ظهور هیپی‌ها در خلأ برنامه‌های فرهنگی | گسترش احساس بی‌هویتی در نسل جوان


ظهور هیپی‌ها در خلأ برنامه‌های فرهنگی | گسترش احساس بی‌هویتی در نسل جوان

در میان غفلت مسئولان فرهنگی هرمزگان تعدادی جوان با تیپ‌های اجتماعی وارداتی در جزیره هرمز رسانه‌ای شدند و جای خالی پیوست‌های فرهنگی در جزایر نمود پیدا کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، قشم، هرمز، لارک و هنگام از دیرباز به‌عنوان جزایر گردشگری مورد توجه گردشگران و مسئولان قرار داشت. در سال‌های اخیر نگاه توسعه محور باهدف رونق گردشگری مورد توجه مسئولان قرار داشت؛ اما نگاه تک‌بعدی به مسئله توسعه باعث شد تا آسیب‌های مختلفی ازجمله فرهنگی و اجتماعی به‌مرورزمان خودنمایی کند. بسیاری از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی نداشتن پیوست‌های فرهنگی طرح‌های توسعه‌ای را عامل بروز آسیب‌ها عنوان می‌کنند.

در روزهای اخیر یکی از نشریات خارجی با انتشار گزارشی از حضور جوانانی با ظواهر «هیپی» در جزیره هرمز، نگاه‌ها را متوجه این جزیره محروم کرد. دراین‌بین کارشناسان و فعالان حوزه علوم اجتماعی و ارتباطات اصلی‌ترین عامل بروز این نوع خرده‌فرهنگ‌ها در جوامع محلی را بی‌توجهی مسئولان عنوان می‌کنند و نبود پیوست‌های فرهنگی در کنار توسعه خلأ بزرگی در امر پیدایش پدیده‌های نوظهور فرهنگی و اجتماعی می‌دانند.

مقام معظم رهبری فرمودند که جزایر باید آماده اسکان جمعیت شود. در این راستا دستگاه‌های مختلفی وظیفه ایجاد زیرساخت‌های اولیه برای اسکان رادارند. اگر در کنار توسعه زیرساختی، فرهنگ بومی جزایر مورد توجه قرار نگیرد، در آینده نه‌چندان دور شاهد ورود خرده‌فرهنگ‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نوظهوری در جزایر خواهیم بود. ازاین‌رو دستگاه‌های فرهنگی باید پیوست‌های مناسبی برای توسعه فرهنگی در کنار توسعه و آبادانی جزایر تدوین و اجرایی کنند.

مجله جاذبه‌های گردشگری ایران آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بندرعباس - هرمزگان

منصور اخلاقی پور جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح پیدایش پدیده‌های نوظهوری مانند هیپی‌ها یا ژیگول‌ها بیان داشت: هیپی‌ها نوعی سبک جوان‌پسندی است که از آمریکا به اروپا گسترش یافت و به‌نوعی در دوران‌هایی فراگیر شد. در ایران هم اگر سابقه حضور هیپی‌ها را جستجو کنیم به اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ بر می‌شود.

این جامعه‌شناس معتقد است: ریشه هیپی‌ها را اگر ازنظر روانشناسی و جامعه‌شناختی بررسی کنیم محصول شرایط اجتماعی است. از دو دهه گذشته، مدگرایی و الگوها هم با توجه به گسترش ارتباطات؛ جهانی شده است.

مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری هرمزگان بیان کرد: در فضایی زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم مانع از ایجاد تغییرها، ارزش‌ها و رفتارها شویم، بدون تعارف باید بگوییم به زمینی پیوسته‌ایم که کل جهان وارد این بازی شده است. زمانی که در شبکه‌های اجتماعی همچون واتس آپ در کسری از ثانیه به‌صورت صوتی و تصویری با دوستان در هرکجای دنیا ارتباط برقرار می‌کنیم. این پیشرفت، تغییر لذت و آسیب را توأمان باهم دارد.

وی اظهار کرد: تغییر رفتار جوانان و طبقات مختلف اجتماعی جامعه می‌تواند علت‌های داخلی داشته باشد، بخشی از این رفتارها زاییده محیط اجتماعی کشور ما هستند. در ۴ دهه اخیر ساختارهای طبقاتی به‌شدت به‌هم‌ریخته است که این به‌هم‌ریختگی پیش از انقلاب هم در ساختارهای طبقاتی نقش داشته است. ۳ طبقه اجتماعی، بالا، متوسط و پایین‌دست در ایران ظهور پیدا کردند.

اخلاقی پور در پاسخ به این سؤال که «جوانانی که با ظواهر هیپی در جزایر هرمزگان حضور دارند از چه قشر و طبقه اجتماعی کشور هستند»، اظهار کرد: هیپی‌ها و گرایش به هیپی‌ها زاییده دوطبقه اجتماعی بالا و طبقه متوسط رو به بالا است. در این طبقه متوسط رو به بالا زندگی خاص و رفاه نسبی بیشتری دارند و در طبقه بالا این رفاه کامل‌تر است. همین امر موجب یکنواختی در زندگی این جوانان شده است و سعی می‌کنند برای لذت و تجربه جدید به سمتی بروند که متفاوت از زیستن فعلی است. مثلاً در پوشش لباس، به دنبال بخشی از تمایزات اجتماعی هستند. متأسفانه بازار عرضه این‌گونه لباس‌ها هم در کشور فراوان و اشباح شده است.

احساس بی‌هویتی در نسل جوان رو به گسترش است

وی ادامه داد: نکته دیگر، احساس بی‌هویتی که در نسل جوان ما شکل‌گرفته است. به‌خصوص در نسل جوان دهه هفتاد و هشتادی. ارتباطات، جهانی‌شدن و فنّاوری هویت جوانان ما را تحت تأثیر قرار داده است. از طرفی دیگر ضعف و تلطیف ارزش‌هایی که زمانی بازدارنده بودن به‌خصوص ارزش‌های مذهبی، اعتقادات و باورها بشدت در نسل جوان تنزل پیداکرده و بیشتر رفتارهای جوانان در بحث دین و ارزش‌های دینی به سمت مناسک گرایی گرایش پیداکرده است.

این استاد دانشگاه با اظهار اینکه اخلاق در جامعه کم شده است و شاهد سوق پیدا کردن مردم به‌خصوص جوانان به سمت فردگرایی هستیم، معتقد است: نظام سیاسی و اجتماعی در گرایش جوانان به مناسک گرایی نقش دارد تمام تلاش این جوانان بر پررنگ کردن منسک‌ها است و هسته اصلی دین که اخلاق و رفتارها رو پوشش می‌دهد و باعث درست کردن مناسبات اجتماعی می‌شود را کم‌رنگ کرده است.

وی تأکید کرد: ارزش‌های ازدواج روزبه‌روز در بین جوانان کم می‌شود. برداشت از بنیان خانواده و نقش فرزند در نسل جدید رو به تغییر است. لذا این بی‌هویتی یکی از عواملی است که بخشی از جوانان به سمت هیپی گرایش پیدا می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که «فلسفه اصلی شکل‌گیری جنبش «هیپی‌ها» در آمریکا چه بوده است»، بیان داشت: منشأ جنبش «هیپی» در غرب آمریکا است. درواقع ریشه آن اعتراض به وضع موجود است. اعتراض به اینکه نمی‌خواهیم این نوع مراودات و این نوع سیستم اداره کشور را نمی‌خواهیم. این جنبش در آمریکا به سبک زندگی تحمیلی، فشارهای اقتصادی، احساس ناامنی و احساس ناامیدی اعتراض داشت و دارد؛ که بسیاری از اقشار را در برمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم نگاه توطئه گرانِ به حضور این جوانان با ظواهر هیپی در جزایر داشته باشیم و بگوییم هیپی‌ها را یک کشور دیگر در ایران به راه انداخته است. منشأ این رفتارها ممکن است یک فرهنگ بیگانه باشد ولی پذیرش این فرهنگ بیگانه تحت تأثیر تکنولوژی‌ها، هم‌جواری‌های فرهنگی و مناسبات اجتماعی در بین جوانان کشورمان شکل‌گرفته است.

اخلاقی پور با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد مردم ایران از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، گفت: تلاش برای مسدود کردن فنّاوری منجر به شکست است. جلوی فنّاوری را نمی‌توانیم بگیریم. این تغییر رفتارها هزینه‌ای است که در نظام بین‌المللی فعلی با مراودات فرهنگی و جهانی‌شدن ارتباطات وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر که «هیپی‌های کنونی در کشور بیشتر از اقشار طبقه بالایی کشور هستند و به لحاظ افکار متفاوت از جنبش اصلی شکل‌گیری هیپی‌ها در دنیا هستند و چگونه این رفتارها را ارزیابی می‌کنید»، خاطرنشان کرد: درست است که در آمریکا باهدف عدالت‌خواهی شکل گرفت ولی به‌مرورزمان بیشتر هیپی‌ها به سمت مظاهر هیپی اکتفا کردند و از افکار شکل‌گیری فاصله گرفته‌اند، مثلاً جوانان امروزی تا با خانواده به مشکل می‌خورد لباس متفاوت و شلخته می‌پوشند، ریش‌ها و موها رو بلند می‌گذارند.

وی اظهار کرد: از تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و سایر نقاط ایران در بین جوانان هیپی وجود دارد، خیلی از این هیپی‌ها مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند و به دنبال رابطه راحت و کندن از زندگی کنونی و رسیدن به زندگی راحت هستند.

پدیده‌های اجتماعی محصول جامعه‌ای هستند که در آن شکل‌گرفته‌اند

این استاد دانشگاه عنوان کرد: هیپی‌های موجود از طبقه متوسط رو به بالا هستند. بیشتر این‌ها دچار اختلالات رفتاری هستند. دوست دارند مورد توجه قرار بگیرند. به نظر بنده نگاه حذفی به این‌ها شکست‌خورده است. اگر مسئولان تصمیم به حذف و برخورد بگیرند شکست‌خورده‌اند. پیشنهاد می‌کنم در مورد هیپی‌ها در ایران مطالعات جامع و علمی انجام شود و تمامی علت‌ها مورد کنکاش و بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ و ۸۰ مواد مخدر و مشروبات الکی را انکار کردیم ولی در برخورد و مبارزه موفق نبودیم، تأکید کرد: پدیده‌های اجتماعی محصول جامعه‌ای هستند که در آن شکل‌گرفته‌اند. وقتی علف در زمینی می‌روید محصول زمین، آب‌وخاک آن مزرعه است. اگر به زمین خوب برسیم حتی اگر بذر سمی بیرون از این مزرعه هم بیاوریم در زمین شکل نمی‌گیرد.

مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: وظیفه ما به‌عنوان سیاست ورز اجتماعی ایجاب می‌کند که نسبت به وقایع، پدیده‌ها و امور اجتماعی نگاه بازبینی، بازسازی و پیشگیرانه داشته باشیم. نمی‌توانیم نگاه حذفی داشته باشیم. از بالا دستور می‌دهند معتاد را جمع‌آوری کنیم، خوب بعد از جمع‌آوری چه کنیم. این محصول جامعه است. نمی‌توانیم حذف کنیم.

وی در پاسخ به سؤال مهر که «رفتارهای هیپی‌ها در جامعه بومی و محلی هرمز را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا این نوع رفتارها و این پدیده چقدر می‌تواند در جامعه محلی تأثیرات منفی داشته باشد؟ » خاطرنشان کرد: اینکه هیپی بودن را بیشتر به قشر طبقه بالا استناد می‌دهیم از نگاه جامعه‌شناسی برای این است که دست خودمان را برای اجرای نگاه حذفی باز بگذاریم. چون طبقه متوسط و طبقه پایین ما آحاد شهروندان را تشکیل می‌دهند نوعی عقده اجتماعی نسبت به طبقات بالا دارند و برخورد با این طبقه را حق خود می‌دانند.

حضور خرده‌فرهنگ‌ها در هرمز تأثیرات منفی بر فرهنگ و رفتارهای اجتماعی بومیان دارد

اخلاقی پور گفت: وقتی جزیره هرمز را به‌عنوان یک جزیره گردشگری معرفی می‌کنید و به دنبال توسعه آن هستید، درواقع مثل باز کردن پنجره برای وارد شدن هوای مطبوع بهاری است، جسارت به جوانان نشود، قطعاً غبار و خاک هم وارد می‌شود و پنجره برای اینکه کمی غبار هم وارد شود نمی‌بندیم.

وی تأکید کرد: حضور هیپی‌ها در جزیره هرمز قطعاً بر فرهنگ و رفتارهای اجتماعی مردم جزیره تأثیر دارد.

این استاد دانشگاه افزود: جامعه محلی هم به یک نوع سازگاری رسیده است، چرا جامعه محلی نیاز دارد؟ بخشی به خاطر فقر است. توریست و گردشگر باعث رونق می‌شود. باید قبل از ورود این‌گونه افراد در پوشش توریست و گردشگر باید سیاست ورزی می‌کردیم. مسئولان ما در امر برنامه‌ریزی کوتاهی کردند.

این جامعه‌شناس و محقق علوم اجتماعی اضافه کرد: طرح توسعه هرمز با هزینه میلیاردی در جزیره هرمز بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی در حال انجام است. چطور می‌توانید یک جزیره را به توسعه برسانید وقتی رفتارهای اجتماعی مردم را نشناخته‌اید؟ زمانی که در جلسه‌ای در مورد تفاوت رفتارهای مردم هرمز صحبت می‌کردم، مشاور طرح توسعه جزیره هرمز تعجب می‌کرد. برای توسعه مشاور از تهران می‌آورند و جامعه‌شناسان هرمزگانی هیچ دخلی در توسعه ندارند. مشاور حتی حاضر نیست به‌صورت رایگان نظر جامعه‌شناسان و محققان هرمزگانی را بپرسد.

وی افزود: تمام زیربنای توسعه‌ای ما فقط تزریق سرمایه است. این توسعه نیست. درواقع شکلک توسعه را در استان هرمزگان اجرا می‌کنیم. صنایع غرب چقدر مسئولیت اجتماعی دارد یا عسلویه چقدر تأثیر آسیب اجتماعی دارد. این‌ها بررسی نمی‌شود. هر زمان که پیوست‌ها و تحقیقات فرهنگی در راستای توسعه انجام شود هزینه‌های آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

مطالعه، سیاست ورزی و طراحی پروتکل‌های گردشگری می‌تواند مانع از قالب شدن خرده‌فرهنگ‌ها شود

این تحلیل‌گر مسائل اجتماعی در هرمزگان افزود: در نگاه اول قبل از هر اقدامی باید بر روی شرایط موجود جزایر فرهنگ بومیان مطالعه کنیم با توجه به روابط اجتماعی و فرهنگی هر جزیره برنامه‌های تأثیرگذار برای جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی و تقویت فرهنگ حاکم بر جزایر ارائه کنیم. برای جزایر و مناطق گردشگری هرمزگان یک چارچوب مشخص تعریف شود. همان‌گونه که در شیوع کرونا پروتکل‌های بهداشتی ارائه شد برای حضور گردشگران هم باید پروتکل‌های مختلف با حفظ احترام و تشویق گردشگران تعریف شود.

وی ادامه داد: برای مثال پوشش محلی و تشویق گردشگران به استفاده از پوشش محلی می‌تواند یک پروتکل در راستای تشویق و ترغیب گردشگران داشت. به‌جای نگاه‌های حذفی می‌توان راهکارهای علمی و فرهنگی مناسب ارائه کرد تا خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های غربی نتوانند بر فرهنگ بومی غلبه داشته باشند.

دکتر اخلاقی پور تأکید کرد: در موضوع هیپی‌ها چون یک نشریه خارجی به آن پرداخته است دوباره نگاه‌های حذفی فعال‌شده است. باید در میان هیپی‌ها رفت و آن‌ها را از منظر خودشان مطالعه کرد و موسیقی آن‌ها را گوش کرد، صحبت‌ها را شنید وازدید آن‌ها نگاه کرد. هیپی‌ها در هرمز به خاطر پذیرش و اقبال جامعه محلی بیشتر حضور دارند. شرایط خوبی هم در هرمز دارند. احتمال دارد در صورت رفع کرونا در نیمه دوم سال حضور پررنگ‌تری در هرمز داشته باشند.

به گفته مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری هرمزگان، باید موازی کاری به‌عنوان دومین راهکار مقابله‌ای با خرده‌فرهنگ‌های وارداتی داشت؛ یعنی دستگاه‌های فرهنگی مانند فرهنگ و ارشاد هرمزگان، تبلیغات اسلامی، حوزه هنری در نیمه دوم سال با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و برگزاری جشنواره‌ای مهم میدان را از خرده‌فرهنگ‌های بیگانه و وارداتی بگیرند و اجازه تأثیرگذاری بر روی فرهنگ بومی را ندهند.

در نیمه دوم سال شاهد افزایش هیپی‌ها و معتادان در استان هرمزگان هستیم

وی عنوان کرد: اگر به این شکل پیش برویم، احتمال دارد گردشگران و توریست‌ها فرهنگ خود را بر فرهنگ جامعه بومی قالب کنند. نباید دچار هجمه فرهنگی شویم. باید سیاست‌گذاری‌ها در حوزه گردشگری و فرهنگی به شکلی باشد که گردشگر تحت تأثیر فرهنگ بومی شوند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی در هرمزگان ابراز داشت: نگاه حذفی جواب نمی‌دهد. خیلی از پدیده‌های اجتماعی محصول شرایط کلان حاکم بر کشور است. یکسان‌سازی جامعه جواب نمی‌دهد. باید در تمامی حوزه‌ها سیاست ورزی مناسب داشته باشیم. حساسیت‌های بیشتر به این موضوعات جوانان بیشتری را به این سمت‌وسو سوق می‌دهد.

هیپی‌ها در ایران قدرت تأثیرگذاری اجتماعی ندارند

رضا هاشمی زاده جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر تاریخچه شکلی هیپی‌ها و علت پیدایش آن را در ایران تشریح کرد. افزود: هیپی‌ها در دنیا یک‌شبه جریان و خرده‌فرهنگ است و تقریباً در دهه ۶۰ در زمان جنگ آمریکا در ویتنام گروه‌های ضد جنگ با شعارهای جالب و جذاب مثل صلح و آزادی وزندگی جمعی گرد هم آمدند. این‌ها یک جنبش اجتماعی را راه انداختن و فلسفه اصلی آن زیست جمعی بدون محدودیت بود.

وی عنوان کرد: نوع رفتار، پوشش، معیشت، صاحب سبک زندگی شدند و اعتراضاتشان را به شرایط حکومتی اعلام کردند. مثلاً به‌جای خرید لباس نو، لباس‌های قدیمی می‌پوشیدند و به پوشش اعتنایی نداشتند. به هنر و سفر علاقه داشتند. شلوارهای جین با دم‌پای گشاد می‌پوشیدند و قیدوبندی نداشتند.

هاشمی زاده ادامه داد: خاستگاه این جنبش آمریکا بود با توزیع ارتباطات و رسانه‌ها و گسترش مراودات اجتماعی و بازنشر تولیدات در رسانه‌ها در سایر نقاط دنیا پیروانی پیدا کردند من‌جمله ایران. این‌گونه تیپ‌های اجتماعی را در طول دوران‌های قبل داشته‌ایم. داش‌مشتی‌ها، کلاه‌مخملی‌ها و بعد از فیلم قیصر تیپ‌های قیصری باب شد و تیپ‌های اجتماعی که به دنبال تمایز در جامعه بودند.

وی اظهار کرد: زمانی که از تیپ‌های اجتماعی سخن میگوییم نمی‌توانیم سطح طبقاتی آن‌ها را نادیده بگیریم. حتی گروه‌های هیپی که از آمریکا شکل‌گرفته است. بخشی از تیپ‌ها مربوط به قشر پایین‌دست، بخشی میان دست و بخشی هم بالادست جامعه هستند. در ایران مثل تمام تکنولوژی‌های وارداتی در دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی که طبقات اجتماعی در ایران تعریف خاصی پیدا کرد و بعد از اصلاح ارزی و هجوم مردم از روستاها به شهرها، کم‌کم تیپ‌های اجتماعی شکل گرفت و فرهنگ اجتماعی وارداتی هویت گرفت.

این استاد دانشگاه معتقد است: هیپی‌ها به‌خصوص در ایران در میان طبقات متوسط، میان‌مایه و اشراف پایگاه پیدا کردند که بیشتر طبقه متوسط به بالا علاقه‌مند بودند. در طبقات پایین‌دست انواع داش‌مشتی‌ها، لات‌های جوانمرد و قلدرهای یکه‌بزن با شکل و شمایل متفاوت بودند و به دنبال نوچه پروری بودند که در فیلم قیصر سنبل آن‌ها بود؛ اما هیپی‌ها در طبقه متوسط بودند و سبک زندگی و پوشش‌ها وارداتی بود. تضاد طبقاتی باعث شد تا لات‌ها، هیپی‌ها برا ژیگول قلمداد کنند.

این پژوهشگر هرمزگانی تأکید کرد: آن‌ها قاعدتاً وابسته به جریان لاکچریسم ایرانی نیستند. بچه پولدارها سعی نمی‌کنند که به این شکل خودنمایی کنند و راهه‌ای دیگر هم دارند. بیشتر قشر متوسط رو به بالا به این سمت «هیپی‌ها» روی می‌آورند و اینکه باید اقتصاد خوبی هم داشته باشند؛ اما سبک زندگی این‌ها ساده و ارزان است و به‌نوعی درویش‌مسلکی که از گذشته در ایران بوده در پیش‌گرفته‌اند و هیپی‌های ایرانی را شکل داده‌اند. نمی‌شود که بگوییم کاملاً دنبال خوش‌گذرانی و خودنمایی هستند.

گاردین بزرگنمایی کرده است / هیپی‌ها در ایران قدرت تأثیرگذاری اجتماعی ندارند

به گفته دکترهاشمی زاده، هیپی‌ها هرگونه نظم اجتماعی را رد می‌کنند و فراتر از مرزهای قانونی و اخلاقی جامعه هستند و آثاری در موسیقی، هنر تولید می‌کنند. قائدتا این‌گونه تظاهر و نمود باعث به هم خوردن توازن فرهنگی در جزایر که تجربه‌ای نداشته است. می‌شود.

وی معتقد است: در گزارش گاردین بزرگنمایی شده است. بعید می‌دانم جریان هیپی‌ها در ایران قدرت تأثیرگذاری اجتماعی فراگیر داشته باشند. شاید در جمع‌های کوچک خود را هیپیسم بنامند. اینکه در یک جزیره کوچک که تعداد جمعیت کمی دارد و هر اتفاقی خیلی برجسته می‌شود. طبیعتاً در مسائل اجتماعی تأثیر خواهد داشت و به قطب‌بندی و تضاد اجتماعی می‌انجامد و در افراد گرایش‌هایی ایجاد می‌کند که با این فلسفه آشنا و آگاه نیستند و وازدگی و پس‌زدگی ایجاد می‌کند و به تنش دامن می‌زند.

اگر نقشه راه نداشته باشیم خانواده‌های بومی جزایر تحت تأثیر خرده‌فرهنگ‌های وارداتی قرار می‌گیرند

این پژوهشگر هرمزگان اعتقاد دارد: توسعه عوارض فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی دارد و در توسعه گردشگری قاعدتاً ورود افراد مختلف به این منطقه تبعات مختلفی دارد و باید پیوست‌های فرهنگی تدوین شود. توسعه گردشگری در فیلیپین عوارض سکس توریسم بجا گذاشته است، در بعضی کشورها برای این‌گونه توسعه‌ها برنامه‌های خاصی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در جزایر که توسعه موردنظر است. به لحاظ فرهنگی تأثیرات خود را خواهد داشت این بکر بودن و عدم برخورد با یک فرهنگ و رفتار و گرایش اجتماعی می‌تواند در بافت فرهنگی، محیطی و افراد آسیب‌زا باشد. مثلاً خانواده را بی‌معنی کند و افراد سعی در شبیه‌سازی با گردشگران داشته باشند. اگر نقشه جامعی نداشته باشیم به مشکلات بزرگی بدخواهیم خورد.

ظهور هیپی‌ها در خلأ برنامه‌های فرهنگی | گسترش احساس بی‌هویتی در نسل جوان

دکترهاشمی زاده تصریح کرد: صنعت گردشگری ازجمله صنعت‌هایی است که اشتغال عجیبی در جوامع بومی ایجاد کرده است و درآمدهای میلیارد دلاری دارد. برای اینکه جامعه بومی بتواند فرهنگ، اجتماع و روابط، مناسبات و اخلاق محلی خود را حفظ کند لازمه آن تقویت ازلحاظ فرهنگی و اجتماعی است به میزانی که توریست در این مناطق است. کارگزاران فرهنگی باید کارهای ایجابی کنند.

وی تأکید کرد: هیپی‌ها بیشتر در جزایر هرمز، هنگام و لارک حضور دارند نه اینکه بخواهند تأثیرگذاری داشته باشند، بیشتر به خاطر آرامش و جذابیت‌های طبیعی این جزایر را به‌عنوان مقاصد خود انتخاب می‌کنند. این حضور می‌تواند خوشایند و ناخوشایند باشد. اگر از ورود آن‌ها جلوگیری کنیم یا برخوردی شود بازتاب منفی خواهد داشت. قاعدتاً باید یک درواز برای گزینش وجود داشته باشد که با تلاش برای جذب سرمایه‌گذار حوزه گردشگری در تضاد کامل است و عملاً سرمایه‌گذاری را بلا انتفاع می‌کند.

بزرگنمایی این‌گونه خرده‌فرهنگ‌ها ترویج‌دهنده یک فرهنگ غلط اجتماعی است

این استاد ارتباطات دانشگاه اظهار کرد: مردم محلی باید از یک نوع مقاومت فرهنگی برخوردار باشند تا تحت تأثیر این نوع خرده‌فرهنگ‌ها قرار نگیرند. این جوانان هم به دنبال ترویج و توطئه نیستند و دارای نوعی تیپ اجتماعی هستند که در همه جای دنیا این تیپ‌ها وجود دارد. اگر ایجاد مزاحمت کردند می‌شود برخورد کرد و رفتار مواجهه‌ای را داشت.

وی خاطرنشان کرد: بزرگنمایی این‌گونه رفتارها خودش ترویج‌دهنده یک فرهنگ غلط اجتماعی است، نباید حساسیت‌ها به حدی باشد که شاهد رواج یک فرهنگ وارداتی در جامعه باشیم.

فرهنگ بومی در توسعه صنعت گردشگری نباید فراموش شود

به گفته دکترهاشمی زاده، در حال حاضر گردشگری به‌عنوان منابع اصلی در دنیا مطرح‌شده است. بسیاری از کشورها به سمت گردشگری روی آورده‌اند. جزایر هم‌ظرفیت خوب گردشگری دارند و آن‌ها را به‌عنوان جزایر گردشگری معرفی کرده‌ایم باید پیوست‌هایی برای توسعه گردشگری تدوین شود تا ضرر کمتری به جامعه فرهنگی جزایر وارد شود.

وی تصریح کرد: موضوع هیپی‌ها یک خرده‌فرهنگ هست که آسیب جدی در زمان کنونی به جزایر نمی‌زند اما نباید از کنار آن به‌سادگی هم گذشت. باید در ابتدا ببینیم که چه زمینه اشتغالی و سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ایم و جامعه هرمز را به لحاظ اقتصادی مقاوم کرده‌ایم که در مقابل سایر خرده‌فرهنگ آسیب‌پذیر نباشند. دستگاه‌های فرهنگی هم باید اعلام کنند چه‌کارهای فرهنگی در جزایر کرده‌اند، برخوردهای قضائی و انتظامی مصونیت نمی‌آورد. اگر در کنار توسعه به فرهنگ توجه نشود بله حضور ۱۰ هیپی هم در جزیره می‌تواند خطرناک باشد.

این استاد دانشگاه در پایان ابراز داشت: باید روی فرهنگ بومی و صنایع‌دستی و تقویت ظرفیت‌های جزایر کار شود. باید ببینیم که مردم جزایر تا چه اندازه به قدرت فرهنگی و تاریخ خودآگاه هستند. باید توان مقابله‌ای از طریق برنامه‌های فرهنگی مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

کد خبر 515527

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول