دنیای فوتبال در چنین روزی؛ 28 می


دنیای فوتبال در چنین روزی؛ 28 می

به مرور خاطرات فوتبالی‌ مان خواهیم پرداخت. لحظاتی که با آن‌ها فریاد کشیدیم، شادی کردیم و بعضا اشک...

طرفداری- در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از مهم ‌ترین و جالب‌ ترین اتفاقاتی که در تاریخ 28 می در دنیای فوتبال رخ داده‌ اند.

28 می 1958

سومین قهرمانی رئال مادرید در جام باشگاه های اروپا با کسب برتری 3-2 مقابل میلان؛ دو تیم رئال مادرید و میلان در حضور 67 هزار تماشاگر ورزشگاه هیسل شهر بروکسل به مصاف هم رفتند. نیمه نخست این مسابقه با تساوی بدون گل به اتمام رسید اما در دقیقه 59 خوان آلبرتو شیافینو میلان را از حریف پیش انداخت. این گل میلان در دقیقه 74 توسط آلفردو دی استفانو پاسخ داده شد اما تیم ایتالیایی بلافاصله با گل مهاجم خود ارنستو گریلو در دقیقه 77 بار دیگر از قهرمان دو دوره قبلی رقابت ها پیش افتاد. رئال مادرید نیز دو دقیقه بعد از این گل با ضربه هکتور ریال به گل تساوی رسید تا کار به وقت های اضافی کشیده شود. در وقت های اضافه، رئال مادرید در دقیقه 107 توسط فرانسیسکو خنتو به گل برتری دست یافت و در پایان ضمن کسب برتری 3-2، برای سومین فصل پیاپی قهرمانی در اروپا را جشن گرفت.

28 می 1969

دومین قهرمانی میلان در جام باشگاه های اروپا با کسب برتری 4-1 مقابل آژاکس؛ دو تیم آژاکس و میلان در حضور 31 هزار تماشاگر ورزشگاه سانتیاگو برنابئو شهر مادرید به مصاف هم رفتند. نیمه نخست این مسابقه با بریس پیرینو پراتی دو بر صفر به سود میلان به پایان رسید. در دقیقه 60 آژاکس با گل ولیبور واسوویچ از روی نقطه پنالتی اختلاف را به حداقل رساند اما هفت دقیقه بعد آنجلو سورمانی گل سوم میلان را به ثمر رساند تا قهرمانی این تیم تقریبا قطعی شود. در دقیقه 75، پراتی هت تریک خود را کامل کرد تا میلان ضمن کسب برتری 4-1 مقابل حریف هلندی برای دومین بار به مقام قهرمانی اروپا دست یابد.

28 می 1975

دومین قهرمانی بایرن مونیخ در جام باشگاه های اروپا با کسب برتری 2-0 مقابل لیدز یونایتد؛ دو تیم بایرن مونیخ و لیدز یونایتد در حضور 48 هزار تماشاگر ورزشگاه پارک دو پرنس شهر پاریس به مصاف هم رفتند. این دیدار که با جنجال های زیادی همراه بود، نهایتا با دو گل فرانتس روث و گرد مولر در 71 و 81، 2-0 به سود بایرن مونیخ به پایان رسید تا این تیم برای دومین سال پیاپی قهرمانی اروپا را جشن بگیرد. در پایان این مسابقه، هواداران لیدز که نسبت به قضاوت داور فرانسوی دیدار اعتراض زیادی داشتند، به داخل زمین هجوم آوردند که این امر سبب شد لیدز تا 2 سال بعدی از حضور هواداران خودی محروم شود.

28 می 1989

قهرمانی اینتر در سری آ با پیروزی 2-1 مقابل ناپولی؛ در چنین روزی اینتر موفق شد با پیروزی 2-1 مقابل ناپولی و در فاصله 4 هفته به پایان رقابت ها، قهرمانی خود در سری آ را مسجل کند. لوکا فوسی (بازیکن ناپولی) و لوتار ماتئوس برای اینتر گلزنی کردند و تک گل ناپولی که دیگو مارادونا را نیز در ترکیب داشت توسط کارکا به ثمر رسید.

28 می 1997

قهرمانی دورتموند در لیگ قهرمانان اروپا با کسب برتری 3-1 مقابل یوونتوس؛ دو تیم دورتموند و یوونتوس در حضور 59 هزار تماشاگر ورزشگاه المپیک مونیخ به مصاف هم رفتند. در نیمه اول دورتموند با بریس کارل هاینتس ریدله 2-0 از حریف پیش افتاد. در دقیقه 65، الساندرو دل پیرو با به ثمر رساندن گلی زیبا، اختلاف را به حداقل رساند تا امیدهای یوونتوس برای بازگشت به یوونتوس زنده شود اما این پایان کار نبود و لارس ریکن که تنها 16 ثانیه از ورودش به زمین می گذشت، با ضربه ای استثنایی دروازه آنجلو پروتزی را در دقیقه 71 باز کرد تا تیم تحت هدایت اوتمار هیتسفلد ضمن کسب برتری 3-1 مقابل حریف صاحب نام ایتالیایی و مدافع عنوان قهرمانی، برای نخستین بار فاتح اروپا شود.

28 می 2003

ششمین قهرمانی میلان در لیگ قهرمانان اروپا با غلبه بر یوونتوس در ضربات پنالتی؛ در چنین روزی و در چارچوب دیدار نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا فصل 2002/03،‌ دو تیم میلان و یوونتوس در حضور 62 هزار تماشاگر ورزشگاه اولدترافورد شهر منچستر به مصاف هم رفتند. جدال حساس دو تیم صاحب نام ایتالیایی در وقت های معمول و اضافه برنده نداشت تا در نهایت تکلیف تیم قهرمان در ضربات پنالتی مشخص شود. در پنالتی ها، هر دو سنگربان عملکرد درخشانی داشتند اما دیدا با گرفتن 3 پنالتی از بازیکنان یوونتوس باعث شد تا میلان برای ششمین بار فاتح این رقابت ها شود.

28 می 2011

چهارمین قهرمانی بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا با کسب برتری 3-1 مقابل منچستریونایتد؛ در چنین روزی و در چارچوب دیدار نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا فصل 2010/11،‌ دو تیم بارسلونا و منچستریونایتد در حضور 87 هزار تماشاگر ورزشگاه ومبلی لندن با قضاوت ویکتور کاسای مجارستانی به مصاف هم رفتند. در این دیدار جذاب و تماشایی ابتدا بارسلونا با گل دقیقه 27 پدرو از حریف انگلیسی خود پیش افتادند اما وین رونی در دقیقه 34 بازی را به تساوی کشاند. با آغاز نیمه دوم اما حملات شاگردان پپ گواردیولا افزایش چشمگیری داشت و این تیم با دو گل دیدنی لیونل مسی و داوید ویا در دقایق 54 و 69 ضمن کسب برتری 3-1 مقابل شاگردان سر الکس فرگوسن، موفق شدند برای چهارمین بار قهرمانی در این رقابت ها را جشن بگیرند.

28 می 2016

یازدهمین قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا با غلبه بر اتلتیکو مادرید در ضربات پنالتی؛ در چنین روزی و در چارچوب دیدار نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا فصل 2015/16،‌ دو تیم رئال مادرید و اتلتیکو مادرید در حضور 71 هزار تماشاگر ورزشگاه سن سیرو شهر میلان به مصاف هم رفتند. بر خلاف فینال قبلی دو تیم این بار سرخیو راموس در دقایق ابتدایی موفق به گشودن دروازه حریف همشهری شد و نیمه اول با همین یک گل به پایان رسید. با شروع نیمه دوم حملات اتلتیکو افزایش یافت و شاگردان دیگو سیمئونه در دقیقه 46 صاحب یک ضربه پنالتی شدند اما آنتوان گریزمان این ضربه را به تیر دروازه کوبید. سرانجام یانیک کاراسکو در دقیقه 79 دروازه کیلور ناواس را باز کرد تا کار به تساوی کشیده شود. تلاش دو تیم در دقایق پایانی ثمری نداشت و کار به وقت های اضافه کشیده شد. در وقت های اضافه دو تیم موقعیت های خوبی را از دست دادند اما توپی از خط دروازه ها رد نشد تا قهرمان در ضربات پنالتی مشخص شود. در حالی که هر 4 ضربه نخست بازیکنان رئال مادرید توسط لوکاس وازکز، مارسلو، گرت بیل و سرخیو راموس به گل تبدیل شده بود، خوانفران پنالتی چهارم اتلتیکو را از دست داد تا سرنوشت بازی با ضربه پنالتی کریستیانو رونالدو مشخص شود. رونالدو در خلاف جهت یان اوبلاک توپ را وارد دروازه کرد تا رئال مادرید برای یازدهمین بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن