سدهای تغذیه‌ای در مناطق مرزی خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد


سدهای تغذیه‌ای در مناطق مرزی خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: با تامین 45 میلیارد تومان اعتبار، سه سد تغذیه‌ای تعیین شده برای شهرستان‌های مرزی درمیان، سربیشه و زیرکوه به بهره‌برداری می‌رسد تا با ذخیره‌سازی 10 میلیون مترمکعب آب در حوزه‌های آب، کشاورزی و دامداری استان تحول ایجاد شود.

محمدصادق معتمدیان روز شنبه در آیین افتتاح سد سیاهو که با حضور وزیر نیرو در شهرستان سربیشه برگزار شد افزود: یکی از رویکردهای وزارت نیرو توجه به مدیریت روان آب و آب‌های مرزی است و در گذشته مطالعات احداث چهار سد در شهرستان‌های مرزی استان انجام شده بود که با مطالعات جدید وزارت نیرو این سدها به سدهای تغذیه مصنوعی تبدیل شد.

وی بیان کرد: سدهای تغذیه مصنوعی ضمن مهار آب‌های مرزی به تقویت سفره‌های زیرزمینی و در نتیجه تقویت بخش کشاورزی و دامپروری استان کمک می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سد بندان در شهرستان مرزی نهبندان نیز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تزریق حدود هفت میلیارد تومان اعتبار تا پنج ماه آینده افتتاح می‌شود.

وی افزود: رفع مشکل آبرسانی به ۵۰۰ روستا از دغدغه‌هایی بود که از سال ۹۷ در اولویت برنامه‌های استان قرار گرفت و با عنایت وزارت نیرو و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان در ۱۵ مهر ۹۸ و برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر، تکمیل و بهره‌برداری از ۳۷ مجتمع آبرسانی روستایی استان عملیاتی شد.

معتمدیان گفت: تکمیل این ۳۷ مجتمع در شرایط عادی ۱۲ سال زمان نیاز داشت اما با انعقاد این تفاهم‌نامه و تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار، در مدت ۲ سال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی اظهار داشت: یکی از مطالبات ما در گذشته تدوین سند جامع آب استان بود که امروز به سرانجام رسیده است و به عنوان نخستین استان سند سازگاری با کم‌آبی را تدوین کردیم و با ابلاغ این سند اتفاقات خوبی در خراسان جنوبی رقم خورد و در بخش‌های مختلف تکالیف جدیدی تعیین شد.

وی اظهار داشت: نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی ایجاد شده و در حال حاضر ۵۰ درصد این طرح انجام گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این استان با وجود اینکه کمترین برخورداری را از منابع آبی دارد ولی در سیستم‌های نوین آبیاری اعتبارات خوبی را جذب کرده و تاکنون در بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی استان سیستم آبیاری نوین اجرا شده که کمک خوبی در مقابله با کم آبی بوده است.

وی گفت: در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری بیش از ۲ هزار بند خاکی در استان ایجاد شده که این بندها ۸۰ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی دارد.

وی اظهار داشت: ۶ هزار و ۵۰۰ قنات در استان وجود دارد و در این زمینه دومین استان کشور از لحاظ تعداد قنات‌ها هستیم.

معتمدیان گفت: سد سیاهو سربیشه دومین سد از نظر میزان ذخیره‌سازی و بزرگترین سد خاکی استان است که با افتتاح بزرگترین سد خاکی استان، می‌توانیم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری و ایجاد شهرک شیلات اقدامات خوبی را داشته باشیم.

وی به استعداد استان در زمینه انرژی‌های نو اشاره و تصریح کرد: قرار گرفتن استان در مسیر تونل‌های بادی و وجود بادهای ۱۲۰ روزه سیستان فرصت مناسبی است که مورد توجه قرار گرفته و در همین راستا امروز نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی درح کلنگ‌زنی شد.

معتمدیان گفت: از جمله طرح‌هایی که در سفر گذشته وزیر نیرو در استان به بهره‌برداری رسید، نیروگاه‌های خورشیدی با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذارانی از چین و آفریقای جنوبی بود و این سرمایه‌گذاران درخواست ایجاد نیروگاه‌های بزرگتر با رویکرد صادراتی دارند که حمایت وزارت نیرو را می‌طلبد.

وی از تلاش استان برای ایجاد ۱۰ هزار پنل خورشیدی خانگی در مناطق مستعد تا پایان دولت خبر داد و گفت: این طرح با هدف تولید انرژی و ایجاد درآمد ثابت برای خانواده‌های ساکن در مناطق مرزی و کمتر برخوردار اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: لازمه اجرای مطلوب این طرح، تضمین وزارت نیرو در خرید انرژی تولیدی از طریق این پنل‌هاست.

استاندار خراسان جنوبی به فعال کردن نیروگاه حرارتی طبس اشاره کرد و گفت: با اتمام این طرح پنج هزار شغل در استان ایجاد می‌شود.

وی افزود: در ادامه این طرح و در پی تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، به زودی شاهد بهره‌برداری از معدن ذغالسنگ حرارتی در شهرستان طبس خواهیم بود.

منتخب مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: مهار روان‌آب‌ها، آبرسانی به روستاها و احداث نیروگاه‌های بادی که انتظار چند ساله مردم بوده باید مورد توجه قرار گیرد.

مصطفی نخعی افزود: مشکل کم‌آبی ریشه در این منطقه دارد و پروژه‌های افتتاحی و کلنگ زنی امروز گام بلندی در مسیر عدالت گستری در استان است.

وی اظهار داشت: در بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی مشکلات جدی وجود دارد و در شهرستان سربیشه بیش از ۷۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی گفت: در بسیاری از روستاها مجتمع آبرسانی اجرا نشده و مردم این استان اگر اعتراص نمی‌کنند به دلیل نبود مشکل نیست بلکه نشان از صبوری و متانت آنها است که باید مشکلات مردم رفع شود.

منتخب مردم شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه در مجلس یازدهم از احداث هفت مجتمع آبرسانی در سربیشه خبر داد و گفت: به دلیل محدودیت اعتباری عملیات اجرایی این مجتمع‌ها متوقف شده یا به کندی پیش می‌رود.

وی افزود: فاضلاب سربیشه هم لوله‌گذاری آن اجرا شده اما به دلیل نبود تصفیه خانه بدون استفاده مانده که باید در این راستا از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و مردم استفاده شود.

نخعی اظهار داشت: در شهرستان نهبندان هم که یک منطقه معدنی است اجرای شبکه فاضلاب اقدامی مهم است که به تامین آب و توسعه معدنی کمک می‌کند.

وی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به این استان باید هرچه زودتر وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود و برای ماندگاری جمعیت در استان خراسان جنوبی منبع آب پایدار پیش‌بینی شود.

وی با بیان اینکه برداشت آب از چاه‌های دشت درح سربیشه ممنوع است گفت: این در حالی که در همجواری این دشت در کشور افغانستان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

منتخب مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بیش از ۱۰ سال است که اجرای فاضلاب قاین مهمترین دغدغه برای مردم شده و یک هزار واحد مسکونی با این مشکلات فاضلاب مواجه هستند.

سلمان اسحاقی افزود: پروژه فاضلاب قاین ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما تکمیل آن به دلیل برخی مشکلات ناتمام مانده است.

وی با بیان اینکه پروژه انتقال آب از دشت آهنگران به قاین نیز باید انجام شود گفت: با تکمیل این پروژه ۱۴۷ روستا از آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند که باید اعتبار آن تامین شود.

منتخب مردم قاینات و زیرکوه در مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی نذر آب در کشور و استان گفت: آب برخی روستاها به قدری شور است که حتی نمی‌توان برای شست و شو استفاده کرد.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو با توجه به اجرای پویش هر هفته الف- ب- ایران می‌تواند پویش نذر آب را نیز راه‌اندازی کند و با کمتر منابع اعتباری از مشکلات مردم گره گشایی داشته باشد.

وزیر نیرو امروز (شنبه) وارد خراسان جنوبی شد و سد سیاهو سربیشه، آبرسانی به شهر درمیان و روستاهای منطقه و طرح‌های آبرسانی به ۱۵ روستای استان در سفر یک روزه رضا اردکانیان افتتاح و عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی درح در شهرستان سربیشه آغاز شد.

جمع سرمایه‌گذاری طرح‌های پنجمین هفته از پویش هر هفته_الف_ب_ایران در خراسان جنوبی هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان است.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟