اشتراک رایگان بیدود برای مثبت 13


اشتراک رایگان بیدود برای مثبت 13

  «بیدود» عنوان دوچرخه‌های نارنجی است که شهروندان به‌طور اشتراکی از آنها استفاده می‌کنند و به همین دلیل دوچرخه‌های اشتراکی هم نامیده می‌شوند.

همشهری آنلاین_ زینب زینال‌زاده: این وسیله حمل‌ونقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا و کم کردن بار ترافیک، وارد ناوگان حمل‌ونقل همگانی شده است. به دلیل محبوبیت بیدود بین مردم، امسال برای نخستین بار طرح ویژه دانش‌آموزی برای استفاده نوجوانان بالای ۱۳ سال از این دوچرخه‌ها اجرا می‌شود.

اشتراک رایگان بیدود برای مثبت 13

مهر سال گذشته بود که همزمان با نواخته شدن «زنگ مدرسه» طرحی با عنوان «زنگ دوچرخه» شروع شد. مدارس منطقه ۱۱ هدف این طرح بودند و قرار شد دانش‌آموزان دبیرستان‌های پسرانه از جمله مدارس ابوعلی سینا، هنرستان شهید قدوسی و دبیرستان‌های آیت‌الله سعیدی و چمران و ۱۵ شهریور، برای رفت‌وآمد به مدرسه به جای سرویس از دوچرخه استفاده کنند. تأمین دوچرخه برای دانش‌آموزان، مهم‌ترین‌کاری بود که در طرح زنگ دوچرخه باید انجام می‌شد. بنابراین ۳۱ دستگاه دوچرخه توسط معاونت حمل‌ونقل شهرداری منطقه ۱۱ تهیه شد و در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت. دانش‌آموزان استقبال بسیار خوبی از این طرح کردند، اما محدود بودن دوچرخه‌ها مشکلاتی ایجاد کرد. «مریم عسگری‌پور» کارشناس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تداوم این طرح و انجام کارهای لازم برای جایگزین کردن دوچرخه به جای سرویس مدارس خبر می‌دهد و می‌گوید: «مطالعات اولیه طرح زنگ دوچرخه به پایان رسیده است و ۲۰ مدرسه در مناطق ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ انتخاب شده‌اند که مرحله اول در مدارس مناطق ۶ و ۱۱ اجرا می‌شود. » به گفته او با اجرای این طرح، دانش‌آموزان می‌آموزند که باید از کلاه ایمنی استفاده کنند و در مسیرهای امن رکاب بزنند و به قوانین احترام بگذارند.
عسگری‌پور به نقش استفاده از دوچرخه در سبک زندگی سالم اشاره و عنوان می‌کند: «‌کم‌تحرکی دانش‌آموزان سبب شیوع چاقی بین آنها می‌شود، بنابراین استفاده از دوچرخه که یک وسیله ورزشی هم محسوب می‌شود، دانش‌آموزان را به تحرک و جنب‌وجوش ترغیب می‌کند. همچنین استفاده از دوچرخه نیازمند رعایت برخی از اصول و قوانین است که احترام به همین قوانین زمینه آشنایی دانش‌آموزان با سبک زندگی قانونمدار را فراهم خواهد کرد. » به گفته عسگری‌پور، پلیس راهور، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مناطق و والدین و دانش‌آموزان در این طرح مشارکت دارند. علاوه بر تعداد محدودی دوچرخه که در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته، تسهیلاتی هم برای خرید دوچرخه به دانش‌آموزان داده می‌شود. عسگری‌پور می‌گوید: «با توجه به وسعت کار قطعاً با کمبودهایی مواجه خواهیم شد. بنابراین‌درصددیم تا با ارائه تسهیلاتی چون وام خرید دوچرخه یا معرفی مکان‌هایی که با تخفیف ویژه دوچرخه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، زمینه را برای اجرای بهتر و گسترده‌تر طرح فراهم کنیم. »

دوچرخه‌های نارنجی در خدمت دانش‌آموزان

قرار بود مدیران شهری تسهیلاتی برای خرید دوچرخه به دانش‌آموزان ارائه دهند. کارشناسان پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که از امکان دوچرخه‌های بیدود استفاده کنند و این کار با مشارکت خوب مسئولان شرکت بیدود انجام شد. به گفته «یعقوب آزاده‌دل» مدیر واحد توسعه حمل‌ونقل پاک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، دانش‌آموزان مقطع دبیرستان که بالای ۱۳ سال هستند، می‌توانند به مدت یک سال از خدمات دوچرخه‌های بیدود استفاده کنند.

اشتراک رایگان بیدود برای مثبت 13

بیدود در خدمت مدارس منطقه ۶

امسال مدارس پسرانه منطقه ۶ به جمع مدارسی که دانش‌آموزانشان می‌توانند از دوچرخه‌های بیدود استفاده کنند، اضافه می‌شود و دانش‌آموزان پس از ریشه‌کنی بیماری کرونا و بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی می‌توانند با دوچرخه به مدرسه بروند. «محمدعندلیب» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ با ابراز خرسندی از اجرای این طرح می‌گوید: «ارائه کارت عضویت به دانش‌آموزان و استفاده رایگان یکساله از دوچرخه‌های اشتراکی، بهترین عامل برای ترغیب این قشر به دوچرخه‌سواری و توسعه حمل‌ونقل پاک در جامعه است. »
به گفته او تعداد مدارس مشخص نشده است: «طبق بخشنامه ارائه‌شده در مرحله اول پسران دبیرستانی که کمتر از سرویس استفاده می‌کنند، می‌توانند در این طرح شرکت کنند. » دانش‌آموزان پسر منطقه ۶ برای ثبت‌نام و دریافت کارت عضویت دوچرخه‌های اشتراکی با همراه داشتن کپی کارت‌ملی و شناسنامه می‌توانند به بوستان آموزش ترافیک شیخ‌بهایی در شهرک والفجر مراجعه کنند. دانش‌آموزان منطقه ۱۱ هم به اداره آموزش شهروندی در ساختمان شماره ۲ شهرداری منطقه بروند و با ارائه مدارک، ثبت‌نام کنند. »

تخفیف ویژه دانش‌آموزان

دانش‌آموزان و معلمان برای استفاده رایگان از دوچرخه‌های بیدود باید کارت عضویت داشته باشند. هزینه کلی برای استفاده عموم از این دوچرخه‌ها شامل هزینه عضویت یکساله و بیمه و دیگر هزینه‌ها در مجموع ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان است که دانش‌آموزان با پرداخت ۱۰ هزار تومان کارت عضویت می‌گیرند و به مدت یک سال می‌توانند رایگان از دوچرخه‌های بیدود برای رفت‌وآمد به مدرسه استفاده کنند.

شرایط عضویت بیدود

برای عضویت البته شرایطی وجود دارد. دانش‌آموزان نباید عضو بیدود باشند. همچنین افرادی که مایل به دریافت کارت عضویت هستند، باید تلفن هوشمند داشته باشند تا بتوانند از اپلیکیشن بیدود استفاده کنند. کارت عضویت برای یک سال صادر می‌شود و پایان سال دیگر اعتبار نخواهد داشت.
البته دانش‌آموزانی که دوچرخه‌سواری بلد نیستند از این طرح بی‌بهره‌نمی‌مانند و به گفته مدیر واحد توسعه حمل‌ونقل پاک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، می‌توانند به سایت courses. studentbike.ir مراجعه و در کلاس‌های آموزش مجازی شرکت کنند.

کد خبر 516144

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟