مجازی نقاط مثبت و منفی زیادی دارد، ولی به اعتقاد بنده و بسیاری از کارشناسان دیگر، کارکردی که آموزش نفس به نفس و چهره به چهره دارد، قاعدتا فضای مجازی ندارد. در گذشته نیز اساتید و بزرگان معتقد بودند، وقتی نفس حق استاد به شاگرد بخورد، خودش کارکرد تربیتی دارد؛ ضمن اینکه این حوزه مزایای زیادی هم دارد، یعنی شما می توانید با کمترین هزینه و مسئولیت، افراد زیادی را در آن واحد درگیر کنید؛ مثلا ممکن است یک موضوع آموزشی از طریق فضای مجازی در آن واحد به هزاران نفر انتقال داده شود در حالی که در فضای حضوری این امر امکانپذیر نیست یا حتی راحت تر می شود، قشر خاکستری را درگیر آموزش های قرآنی کرد، قشری که شاید انگیزه زیادی برای حضور در کلاس ها و موسسات قرآنی نداشته باشند، ولی از طریق فضای مجازی می توان به راحتی آنها را تحت آموزش قرار داد در مجموع فرآیند فعالیت در فضای مجازی مثبت خواهد بود.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط