پیامِ پهلوگرفتن نفتکش‌های ایرانی در پهلوی آمریکا


کارشناسان معتقدند پهلو گرفتن نفتکش‌های ایرانی در همسایگی ایالات متحده ،سرآغاز فصل جدیدی از تحولات بین المللی و بی اثر کردن تحریم و تهدید آمریکا و راهزنی و گردنکشی های این کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ در هفته‌ای که گذشت چهار نفتکش ایران، در «حیاط خلوت آمریکا» پهلو گرفت. اتفاقی که تقریبا در تمام رسانه‌های مطرح جهان خودش را به سر خط اخبار رساند. بار نفتکش‌های ایرانی "بنزین" بود و به "ونزوئلا" می‌رفت.
تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، مردم این کشور را با مشکل بنزین رو به روکرده بود. ونزوئلا برای رفع این مکشل از "ایرانِ تحت تحریم‌های امریکا" درخواست کمک کرد. نیکلاس مادورو در این باره گفته است: «ما حق داریم در دریا‌ها و آسمان‌های جهان آزادانه تجارت کنیم، ما حق داریم بین خودمان؛ بین ایران و ونزوئلا؛ تجارت کنیم». ایران به درخواست ونزوئلا پاسخ مثبت داد و چنانکه حجت الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا گفته است «ایران چنین تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد».
پس از پاسخ مثبت ایران به ونزوئلا و حرکت نفتکش‌ها با پرچم برافراشته ایران به سمت اقیانوس اطلس و دریای کارائیب و البته با سامانه موقعیت یاب که مقصد را شفاف نشان می‌داد، با واکنش مقامات آمریکایی رو به رو شد.
یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد به خبرگزاری رویترز گفت: «واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلاست». همزمان صفحه رسمی توئیتر نیروی دریایی ارتش آمریکا از اعزام چند ناو جنگی به منطقه جنوبی این کشور خبر داد؛ موضوعی که به گفته کارشناسان واکنش و تهدیدی به اعزام نفتکش‌های کشورمان به سواحل ونزوئلا بود. همچنین یک مقام ارشد دولت ترامپ در گفتگو با نشریه واشنگتن فری بیکن تهدید کرده بود: «ایالات متحده مداخله مداوم از سوی ایران در امور ونزوئلا را تحمل نکرده و این مداخله احتمال نزدیک شدن به یک درگیری بین ایالات متحده و تهران بر سر حمل و نقل نفت را شدت می‌بخشد».
همزمان با تهدید‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا علیه امنیت نفتکش‌های ایرانی، نفتکش‌ها در آب‌های بین المللی به سمت دریای کارائیب حرکت می‌کردند و پس از حدود ۱۲ هزار کیلومتر دریانوردی، تاکنون چهار نفتکش ایرانی با همراهی نیرو‌های مسلح ونزوئلا پهلو گرفته اند.
آمریکا هیچ کدام از تهدیداتش را عملی نکرد! درباره چرایی این عقب نشینی ایالات متحده، ولید فارس مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با یک تلویزیون عربی گفته: «اگر دولت ترامپ چنین عملیاتی را آغاز کند، به خوبی می‌داند که باعث تنش در جبهه ونزوئلا و نیز جبهه خلیج (فارس) و عراق خواهد شد. به نظر می‌رسد سران ایران و ونزوئلا برای چنین اقدامی برنامه ریزی کرده اند و کاخ سفید و دونالد ترامپ را در برابر این گزینه قرار دادند که اگر این کاروان را متوقف کند، با هر دو کشور وارد درگیری خواهد شد. به ویژه که چنین درگیری در شرایط فعلی به سود ترامپ نیست».
سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین الملل نیز معتقد است: «عبور نفتکش‌های ایران از اقیانوس اطلس که آمریکا آن را در محاصره خود به حساب می‌آورد و ورودِ بدون مزاحمت به دریای کارائیب و سپس سواحلی در «هزار کیلومتری آمریکا»، پیام مهمی دارد و به کشور‌هایی که مایلند علیرغم تهدیدات و تحریم‌های آمریکا و بخاطر سود و صرفه اقتصادیِ خودشان به تجارت بپردازند، می‌گوید: «حرکت کنید، راه باز است»؛ و این مهلک‌ترین ضربه به سیاست توسعه‌طلبانه آمریکاست».
پابلو خوفره، کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی در ونزوئلا از نگرانی اصلی آمریکا درباره پهلوگرفتن نفتکش‌های ایرانی در حیاط خلوتش می‌گوید: «صحبت از پیاده سازی چندجانبه گرایی در میان است و در تقابل کشور‌ها و دولت‌هایی است که نمی‌خواهند چنین رابطه‌ای میان دیگر کشور‌ها باشد. این نشانه‌ای واضح از آن است که دو کشور با فرهنگ‌های متفاوت، ولی با همبستگی بین المللی، قادر هستند به توافق‌هایی برسند و به رویارویی با اوضاع سخت بپردازند. اینکه کشتی فورچون وارد آب‌های ونزوئلا شده است و در حال همراهی و حفاظت شدن در آب‌های سرزمینی ونزوئلا است، نشان می‌دهد که چه خطری را پشت سر گذاشته است؛ با این وجود، موفق به انجام این سفر و ورود به آب‌های بولیواری شده و از این رو توانسته است راه خود را برای رسیدن به سواحل ونزوئلا آسان‌تر کند که پس از آن به کاراگوئیا یا یک پالایشگاه در یکی از بخش‌های این کشور برسد».
اما چنان که کارشناسان معتقدند پهلو گرفتن این ۵ نفتش ایرانی حامل بنزین در سواحل ونزوئلا، تنها نگرانی ایالات متحده نیست؛ نگرانی اصلی، این است که نفتکش‌های ایرانی، راه سایر کشور‌ها به مقصد حیاط خلوت آمریکا را هموار کنند.
مایکل معلوف تحلیلگر سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین می‌گوید: «آمریکا درباره گسترش نفوذ ایرانی‌ها و نیز چینی‌ها به منطقه دریای کارائیب و خلیج مکزیک بسیار حساس است. آمریکا نگران آن است که طرح جاده ابریشم چین تا آمریکای لاتین گسترش یابد. چین، ایران و حتی روسیه عضو این طرح هستند که هدف آن به چالش کشیدن دلار آمریکا و نظام مالی غرب است. آمریکا برای ترساندن ایران تلاش کرد، اما ایران نه تنها عقب نشینی نکرد، بلکه تصمیم سیاسی اتخاذ کرد که در برابر هر نوع اقدام تحریک آمیز آمریکا ایستادگی کند».
حالا ایستادگی ایران در برابر تهدیدات آمریکا، نه فقط در بین دولتمردان و کارشناسان و رسانه ها، که پیش افکار عمومی جهان هم خود نمایی کرده و کاربران فضای مجازی در هفته‌ای که گذشت هشتگ #تشکر_ایران را، ترند اول و هشتگ #may۲۳ یعنی تاریخ رسیدن اولین نفتکش به سواحل ونزوئلا، را ترند دوم در منطقه آمریکای جنوبی کرده اند؛ کاربری در این باره نوشته: «بنزین ایرانی که به مردم ونزوئلا می‌رسد نقطه عطفی در مبارزه برای حق حاکمیت، استقلال و صلح است».
کاربر دیگری با انتشار تصویری از سردار سلیمانی و هوگو چاوز، رئیس جمهور سابق ونزوئلا نوشت: «ما باید چنین لحظات زیبایی از دوستی را، جشن بگیریم».
این جشن می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی از تحولات، این بار در «همسایگی ایالات متحده» باشد؛ در حیاط خلوت ۲۰۰ ساله آمریکا؛ چنان که این منطقه را یادآور «جاده ابریشم» معروف تاریخ کند؛ جاده‌ای که تحریم و تهدید آمریکا و راهزنی و گردنکشی هایش در آن بی اثر است.

پیامِ پهلوگرفتن نفتکش‌های ایرانی در"پهلوی آمریکا"حسنیه سادات شبیری

خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری صداوسیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا