رشد تروریسم در هنگ کنگ و حمایت تایوان از طرفداران دموکراسی


رشد تروریسم در هنگ کنگ و حمایت تایوان از طرفداران دموکراسی

پکن- ایرنا- در حالی که مقام های ارشد امنیتی در هنگ کنگ نسبت به افزایش فعالیت های تروریستی در این منطقه هشدار داده اند، تایوان می گوید حاضر به حمایت از کسانی است که در این منطقه از دموکراسی طرفداری می کنند.

به گزارش ایرنا مسئولان ارشد پلیس و دستگاه های امنیتی در هنگ کنگ افزایش فعالیت های تروریستی در این منطقه را باعث نگرانی دانسته اند این نگرانی ها در شرایطی مطرح می شود که کنگره ملی خلق چین در حال بررسی «تصویب قانونی برای پیگرد فتنه گران، تجزیه طلبان و تروریست ها در هنگ کنگ است».

از سوی دیگر شماری از کشورهای غربی نظیر آمریکا، استرالیا و کانادا با انتشار بیانیه هایی اقدام چین در تصویب این قانون را محکوم کرده و آن را «نقض خودمختاری عالی» این منطقه دانسته اند.

گزارش حاکی است در صورت تصویب این قانون امنیتی در کنگره ملی خلق چین، این کشور می تواند پایگاه هایی را در هنگ کنگ برای «تعقیب و دستگیری اغتشاشگران» و افرادی که قصد براندازی دارند، ایجاد کند.

هنگ کنگ از ماه ژوئن تا دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی صحنه راهپیمایی و اعتراض بوده و روز یکشنبه نیز هزاران تن از مردم هنگ کنگ با در دست گرفتن نماد جنبش اعتراضی خود یعنی چتر به خیابان آمدند.

"جان لی" رییس امنیت هنگ کنگ در بیانیه ای تاکید کرد که رشد تروریسم به امنیت این منطقه آسیب می رساند هنگ کنگ یک منطقه امن بوده که سایه اعتراضات در ماه های اخیر شرایط آن را کاملا تغییر داده است.

وی قانون امنیت ملی که چین در حال بررسی آن است را برای حراست از امنیت و ثبات هنگ کنگ یک ضرورت دانست و از استمرار اعتراضات و ناآرامی ها در منطقه «ابراز نگرانی» کرد.

از روز یکشنبه بار دیگر اعتراضات در هنگ کنگ به دلیل بررسی قانون امنیتی در کنگره چین شدت گرفته و پلیس دستکم ۱۸۰ نفر را دستگیر کرده است که در شورش ها دست داشته اند.

«کریس تانگ» سرپلیس هنگ کنگ می گوید که در ارتباط با همین اعتراضات دهها نفر دستگیر شده اند که در حال ارتکاب فعالیت های تروریستی و اقدامات انفجاری بوده اند.

در این میان «تسای اینگ ون» رهبر جزیره تایوان که چین آن را متعلق به خود می داند و شمار معدودی از طرفداران دموکراسی هنگ کنگ را به عنوان پناهجو پذیرفته است، گفت که تایوان می تواند حمایت هایی را در اختیار مردم هنگ کنگ قرار دهد.

وی در صفحه فیس بوک خود نوشته که قانون امنیتی هنگ کنگ مخل استقلال قضایی و تهدیدی برای آزادی این منطقه است «سرکوب و گلوله» راه مقابله با خواست مردم هنگ کنگ برای آزادی و دموکراسی نیست با نظرداشت شرایط، جامعه بین المللی باید دست کمک به سوی هنگ کنگی ها دراز کند.

چین خانم تسای را یک «استقلال طلب و جدایی خواه» می داند و بر این باور است که استقلال طلبان این جزیره باعث تشدید اعتراضات در هنگ کنگ به دلیل حمایت هایشان از مخالفان شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟