15 تن گل محمدی در بوستان محله روستای شیطور بافق برداشت شد


15 تن گل محمدی در بوستان محله روستای شیطور بافق برداشت شد

یزد - ایرنا - دهیار شیطور دهستان سبزدشت شهرستان بافق گفت: برای نخستین بار با کاشت انواع گیاهان و نیز درختان مثمر در هشت هزار مترمربع از زمین‌های پارک محله این روستا، 15 تن محصول گل محمدی برای مصرف در کارگاه‌های گلابگیری برداشت شد.

ماشاءالله عبداللهی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاشت گونه محلی گل‌های زرد و محمدی در پارک روستای شیطور به جای گیاهان و درختان بی ثمر از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

وی زمین‌های زیرکشت گل محمدی و گل زرد را به ترتیب ۶ و ۲ هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: این گونه گیاهی با آب و هوای منطقه سازگاری دارد و برای صرفه جویی در مصرف آب طرح سامانه آبیاری نوین در آن اجرا شد.

دهیار شیطور زمان برداشت گل محمدی را ۲۵ روز از نیمه اردیبهشت ماه ذکر کرد و ادامه داد: برداشت محصول صبح زود و قبل از طلوع آفتاب آغاز و پیش از گرم شدن تدریجی هوا باید پایان یاید و بی درنگ محصول به بیرون از مزرعه منتقل تا کیفیت خود را از دست ندهد.

به گفته وی از محصول تولیدی گلاب معطر محلی ، شربت و مربای خانگی تهیه می‌شود و مقداری هم به عنوان برگ گل خشک و غنچه به صورت دم کرده برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.
عبداللهی درختان کشت شده در کنار گل زرد و محمدی را سنجد، عناب، زرشک و انواع توت به مساحت ۲ هزار مترمربع ذکر کرد که به گفته وی زمینه اشتغال ۲ نفر به طور مستقیم فراهم شد.

دهیار شیطور از کشت گیاهان دارویی گل گاوزبان، مرزنجوش، به لیمو، کاسنی، آویشن، زیره سیاه و سایر گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه به مساحت ۲ هزار مترمربع در آینده نزدیک در پارک محله خبر داد.
عبداللهی تصریح کرد: با توجه به آب و هوای منطقه سبزدشت که به بهشت گیاهان دارویی منطقه شهرت دارد، ۷۰ گونه گیاه دارویی در این منطقه می روید که می‎توان با تحقق شعار انتخابی جهش تولید در سال ۹۹ از این طریق به ایجاد اشتغال‎ و کارآفرینی در مطنقه کمک کرد.

وی به ارائه طرح کاشت گل محمدی و باغ عناب و زرشک اشاره و مشکل طرح را واگذاری زمین از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان کرد.

پیش از این گونه‌های بی ثمر از قبیل گل‌های بهاری، چمن، سرو، کاج و از این قبیل گیاهان و درختان که به آب فراوان نیاز دارد، در پارک و فضاهای مستعد محله شیطور کشت می‌شد.

روستای شیطور دهستان سبزدشت با ۲۵۰ خانوار جمعیت در ۸۲ کیلومتری شهر بافق و در مسیر شهرستان کوهبنان کرمان واقع است .

پیش از این گل محمدی و زرد به صورت خیلی پراکنده در حیاط منازل تعدادی از مردم شهرستان بافق می روید و محصول آن بیشتر جنبه خود مصرفی دارد.

دهستان سبز دشت حدود ۷۵ روستا و آبادی چهار هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت دارد ، پسته،جو ، گندم و زعفران نیز در آن کشت می شود.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!