آب آلو و معرفی 11 مورد از فواید شگفت انگیز این نوشیدنی


آب آلو یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای است که از دیرباز در نقاط زیادی از دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آب آلو در کنار لواشک و یا میوه آن می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای استفاده به عنوان یک میان وعده باشد؛ میان وعده‌ای که به جز بهره بردن از مزه آن به گوارش و هضم غذای […] نوشته آب آلو و معرفی 11 مورد از فواید شگفت انگیز این نوشیدنی اولین بار در...

امین ظهورتبار ۵ خرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۵۳ 20
آب آلو و معرفی 11 مورد از فواید شگفت انگیز این نوشیدنی
0
آب آلو و معرفی ۱۱ مورد از فواید شگفت انگیز این نوشیدنی آب آلو یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای است که از دیرباز در نقاط زیادی از دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آب آلو در کنار لواشک و یا میوه آن می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای استفاده به عنوان یک میان وعده باشد؛ میان وعده‌ای که به جز بهره بردن از مزه آن به گوارش و هضم غذای مصرفی کمک شایانی خواهد کرد. در کنار بهبود گوارش چند مورد دیگر از فواید این نوشیدنی وجود دارد که در این مقاله سعی خواهیم کرد که به بررسی جامعی در مورد آنها بپردازیم.

۱۱ مورد از فواید آب آلو

از جمله مهم‌ترین خواص آب آلو شامل: ۱- درمان یبوست ۲- بهبود خون رسانی به قلب، گردش خون و سلامت قلب ۳- افزایش تراکم، تقویت استخوان و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. ۴- بهبود عملکرد مغزی و سیستم عصبی ۵- افزایش سوخت و ساز و کمک به کاهش وزن ۶- پیشگیری از مبتلا شدن به کم خونی ۷- کاهش سطح کلسترول خون ۸- کاهش خطر ابتلا به آمفیزم و روند پیشرفت بیماری ۹- ضد سرطان ۱۰- از ابتلا به بیماری کبدی جلوگیری می‌کند. ۱۱- پاکسازی بدن و جوان کننده

آب آلو چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

این آب میوه معمولاً نوشیدنی مقوی و با اثرات پاکسازی و جوان کنندگی برای فرد استفاده کننده می‌باشد که حتی میزان کمی از آن هم می‌تواند خواص زیادی داشته باشد و با وجود داشتن فیبرهای محلول و غیرمحلول و مواد مغذی مختلف باعث بهبود مشکلات گوارشی از قبیل یبوست و عوارض آن می‌شود. آب آلو را می‌توان از انواع آلوها تهیه کرد. تهیه این نوشیدنی بسیار راحت بوده و تعداد زیادی از افراد آن را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند. یک لیوان از این نوشیدنی سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدانی و ترکیبات مختلفی مثل فروکتوز، سوربیتول، پتاسیم، آهن، منگنز، مس می‌باشد. بیشتر از ۱۰۰۰ نوع آلو وجوددارد و می‌توان آلو را به صورت خشک استفاده کرد. در آلوی خشک تمام موادمغذی حفظ شده و یک ماده موجود در آلوی خشک شده به نام سوربیتول بالاتر می‌رود. خشک کردن آلو باعث بالاتر رفتن ماندگاری و حفظ طعم طبیعی آن می‌گردد. نوشیدنی آب آلو پرطرفدار و محبوب‌تر از آلوی خشک شده است. آب آلو و معرفی 11 مورد از فواید شگفت انگیز این نوشیدنی مواد لازم برای تهیه نوشیدنی آلو: ۱- یک فنجان آلوی خشک ۲- پنج فنجان آب ۳- یک عدد سیب یا گلابی برش داده شده روش تهیه: آلوها را یک شب در آب ولرم خیس کنید. بعد از گذشت دوازده تا پانزده ساعت آلوها را بیرون آورده و مخلوط نمایید، سپس آب را به آنها اضافه کرده و می‌توانید برش‌هایی از سیب یا گلابی را خرد کرده و قبل از میل کردن به نوشیدنی اضافه کنید که باعث بالا رفتن شیرینی نوشیدنی می‌شود که همین طعم نوشیدنی سبب بروز احساس دلچسبی در شما شود. همچنین می‌توان نوشیدنی آب آلو را با زغال اخته و انبه درست نمود که طعم خوشمزه‌ای دارد و برای دستگاه گوارش و مخصوصاً معده عالی می‌باشد.

مصرف نوشیدنی رقیق شده در بارداری

با وجود اینکه متخصصان تغذیه در دادن رژیم‌های غذایی در دوران بارداری احتیاط می‌کنند اما نوشیدنی آب آلو قابل به ویژه در زمان بارداری برای درمان یبوست توصیه می‌گردد که در هر زمان از بارداری قابل استفاده است و می‌تواند باعث رفع دردهای دستگاه گوارش، فشار در روده، و پیشگیری از بواسیر و نفخ‌های شدید و رفع انسداد دستگاه گوارش شود. سایر مواد مغذی در این نوشیدنی نیز در دوران بارداری مفید می‌باشد؛ با این حال بیشترین علت استفاده از آن خاصیت ملین بودن این نوشیدنی می‌باشد که مانند هر ماده غذایی اگر به صورت متعادل و بدون افراط استفاده گردد، مشکل ساز نمی‌باشد و با این وجود در صورت نیاز به مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

خواص نوشیدنی آب آلو

یکی از مقوی‌ترین و مطمئن‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا آب آلو است که منبع غنی از مواد مغذی بوده و فواید زیادی برای سلامتی دارد که باید در مصرف آن تعادل را رعایت نمود و از زیاده روی خودداری کرد. نوشیدنی آلو سرشار از ویتامین‌های آ، ث، ای و کا می‌باشد و دارای ترکیبات دیگری مثل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین ب ۶ و فولات است. صد گرم این نوشیدنی حاوی ۷۱ کالری و ۱۸ گرم کربوهیدرات است و مواد معدنی موجود در این نوشیدنی شامل پتاسیم، سدیم، کلسیم و آهن می‌باشد. مواد مغذی در این نوشیدنی خواص زیادی دارد اما دارای اسید چرب و کلسترول نیست و منبع خوبی برای تأمین کالری مورد نیاز بدن می‌باشد.

خواص نوشیدنی آلو بر روی دستگاه گوارش

این خواص به طور کامل بحث و بررسی می‌شود و اولین و مهم‌ترین خاصیت آن در درمان یبوست و برای تحریک دستگاه گوارش شناخته شده است. برای این کار باید آب میوه را رقیق کرده و سپس میل کنید. تحقیقات درباره آلو و فرآورده‌های آن مثل آب آلو که توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه ایلینویز در شیکاگو انجام شده بیان می‌کند که به پیشگیری از یبوست کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این در یک بررسی در سال ۲۰۱۴ در مورد خواص آلو بر روی دستگاه گوارش نشان می‌دهد که تعداد دفعات اجابت مزاج بیشتر و قوام مدفوع نسبت به درمان با پسیلیوم بهتر است. برای تأیید چگونگی درمان با آلو تحقیقات بیشتر لازم می‌باشد. در یک مطالعه که در مجله تحقیقات مواد غذایی در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، اثر ملینی آلو تأیید گردید.

خاصیت ضد سرطان بودن نوشیدنی آلو

مجله علوم تغذیه یک مطالعه تحقیقاتی در مورد تأثیر نوشیدنی و عصاره آلو منتشر نمود که نشان می‌دهد ترکیبات اتانولی موجود در آلو می تواند سرکوب کننده سلول‌های سرطانی و باعث جلوگیری از رشد و تکثیر آنها و القای آپوپتوز باشد که ریسک سرطان روده بزرگ را کم می‌کند. تحقیقات دیگری در زمینه خواص آنتی اکسیدانی عصاره آلو بر سایر سرطان‌ها انجام گرفته است.

پیشگیری از کم خونی

آب آلو منبع غنی از آهن می‌باشد که همین امر از بروز کم خونی فقر آهن که باعث علایمی در بدن مثل خستگی، افسردگی و تنگی نفس است، پیشگیری می‌کند.

سلامت قلب و عروق از فواید آب آلو

مواد آنتی اکسیدان موجود و فیبر محلول در نوشیدنی آب آلو به کاهش سطح کلسترول (LDL) در بدن کمک می‌کند و از این طریق از بیماری‌های عروق کرونر قلب و تصلب شرایین پیشگیری می‌کند. در اثر تجمع چربی و کلسترول در شریان‌ها پلاک ایجاد می‌گردد که سبب بیماری آترواسکلروزیس شده که منجر به نارسایی قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی می‌گردد. همچنین پتاسیم موجود در آب آلو موجب سلامت قلب در بلند مدت می‌گردد. همچنین مقادیر زیاد ویتامین کا موجود در آلو باعث پیشگیری از کلسیفیکا سیون عروق (تجمع کلسیم در دیواره رگ‌ها) می‌شود و سلامت قلب را به خطر نمی‌اندازد.

از بروز بیماری‌های کبدی در فرد استفاده کننده جلوگیری می‌کند

آب آلو به روند تولید دو آنزیم مهم کبدی آلانین و آمینو ترانسفراز ALT کمک می‌کند. ALT مسئول تبدیل مواد غذایی به انرژی در بدن می‌باشد و وقتی کبد آسیب دیده باشد سطح ALT در خون افزایش پیدا می‌کند. آب آلو در تنظیم میزان این آنزیم و سلامت کبد کمک کرده و در درمان بیماری‌های مثل هپاتیت یاری کننده بدن است.

گردش خون را افزایش می‌دهد

در نوشیدنی حاوی آلو مقداری آهن وجود دارد که ماده‌ای ضروری برای تولید گلبول قرمز است و در بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی بیشتر و تأمین مواد مغذی در بدن مورد نیاز بوده و در بالا بردن سطح انرژی بدن ضروری است.

متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد

آب آلو دارای انواع مختلف ویتامین ب می‌باشد که باعث تنظیم سوخت و ساز بدن می‌شود. این ویتامین‌ها باعث تنظیم آنزیم‌ها و تولید هورمون‌ها می‌گردد و در رفع نقایص دوران جنینی و تقویت سیستم ایمنی مؤثر است.

اشتها را کم می‌کند

تراکم و غلظت مواد مغذی در آب آلو بسیار زیاد است. آلو موجب آزاد شدن هورمون لپتین می‌شود که این هورمون باعث القا احساس سیری می‌گردد و این حالت سرکوب کنندگی اشتها سبب شده که این میوه در رژیم‌های کاهش وزن کاربرد داشته باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان

تمام مواد معدنی موجود در آلو نشان دهنده این است که این مواد معدنی موجب تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود. این موضوع با بالا رفتن سن مهم می‌گردد و این دلیل دیگری است که چرا این میوه و نوشیدنی‌اش در بین سنین بالای جامعه محبوبیت بالایی دارد.

قدرت تشخیص را بالا می‌برد

آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B که در این آب میوه موجود است. نقش مهم و اساسی در عملکرد مغز و سیستم عصبی دارد و در کاهش استرس اکسیداتیو و پیشگیری از بیماری‌های خطرناک عصبی مثل آلزایمر مؤثر می‌باشد. آب آلو و معرفی 11 مورد از فواید شگفت انگیز این نوشیدنی

عوارض آب آلو

آب آلو دارای تعدادی عوارض جانبی می‌باشد که قبل از میل کردن نیاز است که به آن توجه کنید مثل خطر ایجاد ناراحتی نظیر اسهال، ناراحتی و درد در دستگاه گوارش، کم آبی بدن ‌، افزایش وزن، کاهش قند خون و ایجاد استرس اکسیداتیو. اسهال و کم آبی: باید گفت که نوشیدنی آب آلو به غیر از این که حاوی مقادیر بالای فیبرمی باشد دارای سوربیتول هم است که هر دوی این دو ماده می‌تواند نقش ملینی داشته باشد. هر چند تعدادی این نوشیدنی را برای خاصیت ملینی آن مصرف می‌کنند. زیاده روی در مصرف فیبر غذایی می‌توان سبب تولید میزان بالای نفخ و گاز در دستگاه گوارش و اسهال گردد. کم آبی بدن عارضه جانبی مهمی است که می‌تواند به سرعت در اثر عوارض اسهال رخ دهد. بالا رفتن وزن: یک لیـوان آب آلو می‌تواند باعث ایجاد حس فوق العاده ای در شما گردد اما این میزان دارای ۲۰۰-۱۸۰ کالری می‌باشد. اگر شما حجم بالایی از نوشیدنی آب آلو را دریافت کنید، نیازمند عاملی برای سوزاندن کالری روزانه حاصل از آن هستید وگرنه شما مستعد افزایش وزن می‌شوید. بیماری قند: اگر شما در حال دریافت داروهای پایین آورنده قند هستید، در صورت مصرف همزمان نوشیدنی آب آلو با داروهای کاهنده قند با پزشک خود مشورت نمایید. مواد سرطان زا: وقتی آلوها خشک می‌شوند؛ ترکیباتی به نام آکرولامید در آن تشکیل می‌گردد که یک ماده نوروتوکسین است که سرطان زا می‌باشد. هرچند نوشیدنی آب آلو دارای میزان خیلی کمتری از این ترکیبات در مقایسه با چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده هستند ولی برای افرادی که دارای میزان بالای استرس اکسیداتیو هستند مثل سیگاری‌ها و کسانی که دارای ریسک بالای سرطان هستند مقداری نگران کننده می‌باشد. منبع مقاله : organic facts این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

آب آلو و معرفی 11 مورد از فواید شگفت انگیز این نوشیدنی

دیدگاه ها 0
2000
2000
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش