توصیه مجرب آیت‌الله نجفی مرعشی درباره مسجد مقدس جمکران/ ارامنه برای دعا و آرامش به این مسجد پناه می‌آورند


توصیه مجرب آیت‌الله نجفی مرعشی درباره مسجد مقدس جمکران/ ارامنه برای دعا و آرامش به این مسجد پناه می‌آورند

یک استاد حوزه علمیه با اشاره به برکات جهانی مسجد مقدس جمکران،گفت: این مسجد پناه آحاد مردم حتی آنهایی که به ظواهر دین توجه ندارند، است. علما به حضور و استغاثه در این مسجد تاکید بسیار دارند؛ ‌آیت‌الله نجفی مرعشی عملی مجرب در این مسجد را توصیه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران به دستور و امر امام زمان(عج) در 1068 سال پیش است. این مسجد در طول نزدیک به 11 قرن حیات خود، همواره نه فقط پناه شیعیان و منتظران بلکه عموم مسلمانان و حتی پیروان دیگر ادیان بوده و کرامات بسیار از آن در تاریخ به ثبت رسیده است.

به مناسبت فرا رسیدن سالروز این اتفاق مهم، با حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین مومنی»، استاد حوزه، چهره شناخته‌شده منبر و از خادمان این مکان مقدس گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

مسجد مقدس جمکران در طول تاریخ منشاء چه برکات و آثاری برای مهدویت و فرهنگ انتظار بوده و این برکات ریشه در چه مسائلی دارد؟

از اماکنی که نه فقط از سوی شیعه بلکه غیرشیعه و حتی از سوی غیرمسلمانان مورد توجه قرار گرفته، مسجد مقدس جمکران است به عنوان ملجا و پناهی برای آحاد مردم در ابتلائات و شدائد.

این مسجد مکانی است برای سکون و آرامش؛ بحثی در فلسفه وجود دارد که بالاترین دلیل بر وجود شیء، خود شیء است، زمانی که در مسجد جمکران حضور می یابیم سکون و آرامش قلب داریم و این علتی بسیار مهم را نشان می دهد.

شاید بتوان گفت حضور معصوم(ع) در این مکان، یا عنایت معصوم(ع) نسبت به آن و یا امر وجود مقدس امام معصوم(ع) بر تاسیس این مکان مقدس، دلیل این آرامش و سکینه قلبی است (همه اینها می تواند باشد).

حدود 10 سال قبل در مسجد مقدس جمکران سخنرانی می کردم، رئیس ارامنه تهران هم به مسجد آمده بود و چون احکام را می دانست که غیرمسلمان نمی تواند به داخل مسجد وارد شود، در حیاط قدم می زد، برای ایشان صندلی بردند و ساعتی نشست و بعد رفت، وی در مصاحب گفته بود من در اینجا آرامش می گیرم و می روم.

بسیاری از غیرمسلمانان در ارتباط با امور بین الملل میعادگاه منتظران به این مهم تصریح کرده اند.

توصیه مجرب آیت‌الله نجفی مرعشی درباره مسجد مقدس جمکران/ ارامنه برای دعا و آرامش به این مسجد پناه می‌آورند

چه مصادیقی از ملجاء و پناه بودن این مسجد مقدس برای مردم وجود دارد؟

شان مخاطب اجل از طرح این مسئله است، اما باید بگویم بوده اند مواردی که فرزندان از خانه فرار کرده و به مسجد مقدس جمکران پناه آورده و از مشاوران مسجد کمک گرفته اند، این ملجاء و پناه بودن، نشان از عنایت معصوم(ع) به این مکان مقدس دارد.

مسجد مقدس جمکران به امر امام زمان(عج) به حسن‌بن مثله جمکرانی نه در خواب بلکه در بیداری بنا شده است، ایشان حتی خودشان محل بنا را نشانه گذاری کردند و امروز این مسجد محلی شده برای تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت. کسانی که به حضرات معصومان و امام زمان عیلهم السلام اقبال دارند، به اینجا مشرف شده و سفره دل باز می کنند و لذا این مسجد مقدس امروز پناهی برای آحاد مردم از اقشار مختلف است.

عنایت و تشرف به مسجد مقدس جمکران در سیره علما چه جایگاهی دارد و آیا نسبت به انس با این مسجد و تشرف به آن توصیه ها دارند؟

موسس حوزه علمیه قم یعنی مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری(ره) در سخت ترین شرایط زمان رضاخانی که حوزه تحت فشار بود، برای نجات ابتلائات حوزه علمیه به جمکران پناه می بردند؛ در زمان رضاخان جلوی رسیدن شهریه طلاب را می گرفتند و این مرجع بزرگ برای رفع این مشکل به مسجد مقدس جمکران پناه بردند.

مرحوم آیت الله العظمی حجت کوه کمره ای(ره)، وقتی در قم خشکسالی شد و مردم به ایشان پناه بردند، 40 طلبه را (من خودم یکی از آنها مرحوم آیت الله سیدی را دیدم) اجیر کرد و گفت: بروید در بیابان های مسجد جمکران به استغاثه بپردازید.

آیت الله العظمی مرعشی نجفی (صوت و تصویر این مطلب هست) می فرماید: من همانطور که در مساجد کوفه و سهله بیتوته کردم 40 شب چهارشنبه در مسجد مقدس جمکران هم بیتوته کردم و برکاتی دیدم.

توصیه مجرب آیت‌الله نجفی مرعشی درباره مسجد مقدس جمکران/ ارامنه برای دعا و آرامش به این مسجد پناه می‌آورند

از علمای حی که اکنون هم جامعه از فیض وجودشان بهره مند است درباره برکات مسجد مقدس جمکران و پناه بردن به آن چه نقل ها و توصیه هایی وجود دارد؟

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تاکید دارند به این مکان مقدس پناه ببرید، همچنین است آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی که به پناه بردن به این مسجد و عبادت در آن تاکید دارند.

مقام معظم رهبری مقید به زیارت و تشرف به مسجد مقدس جمکران هستند و بیان می کنند (نقل به مضمون) زمانی که نیاز دارم روحم جلا پیدا کند به این مکان مقدس پناه می برم.

توصیه مجرب آیت‌الله نجفی مرعشی درباره مسجد مقدس جمکران/ ارامنه برای دعا و آرامش به این مسجد پناه می‌آورند

آیت الله کریمی جهرمی چقدر به این مسجد مقدس اصرار دارد، آیت الله العظمی مظاهری در درس اخلاق خود به این مسئله تاکید دارد، همچنین است آیات عظام ناصری و دولت آبادی که تاکید دارد پس از تشرف به حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به این مسجد مشرف شویم و به حضرت حجت(عج) استغاثه کنیم.

اهتمام علمای قبل و کنونی به این مسجد از اهمیت خاص این مکان مقدس حکایت دارد.

مسجد مقدس جمکران چقدر در جذب نیات خیرانه و سمت و سودهی مهدوی به فعالیت های خیرانه همچون مواسات و کمک مومنانه، موثر و موفق عمل کند؟

شخصاً توفیق خادمی این مسجد را دارم و اقبال و اعتماد مردم به این مسجد مقدس را از نزدیک شاهد هستم. رسیدگی به فقرا و مواسات و کمک مومنامه مسجد مقدس جمکران به محرومان برای این ایام نیست بلکه میعادگاه منتظران همیشه ایام نسبت به آن اهتمام دارد و از این ظرفیت عظیم اعتماد و نذورات و موقوفات مردم در کمک مومنانه استفاده کرده است.

چنان که در ایام نیمه شعبان به امر تولیت مسجد به درب منازل رفته و بسته های عیدانه و تبرکی را بین مردم توزیع کردیم اکنون هم آشپزخانه مسجد به پخت و توزیع روزانه هزاران پرس غذای گرم برای نیازمندان مشغول است.

به عبارت دیگر امروز مسجد قرارگاه و ستادی برای کمک مومنانه شده است. ظرفیت بالای مسجد مقدس جمکران اعتماد مردم و خیران است.

توصیه مجرب آیت‌الله نجفی مرعشی درباره مسجد مقدس جمکران/ ارامنه برای دعا و آرامش به این مسجد پناه می‌آورند

برای گسترش بیشتر دامنه و عمق ارتباط مردم و خیران با مسجد مقدس جمکران و بین المللی کردن ابعاد کمک های مومنانه این مکان مقدس، چه راهکارهایی باید اتخاذ شود؟

کارهای مختلفی باید در مسجد انجام شود مسئولان اقدامات مهمی انجام داده اند اما محدودیت هایی دارند و امروز مسجد مقدس جمکران شناخته شده جهانی و و مورد اقبال زائران کریمه اهل بیت(ع) است یعنی کسانی که برای زیارت امام رضا(ع)، شاهچراغ، حضرت فاطمه معصومه(س) به ایران می آیند مقید به تشرف به این مسجد هستند.

از این ظرفیت عظیم به جهت محدود بودن مسئولان مسجد درست استفاده نشده چون واقعا دستشان بسته است. تاسیس حوزه علمیه مهدویت، حضور شیعیان مسلمانان و داشتن پایگاه می تواند کمک کننده باشد.

به برکت جامعه المصطفی(ص) العالمیه از اقصی نقاط دنیا در قم طلبه داریم یک پایگاه آنها می تواند مسجد مقدس جمکران باشد تا فرهنگ مهدوی را منتقل کنند البته اجمالا کارهایی در حال انجام است اما نیاز به بیشتر از اینها داریم.

ما جوانانی داریم در ایران و حتی افرادی از غیر ایران که تماس می گیرند که شاید مقید به ظواهر دین نباشند اما نسبت به جمکران و شب های چهارشنبه عنایت دارند که باید از این ظرفیت استفاده شود.

با توجه به سابقه خادمی و حضور در منابر مسجد مقدس جمکران آیا شخصاً برکاتی را شاهد بوده اید که برای مخاطبان ما نیز بیان کنید؟

مکرر رخ داده به امر استادمان اوایل طلبگی شب های چهاشنبه پیاده به مسجد می رفتم، چهلمین چهارشنبه مصادف شد با روزی که صبحش من به دست مقام معظم رهبری به لباس روحانیت ملبس شدم و ایشان بر سرم عمامه گذاشتند همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س).

هر گاه ابتلایی داشته باشم پناه می برم به مسجد مقدس جمکران توصیه آیت الله مرعشی نجفی به پدر بنده بود که بروید مسجد جمکران و همان قرآن بر سر گرفتن شب های احیاء در ماه مبارک رمضان را انجام دهید که بسیار مجرب است.

مکرر برای من اتفاق افتاده که در ابتلائات به این مسجد مشرف شده و دو رکعت نماز خوانده و توسل کرده ام و نشده به منزل باز گردم و آرامش و سکینه پیدا نکرده باشم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت