ترامپ تهدیدی برای دموکراسی


ترامپ تهدیدی برای دموکراسی

اقدامات ترامپ در اخراج هر مقام مخالف خودش، او را به ورطه فساد و خودکامگی کشانده است.

ترامپ تهدیدی برای دموکراسیبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مقاله‌ای به قلم مارک گانگلاف نوشت: دونالد ترامپ نخستین بار در کارزار تبلیغات انتخاباتی خود اقدام به نقض هنجار‌ها و قوانین کرد، سپس در دوران ریاست جمهوری به این کار ادامه داد.

اما وی چنان بی کفایت بوده است که خودکامگی وی ممکن است به عنوان خطری واقعی علیه دموکراسی قلمداد نشود. این در حالی است که چنین احساس راحتی خیال، احساسی نادرست است. برای متلاشی کردن یک نظام دموکراتیک، الزاما نیاز به یک مغز متفکر جنایتکار نیست، بلکه یک رئیس جمهور زودرنج و بد اخلاق و یک حزب دولتی مطیع برای این کار کافی است.

مایکل بلومبرگ پیشتر در مقاله‌ای در این باره نوشت: این دقیقا همان شرایطی است که اکنون در خصوص رئیس جمهور و حزب جمهوریخواه، شاهد آن هستیم. جدیدترین نشانه‌ها و شواهد این موضوع را می‌توان در اقدامات ترامپ مبنی بر عزل بازرسان کل که وظیفه آن‌ها نظارت بر وزارت امور خارجه، آژانس‌های اطلاعاتی، نهاد‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا و نهاد‌های مسئول کمک‌های مالی بوده است، مشاهده کرد.
اگر جمهوریخواهان در تحقیق درباره اخراج این افراد، به دموکرات‌ها نپیوندند و ترامپ را در این خصوص مقصر ندانند، آنگاه قانون شکنی و فساد که اکنون هم در دولت به فراوانی مشاهده می‌شود، وخیم‌تر خواهد شد.
فرانسیس ویلکینسون در این باره در مقاله‌ای نوشته است متاسفانه، جمهوریخواهانی که از چنین تحقیقاتی حمایت می‌کنند، به ندرت در واشنگتن دیده می‌شوند. بر عکس، بیشتر این جمهوریخواهان از اقدام ترامپ در استفاده از حاکمیت قانون علیه دشمنان سیاسی حمایت کرده اند، و از این موضوع برای دفاع از خود بهره جسته اند. این موضوع، کاملا شبیه سناریوی خودکامه در مجارستان و برخی دیگر از کشور‌ها است. دموکرات‌ها و رسانه‌های خبری تنها زمانی متوجه رویداد‌ها می‌شوند که دیگر خیلی دیر شده است و نمی‌توان در این باره هیچ اقدامی کرد.
جدیدترین نشانه‌ها و شواهد این موضوع را می‌توان در اقدامات ترامپ مبنی بر عزل بازرسان کل که وظیفه آن‌ها نظارت بر وزارت امور خارجه، آژانس‌های اطلاعاتی، نهاد‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا و نهاد‌های مسئول کمک‌های مالی بوده است، مشاهده کرد. اگر جمهوریخواهان در تحقیق درباره اخراج این افراد، به دموکرات‌ها نپیوندند و ترامپ را در این خصوص مقصر ندانند، آنگاه قانون شکنی و فساد که اکنون هم در دولت به فراوانی مشاهده می‌شود، وخیم‌تر خواهد شد.

- جنگ سرد در بازار
جنگ سرد اصلی زمانی آغاز شد که آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی تلاش کردند جهانی را میان خود تقسیم کنند که جنگ گرم، آن را ویران کرده بود. جنگ سرد جدید نیز احتمالا در بازار‌های مالی که به واسطه شیوع ویروس کرونا ویران شده است، کلید خواهد خورد.
یکی از اولین مواردی که در این خصوص رخ داد، اقدام سناتور‌های آمریکایی در رای دادن به اخراج شرکت‌های چینی از بازار‌های آمریکا در صورت وابستگی آن‌ها به دولت چین یا خودداری از افشای اسناد مالی و عملکردی آن هاست. «نوا اسمیت» با توجه به سوابق عملکرد برخی شرکت‌های چینی، سرمایه گذاران آمریکایی باید در این خصوص احتمالا قدردان باشند. وی همچنین هشدار داد این نوع "ملی گرایی مالی" ممکن است به حالت افراطی برسد و به اقتصاد جهانی آسیب وارد کند.
«جان آترز» در این باره نوشت:، اما بزرگترین تحریکی که تا کنون صورت گرفته است، اقدام چین در تضعیف شدید واحد پولی خود در روز‌های پایانی هفته گذشته بود. این اقدام باعث تقویت صادرات چین می‌شود و احتمالا با هدف آزار دادن ترامپ صورت گرفته است. این موضوع حاکی از آن است که پکن حقیقتا از جنگ سرد استقبال می‌کند. جان آترز در این باره نوشت: این ممکن است اقدامی درست باشد، اما تنها به شرط آن که این معنا را داشته باشد که آتش جنگ، هرگز گرم نخواهد شد. اما اصلاح این نابرابری ها– میان اقتصاد‌های آمریکا و چین و نیز در درون اقتصاد‌های این کشورها– که باعث تشدید دشمنی‌ها میان دو طرف شده است، برای همه بسیار سودمند خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان