افزایش سطح تهاجم ملخ‌ها به‌دلیل زادآوری


افزایش سطح تهاجم ملخ‌ها به‌دلیل زادآوری

هجوم گسترده‌تر ملخ‌ها به 7 استان کشور و بیرون آمدن پوره ملخ‌ها از خاک شرایطی را فراهم کرده که سطح مبارزه با این آفت خطرناک روزانه به بیش از 5 هزار هکتار برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «سید رضا میر» سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در چند روز گذشته حمله ملخ‌های مهاجم بویژه در جنوب استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بسیار افزایش یافته به گونه‌ای که در حال حاضر در منطقه جاسک و تالاب جازموریان شاهد حملات دسته‌های چند میلیونی این آفت هستیم. در همین حال به‌دنبال افزایش سطح اراضی که مورد هجوم ملخ‌ها قرار می‌گیرد میزان مبارزه هم بسیار بالا رفته است از سوی دیگر شاهد بیرون آمدن پوره (نوزاد) ملخ‌ها از خاک هستیم که این عوامل موجب شده در حال حاضر روزانه حداقل در سطح 5 هزار هکتار با ملخ‌های مهاجم مبارزه شیمیایی صورت گیرد.

میر با اشاره به اینکه اولویت ما مبارزه زمینی با این آفت است افزود: هر چند در حال حاضر کمبودی در زمینه نیروی انسانی و تجهیزات مانند سم پاش‌های پیشرفته نداریم اما با کمبود خودروهای کمک دار برای رفتن به مناطق صعب العبور مواجه هستیم که انتظار داریم در این شرایط نهادهایی مانند ارتش و سپاه که چنین خودروهایی در اختیار دارند به کمک ما بیایند تا خللی در روند مبارزه با ملخ‌ها وارد نشود. به گفته وی در روز چهار شنبه (دیروز) در سطح 5 هزارو 113 هکتار از اراضی 7 استان درگیر با ملخ‌های مهاجم مبارزه شیمیایی صورت گرفته است. در حال حاضر سیستان و بلوچستان همچنان دارای بیشترین سطح درگیری با 134 هزار هکتار است. سطح درگیر استان های هرمزگان، بوشهر، فارس، جنوب کرمان نیز به ترتیب 64 هزار هکتار، 40 هزار هکتار 28 هزار هکتار و 26 هزار هکتار است. درخراسان جنوبی و خوزستان هم سطح مبارزه 16 هزار و 7 هزار هکتار است. انتظار می‌رود روزهای پیش رو حمله ملخ‌ها به جنوب کرمان به طور گسترده افزایش یابد. سخنگوی سازمان حفظ نباتات همچنین توضیح داد: متأسفانه با وجود مبارزه‌های صورت گرفته با ملخ‌ها در برخی استان‌ها؛ این آفت موفق به زاد و ولد شده و در حال حاضر پوره‌های (نوزادهای) ملخ در برخی نقاط در حال بیرون آمدن از خاک هستند. گفتنی است این پوره‌ها در دو سه هفته اول زندگی قدرت پروازی ندارند و فقط جهش می‌کنند لذا بهترین فرصت برای از بین بردن آنها است. در همین حال افزایش شمار ملخ‌های بومی درچند استان از جمله اردبیل و تهران موجب نگرانی مردم شده که مبادا این ملخ‌ها همان ملخ‌های مهاجم معروف باشند. اما سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت مردم نگران نباشند چرا که این ها ملخ‌های بومی هستند که به‌دلیل شرایط آب و هوایی مناسب تعدادشان امسال بیشتر از پارسال شده است و جای نگرانی نیست چون این ملخ‌ها به خودی خود تا 20 روز آینده از بین می‌روند و نیازی به مبارزه شیمیایی با آنها نیست. در حالی که اندازه ملخ‌های مهاجم بین 7 تا 10 سانتیمتر است و به رنگ های صورتی، زرد و خاکی هستند ملخ‌های بومی تنها 5 سانتیمتر طول دارند و فقط به رنگ خاکی هستند و به‌دلیل علاقه‌مندی به نور بیشتر در اطراف مکان ها یی مانند فرودگاه مهرآباد که پروژکتور‌های قوی دارد دیده می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت