پنجره واحد از موثرترین بخش‌ها در توسعه دولت الکترونیک است


پنجره واحد از موثرترین بخش‌ها در توسعه دولت الکترونیک است

اصفهان - ایرنا - رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان گفت: پنجره واحد از موثرترین بخش‌ها در توسعه دولت الکترونیک در کشور است و بخش خصوصی استان آماده همکاری با دولت برای طراحی و راه‌اندازی آن است.

پنجره واحد، سامانه‌ای است که امکان گردش استعلام‌های دستگاه‌های اجرایی مرتبط با فرآیند صدور مجوزهای مختلف را بصورت الکترونیکی فراهم می‌کند.
محمد اطرج روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال‌های گذشته چندان بر روی پنجره واحد به‌عنوان یکی از موثرترین بخش‌ها در توسعه دولت الکترونیک کار نشده بود اما امروز بویژه پس از شیوع بیماری کرونا و شرایط حاصل از آن، ضرورت راه اندازی چنین سامانه‌هایی دو چندان شد.

وی اظهارداشت: پنجره واحد یکی از عناصری است که تا کنون دولت چندان به سمت آن نرفته بود اما راه‌اندازی آن، کاهش چشمگیری در هزینه‌ها و ترددها و افزایش شفاف‌سازی امور اداری خواهد داشت.

اطرج یکی از مشکلات مردم را مراجعه به دستگاه‌های اجرایی مختلف برای دریافت مجوزها و استعلام خواند و توضیح داد: اگر سامانه واحدی برای این کار ایجاد شود و مردم بتوانند درخواست خود را در آن ثبت کنند تا استعلام و فرایند اخذ مجوز بصورت الکترونیکی در بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه، مبادله شود نقش بسزایی در رضایتمندی مردم دارد.

وی با تاکید بر اینکه این کار، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی را آسانتر می‌کند، افزود: اگر احیانا دستگاهی در این زمینه کوتاهی یا سهل‌انگاری کند در سامانه پنجره واحد مشخص می‌شود و قابل پیگیری است.

اطرج با اشاره به اینکه مسوولان استان از راه‌اندازی پنجره واحد استقبال خوبی کرده‌اند، تصریح کرد: مسائلی در این زمینه در ارتباط با وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات وجود دارد که امید است هرچه زودتر اجرایی شود.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در چند ماه اخیر به توسعه دولت الکترونیک در کشور تلنگر زد و ضرورت بازنگری در برخی از بخش‌ها و فرایندها را گوشزد کرد، گفت: این روزها مسوولان بر توسعه فرهنگسازی استفاده از خدمات فضای مجازی تاکید دارند و از دستگاه‌های اجرایی می خواهند که همه خدمات خود را در فضای مجازی به مردم عرضه کنند.

وی تاکید کرد: اگر این راهبردها و سیاست‌ها با جدیت پیگیری شود، دولت الکترونیکی را که سال‌ها در انتظار آن بودیم به معنی واقعی تحقق می‌یابد.

اطرج با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در صدد هستند تا بیشتر فعالیت‌های خود را به سمت خدمات غیر حضوری سوق دهند، تصریح کرد: یکی از ضعف‌های دولت الکترونیک در سال های گذشته این بود که خدمات دستگاه‌های اجرایی بصورت جزیره ای و با محوریت دولت ارایه می شد درحالیکه دولت الکترونیک باید با محوریت مردم و رفع نیازهای آنها باشد.

وی با بیان اینکه این کار باعث شفافیت، چابکی و کاهش هزینه‌ها می‌شود، ادامه داد: لازم است دولت به باز مهندسی فرایندهای دولت الکترونیک یعنی اتخاذ روش‌های موثرتر و کارآمدتر، انعطاف پذیری و پاسخگویی بیشتر به مردم و کارمندان اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه بیش از ۷۰ شرکت فناوری اطلاعات و رایانه‌ای در استان اصفهان بطور جدی برای مدیریت بیماری کرونا وارد میدان شدند، اضافه کرد: آنها در زمینه‌های مختلف مانند خرید و فروش آنلاین، آموزش مجازی، دولت الکترونیک، ارتباطات، خدمات آنلاین و مشاوره آنلاین فعالیت می‌کنند.

دولت الکترونیکی ( electronic government) به استفاده از فناوری اطلاعات برای تحقق سیاست‌های نظام اداری گفته می‌شود. برای تحقق این سیاست‌ها دولت از فناوری اطلاعات برای جابه‌جایی اطلاعات بین مردم، سازمان‌ها، بازار و ارکان دیگر دولتی استفاده می‌کند. دولت الکترونیک ممکن است توسط قوه مقننه، قوه قضائیه یا قوه مجریه به کار برده شود تا بهره‌وری داخلی را بهبود بخشد، خدمات عمومی را ارائه دهد یا روندهای دولتی مردم گرا را برای مردم فراهم کند.

پیش از این نیز عباس رضایی استاندار اصفهان بر راه‌اندازی هرچه سریعتر پنجره واحد برای جلب سرمایه گذاری، جلوگیری از اتلاف وقت و شتاب در ارائه مجوزها در استان تاکید کرد.

حدود ۴۰۰ شرکت نرم افزاری و سخت افزاری فعال و ۲۰۰ مشاور عضو نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان است.

به گفته رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر روز جمعه نهم خرداد ۱۳۹۹، ۱۴۶ هزار و ۶۶۸ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۰ تن در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۶۷۷ تن رسید.
در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ استان فاقد فوتی و پنج استان، فقط یک مورد فوتی ناشی از بیماری کووید۱۹ گزارش شده است.
وضعیت استان خوزستان، همچنان قرمز است.استان های خراسان رضوی، آذربایجان های شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و مازندران در وضعیت هشدار قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس