استاندار: قم در مرحله مهار بیماری کرونا قرار دارد


استاندار: قم در مرحله مهار بیماری کرونا قرار دارد

قم – ایرنا – استاندار قم گفت: در حال حاضر در مرحله بازگشایی اماکن مقدس و تثبیت و مهار بیماری کرونا قرار داریم و امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد وضعیت رو به بهبودی کامل در استان استقرار یابد.

به گزارش روابط عمومی استانداری قم، بهرام سرمست سه‌شنبه‌شب در آیین تجلیل از بانوان جهادگر میدان دفاع از سلامت استان قم خاطرنشان کرد: ارزیابی کشوری صورت گرفته از عملکرد ستاد بحران استان قم حاکی از پیشتازی قم در عرصه مبارزه و کنترل بیماری است و برخلاف خیالات و سیاه نمایی دشمنان در مورد قم، این استان به‌خوبی و با همراهی و فداکاری همه گروه‌ها در شرایط مناسبی بسر می‌برد.

وی با تقدیر از نیروهای داوطلب و جهادی گفت: حضور نیروهای داوطلب در عرصه دفاع از سلامت از شاخصه‌های بارز مبارزه با کرونا در ایران است.

وی با اشاره به نقش جهادگران در توفیقات کشور در مبارزه با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: عملکرد ستاد بحران استان قم به‌عنوان اولین استان کشف کننده این ویروس در کشور و در اوج این بحران با تعامل و انسجام همه نیروها و ظرفیت‌ها در کشور سرآمد است.

سرمست با تاکید بر برگزاری منظم جلسات ستاد ملی کرونا به ریاست دکتر روحانی رییس جمهوری و جلسات متناظر استانی، افزود: در این راه پیام‌های امیدبخش رهبر معظم انقلاب و حمایت ایشان از مصوبات ستاد ملی کرونا نقشی بی‌بدیل در اجرای طرح‌های موفق پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و شکستن زنجیره انتقال بیماری داشت.

وی پیام معظم له در مورد مدافعان سلامت را در انسجام بیش‌ازپیش و همدلی همه ظرفیت‌ها در کشور در حوزه مدافعان سلامت را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: وجود رهبر فرزانه انقلاب و منویات داهیانه ایشان از شاخصه‌های مهم توفیق کشورمان در مبارزه با ویروس کرونا نسبت به سایر کشورها است.

سرمست به اجرای طرح نظام تحول سلامت در دولت تدبیر و امید و اثرات آن در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: با حمایت‌های صورت گرفته توسط دولت در قم زیرساخت‌های بیمارستانی و تکمیل دو بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) و مادر در چرخه تکمیل قرار خواهد گرفت و توانستیم از تهدید و شرایط بحرانی کرونا فرصت تکمیل این دو طرح مهم را ایجاد کنیم.

وی همدلی و همراهی مردم و مسئولان و وفاق و انسجام ایجادشده بین سازمان‌های مردم‌نهاد، گروه‌های مردمی، خیرین سلامت و داوطلبان جهادی را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: این مشارکت عمومی مهم‌ترین سرمایه اجتماعی کشور است که باید شرایط تداوم این فعالیت‌ها و نهادسازی خدمات داوطلبانه و فرهنگ‌سازی برای نسل‌های آینده در کشور و استان ایجاد شود.

استاندار قم همچنین حمایت علما و مراجع عظام تقلید و ائمه جمعه و روحانیت استان در حمایت از مصوبات و طرح‌های ستاد ملی کرونا را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: ازآنجاکه قم به‌عنوان اولین استان در کشور و بدون هرگونه پیشگیری و هشدارهای مراقبتی در شرایط بحران کرونا قرار گرفت، این حمایت‌ها و حضور نیروهای جهادی و داوطلب در ایجاد انسجام و وحدت در استان بسیار اثرگذار بود.

وی تدفین اموات کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشت و ملاحظات و فتاوای شرعی را از چالش‌های مهم دیگری دانست و افزود: در استان قم با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان با کارشناسان مختلف و حمایت و همراهی حوزه علمیه و روحانیت محترم و بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر رعایت مسائل شرعی در تغسیل و تدفین اموات، پروتکل مناسب برای تغسیل در قم تدوین و اجرایی شد و به‌عنوان یک الگو در کل کشور انتشار یافت.

وی به حضور نیروهای داوطلب که فداکارانه سلامتی خود را در راه خدمت به بیماران به خطر انداختند اشاره کرد و بیان داشت: این خادمان سلامت با روحیه ای جهادی پا در عرصه میدان دفاع از سلامت و امنیت مردم گذاردند و برگزاری چنین جلسات برای بیان ارزش خدمات این افراد و ارج نهادن به جهاد بزرگ آن‌هاست.

در پایان این آیین توسط آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و همچنین استاندار قم از تعدادی از بانوان جهادگر میدان دفاع از سلامت استان با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته