چگونه گاهشماری شمسی را به میلادی تبدیل کنیم


چگونه گاهشماری شمسی را به میلادی تبدیل کنیم

بشر از هزاران هزار سال پیش و با آغاز فعالیت کشاورزی به استفاده از گاهشماری برای شمردن روزها روی آورد. در طول سال‌ها و با توجه به گردش ماه و خورشید و زمین، گاهشماری های مختلفی در گوشه و کنار دنیا رواج پیدا کرد. پیشینه گاهشماری و تقویم در هر ناحیه جغرافیایی جدا از مسائل نجومی به فرهنگ و دین و آیین و رسوم مردم آن ناحیه بازمی‌گردد.

هزاران سال بعد از ایجاد نخستین تقویم‌ها و با گسترش هرچه بیشتر ارتباطات، کم‌کم کشورهای مختلف جهان تصمیم به استفاده از یک گاهشماری واحد گرفتند. این گاهشماری واحد، گاهشماری میلادی است. امروز تقریبا در تمامی کشورهای جهان گاهشماری میلادی به‌ عنوان گاهشمار رسمی پذیرفته ‌شده است.

در حقیقت تنها در چهار کشور از جمله کشور خودمان از این گاهشماری به صورت رسمی استفاده نمی‌شود. هرچند که در کشور ما گاهشماری میلادی گاهشماری رسمی نیست، اما در شرایط و موقعیت‌های بسیاری نیاز است تا تاریخ را از گاهشماری رسمی خود یعنی هجری خورشیدی به میلادی تبدیل کنیم.

برای تبدیل تاریخ بین این دو گاهشماری می‌توان از ابزارهای آنلاین مخصوص این کار استفاده کرد. برای مثال 8 باکس تبدیل تاریخ شمسی به میلادی را در ابزاری با همین نام فراهم کرده است. 8باکس سرویسی آنلاین است که در زمینه‌های مختلف از قبیل تاریخ و تقویم، نقشه و تبدیل واحد و ... ابزارهای متفاوتی را فراهم کرده است که بسته به نیاز خود می‌توانید از آنها استفاده کنید.

با استفاده از ابزار تبدیل تاریخ موجود در این سایت می‌توانید تاریخ را در گاهشماری های هجری خورشیدی، میلادی و قمری به یکدیگر تبدیل کنید. برای این کار کافی است پس از تعیین کردن نوع تبدیل خود در پنجره کشوییِ ابزار، تاریخ مورد نظر را در گاهشماری مبدأ وارد کنید. پس از کلیک بر روی محاسبه، تاریخی را که وارد کرده‌اید در دو گاهشماری دیگر و در دو فرمت مختلف خواهید دید.

چگونه گاهشماری شمسی را به میلادی تبدیل کنیم

اگر نخواهید برای این تبدیل از ابزارهای مخصوص به آن استفاده کنید، در این صورت باید دست به دامان محاسبات ریاضی شوید که اندکی پیچیده است. البته خود محاسبات پیچیده نیست و به سه عمل ریاضی جمع و ضرب و تفریق محدود می‌شود، اما شمردن روزها و سال‌ها و بویژه سال‌های کبیسه در این شیوه کمی ممکن است به طول بینجامد.

برای تبدیل کردن تاریخ از یک گاهشماری به گاهشماری دیگر با استفاده از این شیوه باید در ابتدا تعداد روزهای رفته از مبداء تاریخ در گاهشماری مبداء را حساب کنید. برای مثال فرض کنید می‌خواهید بدانید 99/1/1 معادل با چه روزی در گاهشماری میلادی است.

برای این کار ابتدا باید حساب کنید که از سال صفر تا این تاریخ چند روز می‌شود. برای شمارش روزها حواستان به سال‌های کبیسه هم باشد. به طور متوسط هر چهار سال یک‌بار یک سال کبیسه داریم. اما در دوره هایی با 29 سال، 33 یا 37 سال ممکن است یک کبیسه پنج ساله هم داشته باشیم. کبیسه پنج ساله یعنی پس از پنج سال 365 روزه یک سال 366 روزه داریم.

پس از به دست آوردن تعداد روزها، آن را با عدد 226899 جمع بندید، این عدد در حقیقت اختلاف روزهای میان مبداء تاریخ در گاهشماری شمسی و گاهشماری میلادی است. حاصل جمع بیانگر تعداد روزهایی است که از مبداء تاریخ در گاهشماری میلادی گذشته است. حال با تقسیم تعداد کل روزها به سال و ماه می‌توانید تاریخ میلادی معادل را به دست آورید. در این مرحله حواستان به کبیسه‌های موجود در گاهشماری میلادی نیز باشد. این شیوه البته با مقداری خطا نیز همراه است.

چگونه گاهشماری شمسی را به میلادی تبدیل کنیم

اگر بخواهید صرفا سال میلادی و سال شمسی را به هم تبدیل کنید، می‌توانید از روش ساده‌تری استفاده کنید.

اگر تاریخ شمسی مورد نظر شما بین اول فرودین تا دهم دی است، عدد 621 را به سال شمسی اضافه کنید، در این صورت سال میلادی معادل را خواهید داشت. اگر تاریخ شمسی مدنظر شما بین یازدهم دی ماه تا آخر اسفند است عدد 622 را به سال شمسی بیفزایید.

برای مثال فرض کنید می خواهیم بدانیم 30 اردیبهشت ماه سال 73 معادل با کدام سال میلادی می‌شود. با اضافه کردن 621 به 1373 به عدد 1994 می رسیم. می توانید درستی شیوه فوق را با استفاده از یکی از ابزارهای آنلاین مبدل تاریخ بسنجید.

اگر سالی که می‌خواهید از شمسی به گاهشماری میلادی تبدیل کنید، سالی کبیسه است؛ در این صورت در فرمول گفته شده، دهم دی را به یازدهم و یازدهم دی را به دوازدهم تغییر دهید.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا