رانندگان فرمول ای و دردسر های حداقل وزن


فرمول ای ایران – ادواردو مورتارا یکی از رانندگان فرمول ای می‌باشد که مجبور است سلامت خودش را به خطر بیاندازد تا بتواند تناسب اندام لازم برای رعایت قوانین مرتبط با وزن راننده شرکت کننده در این مسابقات را رعایت کند. ادورادو مورتارا، آندر لوترر، لوکاس دی گراسی و اولیور رولند، رانندگانی هستند که مجبورند رژیم‌های غذایی سختی را دنبال کنند تا بتوانند از...

فرمول ای ایران – ادواردو مورتارا یکی از رانندگان فرمول ای می‌باشد که مجبور است سلامت خودش را به خطر بیاندازد تا بتواند تناسب اندام لازم برای رعایت قوانین مرتبط با وزن راننده شرکت کننده در این مسابقات را رعایت کند.

ادورادو مورتارا، آندر لوترر، لوکاس دی گراسی و اولیور رولند، رانندگانی هستند که مجبورند رژیم‌های غذایی سختی را دنبال کنند تا بتوانند از حجیم شدن طبیعی بدنشان جلوگیری کنند و بتوانند حداقل محدودیت وزن برای راننده را رعایت کنند.

طبق بند 5.1 قوانین فنی فرمول ای، باید وزن راننده و خودرو باهم باید یک حداقل 900 کیلوگرمی را داشته باشد. علاوه بر این، قوانین می‌گویند که توزیع وزن باید بین میزان 37.5 تا 39.5 درصد در قسمت جلو باشد که باید در حین هومولوگیشن خودرو در هر زمانی کنترل شود(بدون راننده).

قانون به نفع راننده‌های کوچکتر در فرمول ای

این مسئله به نفع راننده‌های کوچکتر و کم وزن تر است، زیرا آن‌ها قادر هستند به اندازه کافی در داخل اتومبیل‌های خود از وزنه استفاده کنند تا از توزیع وزن مناسب در محدوده مجاز اطمینان حاصل کنند. راننده‌ها اصولا به همراه تجهیزات کاملشان وزنی بین 65 تا 80 کیلوگرم دارند و صندلی آن‌ها نیز بین 8 تا 10 کیلوگرم است.

رانندگان سنگین تر مجاز به استفاده از وزنه‌های کمتری هستند، تازه اگر بتوانند این کار را بکنند. به طور کل، آنها این امکان که بتوانند توزیع وزن را به سمت جلو یا عقب خودرو انتقال دهند را ندارند.

رانندگان کوتاه قدتر نیز امکان انتقال مرکز ثقل خود به سمت جلو در صندلی دارند و می‌توانند از توزیع وزن بهتری برخوردار شوند.

رانندگان فرمول ای و دردسر های حداقل وزنرانندگان فرمول ای و دردسر های حداقل وزن

مسابقات فرمول E

یکی از رانندگانی که برای رسیدن به وزن رقابتی دچار مشکل شده است راننده تیم روکیت ونچوری ریسینگ، ادواردو مورتاردو، می‌باشد که مجبور شده است این رژیم سخت و اجباری را قبول کند تا بتواند از معایب دیگری که به خاطر رعایت نکردن این موضوع ممکن بود ایجاد شود دوری کند. مورتارا بیان کرده است:

من درخواست داشتن یک برتری را ندارم، من چنین آدمی نیستم.

در نهایت چیزی که بیشتر از همه مرا بابت قوانین وزن در فرمول ای اذیت می‌کند، این است که شما نباید به خاطر شرایط طبیعی و انسانی-فیزیکی یک راننده به برتری برسید.

شما باید به خاطر مسائل فنی تفاوت ایجاد کنید، مثلا اگر شما یک پاورترین بهتر بسازید که راندمان بیشتری دارد، آن وقت این دقیقا چیزی است که فرمول ای باید باشد. شما نباید به خاطر در اختیار داشتن یک راننده سنگین وزن تر یا سبک تر به برتری برسید.

تاثیرات زیانبار روی شرایط جسمانی

مورتارا تایید کرده است که رسیدن به یک وزن ایده آل برای رقابت با رانندگان سبک وزن تر، تاثیرات زیانباری را روی شرایط جسمانی وی گذاشته است:

برای من، بودن در این وزنی که الان هستم شدیدا یک شرایط ناسالم را به همراه داشته است. روندی که شما وزن خود را کم می‌کنید خیلی ساده است؛ شما کمتر غذا می‌خورید و سعی می‌کنید تا جایی که می‌توانید چربی کمتری را داشته باشید و این در حالی است که شما دیگر چربی زیادی برای از دست دادن ندارید. من الان تقریبا میزان چربی بدنم در محدوده 5 درصد است و در یک نقطه‌ای شما مسائل و مشکلات زیادی را خواهید داشت.

وقتی که شما چنین چربی کمی دارید، همیشه بیمار هستید. علاوه بر این، پوست شما نیز خیلی نازک می‌شود و وقتی که هوا خیلی گرم یا سرد شود، پوست به معنای واقعی از شما محافظت نمی‌کند.

علاوه بر داشتن یک رژیم سخت، تغذیه کمتر و تمرین بیشتری که من هر روز دارم، باید در آخر هفته‌های مسابقه‌ای سعی کنم که از میزان آب بدنم کم کنم تا بتوانم یک یا دو کیلو دیگر را از روی عمد از دست بدهم تا به خاطر وزنی که دارم ضرر کمتری ببینم.

رانندگان فرمول ای و دردسر های حداقل وزنرانندگان فرمول ای و دردسر های حداقل وزن

آنتونیو فلیکس دا کاستا ، ب ام و آندرتی – فرمولE عربستان

قوانین فصل بعد مسابقات فرمول ای در مورد وزن گسترده تر می‌شود و با پیروی از فرمول یک، یک حداقل وزن 80 کیلوگرمی برای راننده به همراه صندلی فوم، تجهیزات صندلی قابل استخراج فیا و تجهیزات رانندگی را شامل خواهد شد. مورتارا در این مورد می‌گوید:

این یک قدم رو به جلو نسبت به چیزی که ما در گذشته داشته‌ایم خواهد بود و فکر می‌کنم که چیز مثبتی است اما باور ندارم که این مسئله چیزهای زیادی را برای من (از این لحاظ) تغییر بدهد.

راننده تیم ونچوری باور دارد که افزایش 5 کیلوگرم دیگر در قانون، می‌توانست یک مسابقه منصفانه تر برای رانندگان بزرگ تر و حجیم تر در طول فصل فراهم کند:

من فکر می‌کنم که امکان پذیر بود که 5 کیلوگرم افزون بر وزن 80 کیلویی در نظر گرفته شده، بدون اینکه تغییرات بزرگی ایجاد کند، اضافه شود و اینکار برای برخی از ماها تفاوت بزرگی را ایجاد می‌کرد.

حداقل این قضیه، این خواهد بود که من در سطح برابر با دیگران قرار می‌گیرم و به خاطر این قضیه عملکردم تحت الشعاع قرار نمی‌گیرد؛ مانند چیزی که الان دارم با آن دست و پنجه نرم می‌کنم.

به هر حال، من همچنان مشکلات مرتبط با سلامتی خودم را خواهم داشت. به این خاطر، در نهایت این مشکل اصلی من است. من باید میزان کالری‌ها را محاسبه کنم تا از وعده‌های غذایی پرکالری دوری کنم و زمان بیشتری را وقف تردمیل و دوچرخه سواری کنم تا بتوانم به وزن 80 کیلوگرمی برسم.

رانندگان فرمول ای و دردسر های حداقل وزنرانندگان فرمول ای و دردسر های حداقل وزن

لوکاس دی گراسی – فرمولE بوینس آیرس

حمایت از تغییر قوانین فصل 2020-2021 فرمول ای

راننده تیم آئودی اسپورت ABT Schaeffler، لوکاس دی گراسی، نیز این صحبت‌ها و نگرانی‌های مورتارا را تایید کرده و از قوانین گسترده تر وزن برای فصل 2020-2021 حمایت کرده است:

من باور دارم که قانون وزن 80 کیلوگرمی راننده به خاطر موضوع توزیع وزن، برای همه خوب خواهد بود. سپس سازنده‌ها درایوترین را بر اساس همان وزن خواهند ساخت و رقابت‌های منصفانه تر و رقابتی تری شکل خواهد گرفت.

البته این فقط رانندگان فرمول ای نیستند و پیش از اینکه فرمول یک نیز تغییراتی در قوانین خودش اعمال کند، راننده ای به مانند مارکوس اریکسون به خاطر این قوانین تحت فشار شدیدی بود و در مسابقاتی به مانند سنگاپور و مالزی سطح هوشیاری او به مرز خطرناکی می رسید که همیشه مسئله ای بود که او به آن اعتراض داشت. پس از ترک مارکوس اریکسون و پیوستن وی به مسابقات ایندی کار، قوانین وزن در فرمول یک تغییر کرد.

ویراستار » انسیه صفری این نوشته را به اشتراک بگذارید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موتورسواری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان