طرز تهیه شربت گلاب خانگی با سه روش


طرز تهیه شربت گلاب خانگی با سه روش

اگه دنبال یک نوشیدنی خوشمزه و مفید برای رفع تشنگی و عطش در فصل تابستان هستید حتما “شربت گلاب” را امتحان کنید.

طرز تهیه شربت گلاب خانگی با سه روش

شربت گلاب یکی از نوشیدنی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که برای رفع عطش بسیار مناسب می باشد و دارای خاصیت نشاط آوری می باشد پس با ما نمناک همراه باشید تا طرز تهیه این نوشیدنی خوشمزه و مفید را به شما آموزش دهیم.
روش اول

مواد لازم:

گلاب :یک پیمانه
زعفران آسیاب شده :1 و 1/2 ق چ
هل سفید :5 عدد
شکر :یک پیمانه سر خالی
عرق بیدمشک در صورت تمایل :1 پیمانه
آب :دو لیتر

طرز تهیه شربت گلاب زعفرانی :

ابتدا زعفران را داخل هاون ریخته و با دسته هاون آن را خوب بکوبید تا کاملا پودر شود، سپس نصف استکان آب جوش روی زعفران بریزید و درب ظرف را ببندید . زعفران را برای نیم ساعت روی حرارت غیر مستقیم بگذارید تا دم بکشد و رنگ بگیرد. در این میان آب ، شکر، هل و گلاب را در ظرفی بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. بعد از اینکه شربت شروع به جوشیدن کرد شعله را کم کنید تا با حرارت ملایم ریز جوش بزند و غلیظ شود.

بعد از اینکه شربت به غلظت دلخواهتان رسید زعفران دم کرده و عرق بیدمشک را اضافه کرده اجازه دهید تا شربت برای چند دقیقه دیگر دیگر بجوشد . بعد از 10 تا 15 دقیقه که شربت بخوبی غلیظ شد شعله را خاموش کرده و دانه های هل را از آن خارج کنید. اجازه دهید تا شربت از حرارت بیافتد سپس آن را در یک بطری مناسب بریزید و برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. هر بار به مقدار دلخواه از شربت را با مقداری آب مخلوط کرده و چند قطعه یخ داخل آن بیاندازید و سرو نمایید.

روش دوم

دستور تهیه شربت گلاب مجلسی با نشاسته :

مواد لازم برای شربت گلاب مجلسی:

گلاب:یک سوم پیمانه
آب جوش:دو سوم پیمانه
نشاسته:1 ق غ
عسل:به مقدار دلخواه

طرز تهیه شربت گلاب مجلسی:

ابتدا آب را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. در این میان یک قاشق غذاخوری نشاسته را با یک سوم پیمانه گلاب مخلوطکرده و هم بزنید تا کاملا حل شود. بعد از اینکه آب به جوش آمد آن را از روی حرارت بردارید و مخلوط نشاسته را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. در ادامه یک تا دو قاشق بسته به ذائقه خودتان عسل را به شربت افزوده و هم بزنید تا حل شود. شربت آماده است آن را برای مدتی در یخچال قرار دهید تا خنک شود. بعد از اینکه شربت خنک شد آن را داخل لیوان بریزید و با افزوده چند قطعه یخ سرو نمایید.

روش سوم

دستور تهیه شربت گلاب ساده خانگی :

مواد لازم برای شربت گلاب ساده :

گلاب:یک فنجان
آب:یک فنجان
شکر :6 فنجان
رنگ خوراکی یا زعفران:به مقدار دلخواه

طرز تهیه شربت گلاب ساده:

ابتدا آب، شکر و گلاب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. در این مرحله شعله را کم کرده و اجازه دهید تا شربت با شعله ملایم بجوشد و به غلظت برسد. بعد از اینکه شربت به غلظت دلخواهتان رسید آن را از روی حرارت بردارید و رنگ خوراکی یا زعفران دم کرده را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. شربت برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود سپس آن را در یک تنگ ریخته و روی آن به مقدار لازم آب بریزید. در صورت تمایل چند قطره آب لیموی تازه به شربت اضافه کرده و چند قطعه یخ بریزید و خنک سرو نمایید.

منبع: نمناک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!