چگونه با ترس و اضطراب ناشی از زلزله مبارزه کنیم؟


چگونه با ترس و اضطراب ناشی از زلزله مبارزه کنیم؟

توانایی مقابله ما با بلا‌های طبیعی مثل زلزله، سیل و … محدود است و باعث ایجاد اضطراب و ترس می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ترس و اضطراب ناشی از زلزله یکی از هزاران فوبیای شناخته شده در جهان است که اغلب دامن‌گیر کسانی می‌شود که در مناطق زلزله‌خیز زندگی می‌کنند. ترس از این بلای طبیعی که بشر هیچ کنترلی روی آن ندارد و قادر نیست از وقوع آن جلوگیری یا آن را پیش‌بینی کند، کم و بیش در وجود همه انسان‌ها است.

چگونه با ترس و اضطراب ناشی از زلزله مبارزه کنیم؟

سیما فردوسی، روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان خروج افراد از منزل در شرایط بحرانی زلزله را یک امر طبیعی دانست و گفت: وقایع و مخاطرات طبیعی از جمله زلزله و سیل از گذشته تا امروز وجود داشته است و بشر هم با توجه به ذات غریزی خود به هر عاملی که باعث ترس او شود، واکنش نشان می‌دهد و ممکن است دست به برخی رفتار‌های عجیب بزند تا بتواند خود را از خطر حفظ کند.

او افزود: متاسفانه برخی از افراد به دلیل ترس از زیر آوار ماندن در زمان وقوع زلزله به خروج از منزل فکر می‌کنند، البته دلیلشان هم کاملاً منطقی است، زیرا انسان باید در مواقعی که جانش به خطر می‌افتد از خود واکنش نشان دهد اما از دیدگاه روانشناسی فرار به صورت سراسیمه و همراه با اضطراب و ترس می‌تواند افراد را یک قدم به سمت واقعه خطرناک‌تر پیش ببرد.

فردوسی توصیه کرد: هنگام مواجهه با چنین رخدادی، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. اگر قصد خروج از منزل را دارید، سعی کنید به سمت یک پناهگاه امن حرکت و از سد معبر در خیابان‌ها و یا پمپ‌های بنزین خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: هنگام وقوع زلزله مداخلاتی برای کاهش اختلالات روانی انجام می‌شود

چگونه با ترس و اضطراب ناشی از زلزله مبارزه کنیم؟

ترس از زلزله سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند

ملک میرهاشمی، روانشناس و روان درمانگر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: افراد توجه داشته باشند زمانی که زلزله رخ می‌دهد پس از آن پس‌لرزه‌هایی به مراتب خطرناکتر و پرمخاطره‌تر ایجاد می‌شود که با یک سهل‌انگاری ساده می‌تواند عواقب به مراتب جبران ناپذیرتر برای افراد به همراه داشته باشد.

او ادامه داد: توصیه می‌شود اگر قصد ترک محل را دارید حتماً یک کیف نجات و مفید که شامل مواد غذایی، آب، چراغ، رادیو، شارژر و ... می‌شود را بردارید و کمتر در محل های احتراقی مانند پمپ‌های بنزین حضور داشته باشید.

این روانشناس تصریح کرد: ترس‌های ناشی از زلزله بسیار سهمگین‌تر و ترسناکتر از ترس‌های ساده است زیرا این ترس می‌تواند با گذر زمان به فوبیا تبدیل شود، بنابراین سعی داشته باشید با وقوع این اتفاقات، خونسردی خود را حفظ کنید زیرا واکنش ترس، هورمون‌های آدرنالین و کورتیزولی را در بدن افزایش می‌دهد.

میرهاشمی بیان کرد: مواجهه بلندمدت با این مواد شیمیایی و مداخلات هورمون‌ها با یکدیگر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف و بدن افراد را در مقابله با ویروس‌ها، عفونت‌ها و انواع بیماری‌ها آسیب‌پذیر کند. یکی از بدترین آثار بدنی ناشی از چنین ترس‌هایی، مشکلات قلبی _ عروقی است، بنابراین حفظ آرامش در درجه اول، مهمترین راه برای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها برای افراد در زمان وقوع بلایای طبیعی است.

این روانشناس با بیان اینکه کشور ما روی خط زلزله است، گفت: همه باید در خصوص برخورد با بلایای طبیعی از جمله زلزله، آموزش‌های اولیه را ببینند تا با مدیریت صحیح در منزل، برای مواجهه با این بلایا آماده باشند.

چگونه با ترس و اضطراب ناشی از زلزله مبارزه کنیم؟

بیشتر بخوانید: باید‌ها و نباید‌های هنگام وقوع زلزله در محیط‌های مختلف

اخبار موثق را در شرایط بحرانی از رسانه ملی دنبال کنید

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: به دلیل شیوع و گستردگی ویروس کرونا، همه افراد باید به هنگام خروج از منزل، حفاظت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، زیرا با خروج افراد از منزل، میزان آلودگی و انتقال ویروس‌ها افزایش می‌یابد و همین امر می‌تواند موجبات خطرات انتقال ویروس کرونا را افزایش دهد.

حاتمی با اشاره به سوءاستفاده شبکه‌های معاند و رسانه‌های بیگانه از شرایط زلزله در کشور گفت: به دلیل ناامنی روانی که موضوع زلزله در کشور به وجود آورده است، برخی شبکه‌ها و رسانه‌های بیگانه با انتشار اخبار کذب، سعی در ازدحام و تشویش اذهان عمومی دارند. این رسانه‌های بیگانه با انتشار اخبار کذب، استرس، اضطراب و اختلالات روانی را در میان هموطنان دوچندان می‌کنند.

او در پایان توصیه کرد: افراد به هیچ وجه به اخباری که در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه منتشر می‌شود، توجه نکنند؛ حتماً اخبار موثق و صحیح را از رسانه ملی و رادیو دریافت کنند.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی