برای اطفای حریق خائیز به بالگرد آب‌پاش نیاز داریم


برای اطفای حریق خائیز به بالگرد آب‌پاش نیاز داریم

تهران - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: اکنون دو بالگرد در منطقه آتش گرفته خائیز در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور دارند اما آنها به سبد انتقال آب مجهز نیستند و فقط نیرو حمل می‌کنند در حالیکه در این شرایط به بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش نیاز داریم.

سرهنگ جمشید محبت خانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: اکنون دو بالگرد در منطقه حضور دارد اما عملا هیچ کاری نمی توانند انجام دهند چون سبد انتقال آب ندارند و فقط کاربرد آنها انتقال نیرو است در حالیکه در این شرایط انتقال نیرو فایده ای ندارد زیرا تنها راه نجات منطقه از آتش سوزی انتقال آب است، اگر ۱۰۰ فروند بالگرد هم در منطقه حضور یابد اما سبد انتقال آب نداشته باشند هیچ فایده ای ندارد.

وی اظهار داشت: امسال بارندگی بهاری بسیار خوب بود و موجب رشد گیاهان زیادی شد بنابراین از فروردین ماه اولین هشدار مکتوب را در خصوص آتش سوزی مناطق به استان ها دادیم، نباید این فرصت را به تهدید تبدیل کنیم در حالی که این آتش سوزی موجب نابودی گیاهان و جانوران زیادی شد، همچنین اکنون فصل زاد آوری حیات وحش است و بچه های بسیار زیادی از آنها هنوز نوزاد هستند که در این آتش سوزی از بین می روند، این خسارتی غیر قابل جبران است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در آتش سوزی یک دقیقه هم بسیار حایز اهمیت است در حالی که بیش از دو روز است منطقه در آتش می سوزد اما هنوز یک بالگرد مجهز به سبد آب پاش در منطقه حضور نیافته در حالی که دو محیط بان در این فرایند صدمه دیده و یکی از بچه های سپاه نیز شهید شده است بنابراین باید هر سریع تر بالگردی با تجهیزات کامل و متخصصان اطفا حریق به منطقه اعزام شود چون اگر بالگردی فرستاده شود اما کارایی نداشته باشد فایده ای دارد.

وی گفت: تاکنون چندین بار به استانداری استان درخواست دادیم و آنها نیز درخواست را به سازمان مدیریت بحران کشوری یا استانی منتقل می کنند اما تا کنون نتیجه بخش نبوده است. در واقع به درخواست ها نه نمی گویند اما عملا کمک خاصی به جز دو بالگردی که رفته اند که آنهم امکان آب پاشی ندارند، کار خاصی صورت نگرفته است، بنابراین اگر قرار است بالگرد جدیدی وارد منطقه شود باید به سبد انتقال آب مجهز باشد چون در غیر اینصورت مانند دو بالگرد دیگر زمین گیر می شوند.

محبت خانی درباره علت آتش سوزی توضیح داد: گفته شده که عامل آتش سوزی انسانی و عمدی بوده در واقع اختلاف دو عشیره در منطقه موجب بروز آتش سوزی شد اما به علت کنترل نکردن وارد منطقه حفاظت شده خائیز شد، البته اکنون در این شرایط علت آتش سوزی مهم نیست چون عاملان شناسایی شدند و بزودی دستگیر می شوند اما مساله مهم کنترل و اطفا آتش است که باید هر چه سریع تر انجام شود.

طی چند روز اخیر چند فقره آتش سوزی به طور همزمان در دو نقطه از منطقه پارک ملی دز، آتش سوزی در غرب کرخه و خائیز بهبهان، مراتع حفاظت شده منگشت، اراضی کشاورزی در جنگل های دز، جنگل های حاشیه جاده روستای خماط و بیشه زارهای حاشیه رودخانه دز رخ داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زهرا داوودنژاد چگونه سلطان نوشابه شد؟ + بیوگرافی و تنها عکس همسر جذابش !