کاش این زنجیر به گردن سعید حجاریان هم بود! / شهادت مرعشی و خبّاز علیه روحانی


کاش این زنجیر به گردن سعید حجاریان هم بود! / شهادت مرعشی و خبّاز علیه روحانی

محمود میرلوحی از اصلاح‌طلبان تحریمی ، در یک کنایه سیاسی گفته است: شورای نگهبان و حامیان آن فکر می‌کردند انتخابات آشِ خاله است و اصلاحات به هر شکلی برای انتخابات مجلس لیست می‌دهد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"کشور از نظر کنترل بازار رها شده است"

شهادت مرعشی و خبّاز علیه روحانی

کاش این زنجیر به گردن سعید حجاریان هم بود! / شهادت مرعشی و خبّاز علیه روحانی

محمدرضا خبّاز، فعال اصلاح‌طلب و از استانداران سابق در دولت رئیس‌جمهور روحانی، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، ضمن تأکید بر اینکه "با کمال تاسف باید عرض کنم کشور از نظر کنترل بازار رها شده"، گفته است: هیچ جای دنیا بازار تا این حد رها شده نیست که هر کسی هر قیمتی که بخواهد روی مایحتاج مردم بگذارد. شما مشاهده می‌کنید قیمت اجناس بسیار ساده که نیاز مردم است، مانند حبوبات از قبل از عید تا امروز چندین برابر شده است.

او درباره این‌که راه نظارت بر بازار چیست، گفت: چاره کار استفاده از خود مردم است، در همین جریان کرونا، اگر واقعا کمک‌های مردمی نبود خود به خود بسیاری از کارها روی زمین مانده بود. ما بارها این موضوع را گفتیم و گوشزد کردیم که از ظرفیت‌های جامعه برای حل مشکلات استفاده شود، اما گوش شنوایی نبوده است.[1]

*آقای خبّاز به اصلی‌ترین مشکل این روزهای اقتصاد ایران اشاره کرده که مسئول مستقیم آن دولت رئیس‌جمهور روحانی است.

مشکلی که سبب‌ساز و مادر اصلی تمام گرانی‌های ماه‌ها و سال‌های اخیر است و نظام اسلامی را در موضع تهمت "ناکارآمدی" قرار داده اما عده‌ای در دولت و حتی در میان منتقدان دولت؛ با ندیدن این مشکل؛ از مقولاتی مثل تأثیر تحریم‌ها، رکود، اثر تورّمی و غیره در اشاره به علت معضلات اقتصادی سخن می‌گویند!

مخاطبان محترم باید بدانند که دولت آقای روحانی صراحتاً اعلام کرده است که اعتقاد چندانی به نظارت بر بازار ندارد [2] و مسئولان دولتی نیز در راستای اعتقاد آدام اسمیتی خود در اقتصاد؛ بارها در تریبون‌های مختلف بر لزوم عدم نظارت بر بازار تأکید کرده‌اند.

بدیهیست مادام که این اعتقاد غلط برچیده نشود و دولت به سمت نظارت بر قیمت‌ها حرکت نکند و یا وادار به آن نشود؛ هیچ قاعده‌ای جز حرص و طمع؛ تعیین کننده قیمت‌های مایحتاج مردم نخواهد بود.

پیش از این، حسین مرعشی، از فعالان اصلاح‌طلب نیز تأکید کرده بود که اصلی‌ترین معضل کشور، "واقعی نبودن قیمت‌ها" است. [3]

برخی محافل تحلیلی معتقدند ناواقعی بودن قیمت‌ها دلیل اصلی شکل‌گیری آشوب در دیماه 96 و آبان 98 است و اگر دولت مجبور به نظارت بر قیمت‌ها نشود بسا که شاهد شکل‌گیری یک "فتنه اقتصادی" باشیم.

***

رجزخوانی تحریم‌گران انتخابات برای شورای نگهبان

کاش این زنجیر به گردن سعید حجاریان هم بود! / شهادت مرعشی و خبّاز علیه روحانی

محمود میرلوحی، فعال چپ و عضو شورای شهر تهران در یک مصاحبه که در سایت اعتمادآنلاین منتشر شد با اشاره به رفتار تحریمی اصلاح‌طلبان در قبال انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرده است: جامعه حتی در حال عبور از اصلاح‌طلبان است و شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» هم حاکی از همین موضوع است و این مسئله باید برای نظام هم مهم باشد. شاید شورای نگهبان و حامیان آن فکر می‌کردند انتخابات آشِ خاله است و اصلاحات به هر شکلی برای انتخابات مجلس لیست می‌دهد و مجلس یازدهم هم به همین شکل تشکیل می شود و نهایتا می گفتند دیدید شما اصلاح طلبان رای ندارید؛ اگر چنین می شد اصولگرایان می‌گفتند مردم از شما خسته شدند. اما پیام مردم در انتخابات اسفند ماه غیر از این بود.

او می‌افزاید: مردم هم به نظام هم به اصلاح طلبان پیام دادند و گفتند که ای اصلاح طلبان اگر نتوانید مطالبات ما را مطرح و تامین کنید ما مجبور به حضور پای صندوق رای نیستیم. به نظر من معنای این پیام این است که اصلاح‌طلبی و خواسته‌های مردم باید پاسخگو داشته باشد اما اگر قرار است اصلاح طلبان هم پاسخگو نباشند، بسم‌ا...؛ اصولگرایان بیایند و خواسته‌های مردم را پیگیری کنند که البته اسم این پیگیری‌ها و تغییرات هم اصلاحات خواهد بود.[4]

*رجزخوانی صریح میرلوحی برای شورای نگهبان و نظام اسلامی از بابت رفتار خائنانه "تحریم انتخابات" مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان است.

رفتاری که اگرچه آنطور که باید در میان خواص کشور مورد رصد قرار نگرفت و به کاهش مشارکت در انتخابات انجامید اما بعدها کسی مثل بهزاد نبوی تأکید کرد که انجام آن از سوی اصلاح‌طلبان اشتباه بوده است [5] و محسن هاشمی هم از این گفت که اصلاح‌طلبان با عدم مشارکت در انتخابات "بی‌نتیجگی" خود را پوشش دادند. [6]

اما تمام این اعترافات، پس از انتخابات بود و به مثابه نوشدارو پس از مرگ سهراب...

با عنایت به سابقه پیش‌گفته؛ اکنون نیز طبیعی است که کسی مثل میرلوحی که صراحتا عضو ستاد تحریم و از اصلاح‌طلبان تحریمی بوده است در پرتو مذمت نشدن تحریم‌گران، شروع به رجزخوانی برای شورای محترم نگهبان کند و از خائنان قدّیس بسازد.

مع‌الوصف باید دانست که ملاک صحّت انتخابات "قانون" است و به فضل الهی، روزهای روشن‌تری از کارآمدی و اجرائیات مطلوب‌تر پیش روی مردم و کشور است.

در آن روزگار قریب، حتما کسانی به مردم خواهند گفت که انتخابات برای تمام فعالان سیاسی، اتفاقا آش کشک خاله است و اگر کسی وارد فرایند مردمسالاری نشود یا از آن خروج کند؛ منافق است.

البته شاید در آن روزگار، با منافقین برخورد دیگری صورت گیرد!

***

ناسزاگویی حجاریان به مردم؛ به صندوق رأی زنجیر شده‌اند!

کاش این زنجیر به گردن سعید حجاریان هم بود!

کاش این زنجیر به گردن سعید حجاریان هم بود! / شهادت مرعشی و خبّاز علیه روحانی

سعید حجاریان، ‌ از تئوریسین‌های اصلاحات اخیرا در بخشی از یک مصاحبه با نشریه ایران فردا؛ در اشاره به عدم مشارکت عده‌ای در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه سال 98 گفته است: علت اتفاقات رخ داده (کاهش مشارکت) این بود که حجم وعده‌ها زیاد بود و به آنها وفا نشد و مردم سرخورده شدند. بعد هم وقایع سلسله‌وار اتفاق افتادند و مردم افسرده و مستأصل شدند و سوژه‌گی‌شان را از دست رفته دیدند و در لاک خود فرو رفتند.

او می‌افزاید: اما به هر حال عده‌ای این‌گونه نیستند؛ کاملا تک‌بعدی هستند و به صندوق رأی زنجیر شده‌اند؛ مثلا مشارکت‌کنندگان اسفند 1398 حتما در ادوار دیگر انتخابات حاضر خواهند بود چون کیفیت انتخابات ذره‌ای برایشان اهمیت ندارد!

*متأسفانه توهین به مردم و خفیف کردن حامیان اصلی انقلاب، جزئی از ژنتیک ذاتی جریان اصلاحات است و قصدی هم برای درمان آن وجود ندارد.

ما قضاوت درباره این توهین‌های حجاریان به مردمی که در انتخابات شرکت کرده‌اند را به عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم و در عین حال تأکید می‌کنیم که "احترام به صندوق رأی" و زنجیر بودن به آن، جزئی اخلاقی و عقلانی از سیاست‌ورزی است.

اخلاق و عقلانیتی که مردم کوچه و بازار به عنوان حامیان اصیل انقلاب و اسلام به آن اشراف دارند اما حجاریان و دوستانش...

و در ادامه پیرامون "کیفیت انتخابات" نیز باید تأکید کرد که این مقوله، اتفاقا برای تمام ایرانیان دغدغه‌ای همیشگی است و در طول 41 سال گذشته نیز همواره با نظارت مردم با بهترین شاخص‌ها همراه بوده است.

اما منظور آقای حجاریان از بی‌کیفیتی انتخابات؛ عدم احراز صلاحیت افرادی از رجال سابقه‌دار و دارای پرونده‌های مالی و فساد سیاسی بوده که محل تجمع آنها عموما در اردوگاه اصلاحات است. رخدادی که اتفاقا موجب کیفیت بیشتر انتخابات ولو با عدم حضور کسانی از مردم نجیب ایران شد.

ما پیش از این درباره بحث مهم "تحریم خاموش انتخابات" از جانب اصلاح‌طلبان توضیحاتی مفصّلی را به مخاطبان محترم ارائه کرده‌ایم...

***

1_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-917577

2_ mshrgh.ir/956156

3_ mshrgh.ir/1014696

4_ https://etemadonline.com/content/407022

5_ mshrgh.ir/1072874

6_ mshrgh.ir/1052469

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه