رشد تولید موجب افزایش مقاومت اقتصادی و آرامش درونی کشور می‌شود


رشد تولید موجب افزایش مقاومت اقتصادی و آرامش درونی کشور می‌شود

حجت الاسلام بحرینی یزدی با بیان این که رشد تولید موجب افزایش مقاومت اقتصادی و آرامش درونی کشور می‌شود، گفت: ما در دوران گذار قرار داریم در نتیجه از لحاظ کارکردی باید به سمت تولید انبوه حرکت کنیم.

حجت الاسلام «حسین بحرینی یزدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به اهمیت و جایگاه تولید در اصلاح ساختار اقتصادی کشور اظهار داشت: اقتصاد مدرن که از حدود ۲۵۰ سال قبل آغاز شده است، دارای یک محور می باشد و آن عبارت است از تولید انبوه به واسطه تقسیم کار تخصصی و به همراهی ابزار و سرمایه.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم افزود: ادعای اقتصاد لیبرال سرمایه داری این بود که می تواند با تخصصی کردن کارها و از طریق ارزش اضافی کار و تولید انبوه برای کل جامعه رفاه ایجاد کند؛ قبل از اقتصاد سرمایه داری همه اقتصاد ها به دنبال تامین معاش بودند نه ایجاد رفاه و مصرف انبوه؛ به این معنا که نظام های اجتماعی از جمله اقتصاد در هر جامعه سعی می‌کردند تا ضروریات زنده ماندن و فعالیت بشر در جامعه و این جهان را فراهم نمایند.

وی تصریح کرد: اما «آدام اسمیت» که پدر علم اقتصاد لیبرال سرمایه داری شناخته می شود اذهان همگان را به این سمت برد که بشر می تواند به جای تمرکز بر تامین معاش به سمت مصرف انبوه و لذت و رفاه بیشتر حرکت کند و لازمه این کار تولید انبوه است و برای تولید انبوه باید به مسئله تقسیم کار و استفاده از سرمایه و ابزار توجه نمود و تمام این موارد را متکی به فعالیت فردگرایانه افراد و مالکیت خصوصی به تبع نفع طلبی فردی دانست.

حجت الاسلام بحرینی یزدی با بیان این که قبل از اقتصاد سرمایه داری، تولید انبوه و گسترده محور هیچ اقتصادی نبود، یادآور شد: اما در جهانی که اکنون در آن قرار داریم تقریباً همگان به این محور اقتصاد اسمیتی اعتقاد داشته و به دنبال رشد تولید در کنار مهار تورم و بیکاری و احیانا توزیع عادلانه درآمدها و ثروت اجتماعی هستند.

وی تأکید کرد: ما نیز در ایران اسلامی در همین جهان زندگی می‌کنیم که همه به رقابت برای تولید بیشتر بهتر و با قیمت کمتر می پردازند هرچند ممکن است ما از لحاظ نظری اعتقاد نداشته باشیم که محور اقتصاد اسلامی تولید انبوه مصرف انبوه و رفاه است بلکه چیز دیگری مانند عدالت اقتصادی در بستر توزیع عادلانه است و با لیبرال سرمایه داری اختلاف داشته باشیم.

این کارشناس اقتصاد اسلامی با اشاره به این نکته که هنوز اقتصاد اسلامی در جامعه ما به شکل نهادی، رفتاری و علم برقرار نشده است، خاطرنشان ساخت: ما در دوران گذار قرار داریم در نتیجه در این جهان مجبور هستیم از لحاظ کارکردی به سمت تولید انبوه و رقابت با سایر کشورها به منظور افزایش رفاه ملی خود و البته کمک به اقتصاد و رفاه جهانی حرکت کنیم.

وی یادآور شد: در واقع اگر کشور ما در مسئله تولید رقابتی در جهان امروز سخنی برای گفتن عرصه بین‌الملل نداشته باشد خصوصاً با توجه به اینکه از لحاظ نظری نیز ما جایگزین مناسبی برای تمرکز بر غیر از تولید نداریم، دچار مشکلات فراوان داخلی و خارجی می شود.

حجت الاسلام بحرینی یزدی تصریح کرد: مقام معظم رهبری با توجه به اینکه به مدت چهل سال اقتصاد ایران را رصد نموده اند برای دوران گذار و رسیدن به اقتصاد اسلامی، تمرکز بر تولید مفید حلال و انبوه را یک گزینه مناسب می دانند تا کشور ما که در معرض کینه توزی های استعمار جهانی و امپریالیسم نوین کفر غربی قرار دارد بتواند به مقاومت خود در این شرایط ادامه دهد.

وی با تأکید بر این که رشد تولید در عرصه داخلی نیز موجب آرامش روانی و باور به کارایی نظام اسلامی و رفاه اقتصادی مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: رهبری معظم انقلاب به خوبی به این نکته اشاره نموده اند که رونق تولید عامل افزایش قدرت در جهان امروزی می باشد.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!