جهان پساکرونا؛ اقتصاد آمریکا دچار مرگ مغزی شده است/ نظامی‌گری ایران، چین و روسیه در سطح جهان افزایش می‌یابد/ شاید سال آینده خبری از دلارهای آمریکا نباشد؛ ابراهیم فیاض در گفت و گو با شفقنا


جهان پساکرونا؛ اقتصاد آمریکا دچار مرگ مغزی شده است/ نظامی‌گری ایران، چین و روسیه در سطح جهان افزایش می‌یابد/ شاید سال آینده خبری از دلارهای آمریکا نباشد؛ ابراهیم فیاض در گفت و گو با شفقنا

شفقنا- ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران خلاء قدرت را یکی از تبعات شیوع ویروس کرونا در سطح جهان دانست و گفت: در حال حاضر واقعیتی که شروع شده و در سطح جهان شاهد آن هستیم، خلاء قدرت است و چون خلاء قدرت پیش می آید، درنتیجه نظامی گری سه کشور ایران، چین و روسیه که تابعی از نظام سرمایه‌داری جهانی […]

جهان پساکرونا؛ اقتصاد آمریکا دچار مرگ مغزی شده است/ نظامی‌گری ایران، چین و روسیه در سطح جهان افزایش می‌یابد/ شاید سال آینده خبری از دلارهای آمریکا نباشد؛ ابراهیم فیاض در گفت و گو با شفقناجهان پساکرونا؛ اقتصاد آمریکا دچار مرگ مغزی شده است/ نظامی‌گری ایران، چین و روسیه در سطح جهان افزایش می‌یابد/ شاید سال آینده خبری از دلارهای آمریکا نباشد؛ ابراهیم فیاض در گفت و گو با شفقنا

شفقنا- ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران خلاء قدرت را یکی از تبعات شیوع ویروس کرونا در سطح جهان دانست و گفت: در حال حاضر واقعیتی که شروع شده و در سطح جهان شاهد آن هستیم، خلاء قدرت است و چون خلاء قدرت پیش می آید، درنتیجه نظامی گری سه کشور ایران، چین و روسیه که تابعی از نظام سرمایه‌داری جهانی نیستند، اوج می‌گیرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اقتصاد آمریکا دچار سکته مغزی شده است و حیات نباتی دارد و همانطور که بیمار مرگ مغزی را با دستگاه و تزریق نگه می‌دارند، اقتصاد آمریکا هم با تزریق پول زنده است. البته آنها اعلام کردند اگر جمعیت هم نابود شود ما کار و اشتغال را دوباره راه می‌اندازیم اما مساله مهم این است که هژمونی آمریکا دیگر وجود نخواهد داشت.

ابراهیم فیاض در گفت و گو با خبرنگار شفقنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، گفت: این ویروس نه تنها در سطح یک قاره، بلکه کل جهان را درگیر کرده است به همین جهت خیلی نمی‌توان عوارض آن را پیش بینی کرد. این ویروس بیش از همه آمریکا و بعد از آن هم اروپا و کشورهایی مثل ایران و چین را درگیر کرده است؛ بنابراین به نظر من کل ساختار جهانی که الان شاهد آن هستیم دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد. البته الان زمان شروع تاثیرگذاری نیست بلکه زمان شروع واقعه است و تا وارد ساختارها شود و روی آنها تاثیر بگذارد، زمان باقی است.

نظام داخلی کشورها دستخوش تغییر می‌شود

شاهد خلاء قدرت در سطح جهان هستیم

او خلاء قدرت را اولین پیامد شیوع کرونا در سطح جهان دانست و گفت: وقتی ساختار تمدنی به اتمام برسد ساختار قبائل نیز تمام می شود و ساختار های اجتماعی و حقوقی دچار تزلزل می شوند. در حال حاضر واقعیتی که شروع شده و در سطح جهان شاهد آن هستیم، خلاء قدرت است و وقتی خلاء قدرت رخ می‌دهد هیچ چیزی در جهان پشتوانه‌ ای ندارد؛ یعنی پشتوانه‌ای که می‌تواند همه چیز را در سطح کشور و یا در سطح جهان شکل دهد، از بین رفته است. در نتیجه نظام حقوق بین‌المل و نظام روابط بین الملل هم فروپاشی خواهد داشت و به تبع آن نظام داخلی کشورها هم دستخوش تغییر می‌شود؛ چراکه نظام داخلی کشورها با توجه به نظام روابط بین الملل شکل گرفته است. بر همین اساس کل ساختارهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و از جمله برخی ساختار دینی بهم می ریزد و دستخوش تغییرات می شود.

نهاد خانواده در جهان دچار مشکلاتی جدی می شود

فیاض بیان کرد: در چنین بحران‌هایی با فروپاشی اقتصاد خانواده، برخی ابعاد دینی و اجتماعی خانواده‌ها نیز دچار فروپاشی می شود. البته سونامی بیکاری بعد از بحران آشکار خواهد شد و امروز فقط تذکر داده می شود و ماجرای اصلی بعد از این محقق می شود. به عبارت دیگر نهاد خانواده در جهان دچار مشکلاتی جدی می شود. به نظر من یکی از مسائلی که در غرب دیده خواهد شد همین فروپاشی های نهادی است چون تا اینجا پولی که غرب با نظام ظالمانه اقتصادی از جهان کسب می‌کرد سرپوشی بر تمام گسل‌های اجتماعی بود ولی امروز این خطر در کمین غرب است. اما ساختار های سالم اقتصادی و اجتماعی از فروپاشی در امان می مانند.

نظامی گری سه کشور ایران، چین و روسیه چون تابعی از نظام سرمایه‌داری جهانی نیست، اوج می‌گیرد

این استاد دانشگاه با اشاره با قدرت گرفتن سه کشور ایران، روسیه و چین در سطح جهانی در دوران پساکرونا، اظهار کرد: ساختارهای این کشورها به گونه‌ای بود که از ساختار سرمایه‌داری جهانی کنار بودند و لذا سالم می‌مانند و اگر دقت کرده باشید آمریکا و کشورهای اروپایی این سه کشور را مورد تهدید نظامی قرار می‌دهند که هم در خلیج فارس و هم در دریای چین شاهد این تهدیدات بودیم. بنابراین چون خلاء قدرت پیش می آید، در نتیجه نظامی گری این سه کشور که تابعی از نظام سرمایه‌داری جهانی نیست، اوج می‌گیرد. کشورهایی مثل عربستان و امارات افول خواهند کرد همانطور که الان می دانید امارات به دنبال ارتباط گرفتن با ایران است و کویت هم اعلام کرده که هیچ منازعی با ایران نخواهیم داشت. در وضعیت پسا کرونا کشورهایی چون امارات، درآمدی از گردشگری نخواهند داشت که به بخش نظامی خود شکل بدهند. آمریکا هم در سطح جهانی یکسری نظامی گری خواهد داشت که بعد از آن مجبور به عقب نشینی شده و قدرت را به کشورهای بزرگ منطقه‌ای واگذار خواهد کرد که در عربستان، سوریه و افغانستان احتمال وقوع این عقب نشینی بسیار زیاد است.

به احتمال زیاد روسیه در آینده بیشتر آسیایی خواهد شد

اقتصاد کشورها در هم ادغام می‌شود

ایران می‌تواند مناسبات بعدی خود را قوی تر کند

نزدیکی سه کشور ایران، چین و روسیه عملیات نظامی آمریکا را به دنبال خواهد داشت

فیاض ادامه داد: ۷۵ درصد از جمعیت روسیه در بخش اروپایی این کشور زندگی می‌کنند اما در حال حاضر دولت روسیه به قسمت آسیایی‌اش توجه زیادی دارد تا آن بخش را توسعه دهد. بنابراین این بخش از روسیه هم یقینا رو به توسعه خواهد بود و به احتمال زیاد روسیه در آینده بیشتر آسیایی خواهد شد. چین در حال حاضر زمین برای کشاورزی کم دارد و ممکن است در شرق روسیه وارد کار شود و مانور های نظامی خود در این مناطق را تعطیل کند و از این راه غذای کشورش را تامین کند. به عبارت دیگر اقتصاد کشورها در هم ادغام می‌شود و چه بسا ایران به پیمان شانگهای بپیوندد که البته نزدیکی سه کشور ایران، چین و روسیه عملیات نظامی غرب خصوصا آمریکا را هم به دنبال خواهد داشت؛ همانطور که وقتی مانور سه کشور در خلیج‌فارس و دریای عمان انجام شد، سردار سلیمانی را ترور کردند. چون آمریکایی ها می خواستند بگویند اگر سه کشور متحد شوند با آنها مقابله خواهیم کرد. درحالی که با این ترور، پیوند ۳ کشور قوی تر شد. از سوی دیگر پشتوانه نظامی گری ایران را در پرتاب ماهواره به فضا هم دیدیم که حتی دو کشور اعلام کردند تحریم تسلیحاتی ایران را قبول ندارند بنابراین ایران می تواند مناسبات بعدی خود را قوی تر کند.

امروز بزرگترین اهرم به وجود آورنده رکود، نفت است

او رکود را بدترین دشمن سرمایه‌داری دانست و گفت: نظام سرمایه‌داری حاضر است تورم را تا حدودی که بحران به وجود نیاید، بپذیرد اما از رکود می‌ترسد و امروز بزرگترین اهرم به وجود آورنده رکود، نفت است. البته ممکن است نفت بخش کمی از اقتصاد آمریکا را تشکیل دهد اما زمانی که نفت دچار رکود شود این رکود به بخش‌های دیگر هم سرایت پیدا می‌کند چراکه نفت آب حیات اقتصاد است و باعث چرخش چرخ های اقتصاد می‌شود. وقتی بیکاری حاکم باشد نفتی مصرف نمی‌شود و مردم کمتر سوار ماشین می‌شوند لذا کشوری مثل آمریکا به شدت دچار بحران می‌شود.

بیکاری از جمله مشکلاتی است که جوامع را درگیر خواهد کرد

ترکیه توان قلدری در سوریه را نخواهد داشت

فیاض با اشاره به شروع سونامی بیکاری در کشورها، اظهار کرد: بیکاری از جمله مشکلاتی است که جوامع را درگیر خواهد کرد همانطور که اعلام کردند در آمریکا ۵۰ میلیون نفر به دنبال دریافت بیمه بیکاری هستند. غرب، به وسیله پولی که از نظام ظالمانه جهانی بدست می‌آورد، ساختارها و گسل‌های اجتماعی خود را پُر می‌کرد اما الان این ساختار اجتماعی وجود ندارد بنابراین قطعا مشکلاتی را برای اهداف و آینده این کشورها به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال کشوری مثل ترکیه که در حوزه ساختار اقتصادی بسیار رشد کرده بود، اما الان وارد بحران شدیدی در حوزه گردشگری شده است؛ حتی اگر بحران کرونا و بیکاری در حوزه گردشگری ۶ ماه هم طول بکشد، گردشگری در این کشور که پایه اصلی اقتصاد آن را تشکیل می‌داد به همین زودی فعال نخواهد شد؛ لذا به نظر من ترکیه که در سوریه بسیار قلدری می کرد، دیگر توان این قلدری را نخواهد داشت.

اقتصاد آمریکا دچار سکته مغزی شده است

او ادامه داد: اقتصاد آمریکا دچار سکته مغزی شده است و حیات نباتی دارد و همانطور که بیمار مرگ مغزی را با دستگاه و تزریق نگه می‌دارند، اقتصاد آمریکا هم با تزریق پول زنده است. البته آنها اعلام کردند اگر جمعیت هم نابود شود ما کار و اشتغال را دوباره راه می‌اندازیم اما مساله مهم این است که هژمونی آمریکا دیگر وجود نخواهد داشت. وقتی اقتصاد آمریکا دچار مرگ مغزی شود دلارهایش ارزشی نخواهد داشت لذا چرخش مالی در دنیا هم وجود ندارد؛ همه معتقدند عربستان به آمریکا خیانت کرد حال عمدی بود یا نه و یا در رقابت با روسیه بود یا نه، به سود روسیه و به ضرر عربستان و آمریکا تمام شد. عربستان بودجه سال آینده خود را از دست داده است و تورم در عربستان به شدت اوج گرفته و قطعا به دنبال قرض کردن خواهد بود و اگر نفت ایران به صورت مستقیم به چین فروخته شود دیگر از عربستان خبری نخواهد بود. چون عربستان کشوری است که تمام نیاز های خود را از خارج از مرزهای خود تامین می کند.

دولت باید شروع به صنعتی کردن اقتصاد کند

فیاض تصریح کرد: از طرفی این ویروس به سمت آمریکای لاتین می رود و در این بخش که فقیر هستند به شدت نفوذ خواهد کرد و دچار جهش می شود و مجددا در پاییز به آمریکای شمالی بر می‌گردد. و سپس از کشورهایی چون استرالیا و آفریقا به اروپا باز می گردد چون این کشور ها با هم در ارتباط هستند. به عبارتی این زنجیره تمام شدنی نیست. ما هم باید برای مقابله با این ابر ویروس آماده باشیم. باید برای مقابله بیشتر با این ویروس آماده باشیم چراکه آثارش در آینده خیلی بیشتر و خطرناک تر خواهد بود. به همین جهت باید در حوزه اقتصاد و تغذیه به شدت کار کنیم. یعنی کاری که دولت باید انجام دهد این است که شروع به صنعتی کردن اقتصاد کند. مجلس نیز باید از همین الان به طور انقلابی شروع کند و میزان کشت‌ گلخانه‌ای را افزایش دهد. در تولید گندم باید به خود کفایی برسیم و به سمت انقلابی صنعتی کشاورزی پیش برویم تا سال آینده به خودکفایی اقتصادی در درون برسیم.

شاید در سال آینده خبری از دلار های آمریکایی نباشد

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: این احتمال می رود که شاید در سال آینده خبری از دلار‌های آمریکایی نباشد. اگر اقتصاد آمریکا دچار تزلزل و فروپاشی شود اولین چیزی که آسیب می‌بیند دلار آمریکا است. اگر آسیبی به دلار وارد شود چرخش مالی در دنیا معنای خود را از دست می دهد و اقتصاد دنیا زمین گیر می شود. در چنین شرایطی است که باید نفت داد و برنج گرفت. لذا باید برای چنین وضعیتی آماده بود.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022