تشکیل پرونده برای ثبت ملی 15 اثر تاریخی و طبیعی تربت حیدریه و زاوه


تشکیل پرونده برای ثبت ملی 15 اثر تاریخی و طبیعی تربت حیدریه و زاوه

مشهد- ایرنا- رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه و زاوه از تشکیل پرونده برای ثبت ملی 15 اثر تاریخی و طبیعی این شهرستانها خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌رضوی علی محمدی با اعلام این خبر افزود: با توجه به اهمیت ثبت مواریث فرهنگی اعم از ابنیه، محوطه و تپه، جاذبه های طبیعی، درختان کهنسال و میراثهای معنوی در راستای حفاظت قانونمند، جذب اعتبار و پیگیریهای حقوقی با مساعدت و مشارکت بخش خصوصی و معاونت میراث فرهنگی اداره کل از بین ۸۰ اثر شناسایی شده، در حال حاضر پرونده ۱۵ اثر در شورای ثبت استان تایید و برای پیگیریهای بعدی به شورای ثبت وزارتخانه ارسال شد.
وی ادامه داد: آثار شهرستان زاوه شامل آسباد پطرو، تپه زمان آباد، تپه عمارت، تپه گورکی، تپه گوهرقلعه، تپه سنجدک، تپه سراوبند، تپه خاک تنور، تپه چرخ گله، تپه گورپایین، تپه درخت سرو و آثار شهرستان تربت حیدریه شامل آسیاب بکاول، آب انبار سیوکی، مقبره لاری و سرای امین است.
رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی تربت‌حیدریه و زاوه گفت: خوشبختانه برای نخستین بار در کشور بخش خصوصی در تهیه پرونده ثبتی مشارکت داشت که اهمیت حفظ و حراست از آثار تاریخی در بین علاقه مندان و دلسوزان به فرهنگ و تمدن کشور را نشان می‌دهد.
محمدی افزود: به تازگی نیز آبشار «رودمعجن» به عنوان نخستین میراث طبیعی شهرستان و درخت کهنسال «کاج درخت» ثبت ملی شده است.
در شهرستان تربت حیدریه و زاوه بیش از ۴۵۰ اثر تاریخی، طبیعی، محوطه و تپه تاریخی شناسایی شده وجود دارد که تعداد ۷۰ اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان