سوسمار خاردُم ایرانی در خرانق اردکان مشاهده شد


سوسمار خاردُم ایرانی در خرانق اردکان مشاهده شد

یزد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست اردکان گفت: یک گونه نادر از سوسمار «خاردُم ایرانی» در روستای مزرعه میرها بخش خرانق این شهرستان مشاهده شد .

مرتضی عزیزی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دهیار روستای مزرعه میرها از توابع بخش خرانق روز گذشته با این گونه ای نادر از سوسمار خاردُم ایرانی که موجودی بی آزار است اما با ظاهری ترسناک ، روبرو شد.

وی اضافه کرد: این نوع خزنده که در گونه های حمایت شده البته نادر و کمیاب قرار دارد، با ظاهر ترسناک خود زیبایی ظاهری خاصی دارد و کاملا بی آزار است.

عزیزی با اشاره به این که خاردم ایرانی در اصطلاح اهالی این بخش چشم نواز ایران به «ارّه دُم » شهرت دارد، تصریح کرد: مهمترین و اصلی ترین زیستگاه این نوع سوسمار در استان یزد، منطقه حفاظت شده درانجیر و پارک ملی سیاه‌کوه اردکان است و در دیگر مناطق استان یزد به ندرت یافت می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردکان با تاکید بر این که جانور یادشده کاملا بی آزار است و برای انسان خطری ندارد، از مردم اردکان خواست در صورت مشاهده و برخورد با این خزنده، از کشتن یا آزار به آن جدا خودداری و سعی کنند ضمن بهره گرفتن از زیبایی های طبیعت، در حفاظت از گونه های نادر بکوشند.

به گفته عزیزی، سوسمارهای خاردم شباهت زیادی به « آگاماها» دارند ولی با توجه به داشتن حفره‌های رانی و مخرجی و نیز دم کلفت کوتاه و پوشیده از پولک‌های خارشکل و برجسته از آگاماها قابل تشخیص هستند.

وی با اشاره به این که طول خاردم ها در ایران ۴۰ تا ۸۰ سانتیمتر است، خاطرنشان کرد: همه سوسمارهای خاردم روزگرد و گیاهخوار هستند و چشم‌ آن‌ها دارای پلک متحرک و مردمک گرد است و تنها مارمولک‌های گیاهخوار ایران به شمار می آیند.

تاکنون ۱۸ گونه سوسمار خاردم در جهان شناخته شده است که سه گونه آن به نام‌های سوسمار خاردم ایرانی، سوسمار خاردم بین‌النهرین و سوسمار خاردم مصری در ایران یافت می‌شود.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان