هشدار مدیریت بحران استانداری از روند افزایشی مغروقین در اصفهان


هشدار مدیریت بحران استانداری از  روند افزایشی مغروقین در اصفهان

اصفهان - ایرنا - غرق شدن 2 کودک دو قلو و یک جوان 30 ساله در استخر کشاورزی و یک نوجوان 17 ساله و یک زن جوان در زاینده‌رود در سال جاری یادآور معضل دنباله‌دار استان اصفهان است که مدیریت بحران استانداری از روند افزایشی مغروقین هشدار داد.

۲ برادر دوقلوی ۲ و نیم ساله عصر یکشنبه بیست و هشتم اردیبهشت امسال در یک استخر کشاورزی در روستای"ابوالخیر" شهر ورزنه از توابع شهرستان اصفهان غرق شدند و جان خود را از دست دادند، اوائل خرداد جاری نیز نوجوان ۱۷ ساله‌ای که همراه خانواده خود از اصفهان برای تفریح به اطراف زاینده رود در منطقه باغبادران رفته بود، در رودخانه غرق شد و هنوز امدادگران و غواصان در جستجوی پیکر وی هستند.

اواخر فروردین امسال نیز یک زن جوان در حوالی سد تنظیمی در رودخانه زاینده‌رود در محدوده چادگان غرق شد و جان باخت و همچنین یک مرد جوان ۳۰ ساله اواسط اردیبهشت امسال بدلیل غرق شدگی در استخر ذخیره آب در فلاورجان جان خود را از دست داد.

سال گذشته با وجود همه هشدارها و تذکرهای داده شده توسط مسوولان و کارشناسان، بر اساس آمار پزشکی قانونی اصفهان، ۹۳ نفر بر اثر غرق شدگی در استان جان خود را از دست دادند که بیشترین آنها در فصل تابستان با ۵۰ نفر فوتی (۲۱ نفر در تیر، ۱۳ نفر در مرداد و ۱۶ نفر در شهریور) بودند.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی اصفهان، ۲۱ نفر در فصل بهار پارسال، ۵۰ نفر در تابستان، ۱۴ نفر در پاییز و هشت نفر در زمستان در این استان جان خود را بر اثر غرق شدگی از دست دادند.

نگاهی به گزارش ها و اخبار پارسال نشان می‌دهد که بیشتر این غرق شدگی‌ها در بستر رودخانه زاینده رود و کانال‌های منشعب از آن و استخرهای کشاورزی رخ داد؛ سال گذشته زاینده‌رود با توجه به بارندگی‌های خوبی که صورت گرفت، در استان جریان داشت و بیشتر حوادث غرق شدگی در آن در فصل گرما و در شهرهای ساحلی این رودخانه رخ داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به غرق شدن حدود پنج نفر از مردم در سال جاری در رودخانه‌ و استخرهای کشاورزی نسبت به هوشیاری و جلوگیری از حوادث مشابه با توجه به فرا رسیدن فصل گرما هشدار داد.

منصور شیشه‌فروش روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با گرم شدن هوا و جاری بودن آب با دبی زیاد در رودخانه زاینده‌رود به مردم هشدار می‌دهیم که از شنا کردن در بستر این رودخانه و کانال‌های منشعب از آن خودداری کنند.

وی با بیان اینکه بستر رودخانه زاینده‌رود، ناهموار است و جریان آب، افراد را به داخل خود می‌کشد، تصریح کرد: همچنین دمای آب رودخانه سرد است و شوک ناگهانی ناشی از سرما و همچنین جریان آب باعث افزایش احتمال غرق شدن می‌شود از طرفی کانال‌های آب نیز شکل ذوزنقه‌ای و شیب‌دار دارند و احتمال غرق شدن در آن زیاد است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه شهرداری‌های شهرهای اطراف زاینده‌رود برای پیشگیری از حوادث احتمالی، دارای گشت بازرسی بویژه در روزهای تعطیل هستند، تاکید کرد: شنا کردن در این محدودها ممنوع است و از مردم می‌خواهیم که به این هشدارها توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر موارد غرق شدگی در رودخانه در محدوده باغبهادران و بالادست زاینده رود مانند چادگان اتفاق می‌افتد.

اداره کل پزشکی قانونی اصفهان اعلام کرد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۹۳ مورد فوتی (شامل ۸۰ مرد و ۱۳ زن) به دلیل غرق شدگی به مراکز پزشکی قانونی این استان ارجاع شد که نسبت به سال ۹۷ که ۵۲ نفر ( ۲ زن و ۵۰ مرد) بود، افزایش داشته است.
بر اساس گزارش پزشکی قانونی اصفهان، آمار تلفات غرق‌شدگی در سال ۱۳۹۸ شامل ۲۰ نفر در رودخانه، ۲۴ نفر در استخر کشاورزی، ۲۳ نفر در کانال های آب، ۱۱ نفر در استخر شنا، چهار نفر در دریاچه مصنوعی و سد، سه نفر در چاه، ۲ نفر در حوض یا حوضچه و ۶ نفر در سایر مکان‌هاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش