ساخت لیزری با قابلیت انتقال انرژی در یک تریلیونیوم ثانیه!


محققان استرالیایی، نوع جدیدی از موج‌های لیزری را توسعه داده‌اند که قادرند انرژی بسیار زیادی را در تنها یک تریلیونیوم…

 ساخت لیزری با قابلیت انتقال انرژی در یک تریلیونیوم ثانیه!

پیشرفتی عظیم در بهبود لیزرهای پزشکی:

ساخت لیزری با قابلیت انتقال انرژی در یک تریلیونیوم ثانیه!
سیناپرس: محققان استرالیایی، نوع جدیدی از موج‌های لیزری را توسعه داده‌اند که قادرند انرژی بسیار زیادی را در تنها یک تریلیونیوم ثانیه منتقل کنند.

این لیزرها که اتفاقا از انواع قبلی، ساده تر نیز هستند، می‌توانند در جراحی چشم و قلب و همچنین مهندسی مواد ظریف کاربرد داشته باشند.

دانشمندان دانشگاه سیدنی استرالیا، نوع جدیدی از لیزر را ساخته‌اند که قادر است مقادیر زیادی از انرژی را در زمان فوق‌العاده کوتاهی منتقل کند. این نوع لیزر، دارای پتانسیل به‌کارگیری در جراحی چشم و قلب و همچنین مهندسی مواد ظریف است.

این محققان، دستاورد قابل توجه و بزرگ فوق را که در نشریه معتبر Nature Photonics انعکاس یافته است، با استفاده از یکی فناوری‌های ساده لیزری که در مخابرات و طیف‌سنجی کاربرد دارد، به دست آورده‌اند.

این لیرزها از تأثیرات مربوط به «موج‌های سولیتون» استفاده می‌کنند. سولیتون ها، نوعی امواج نوری هستند که شکل خود را در فواصل طولانی حفظ می‌کنند. این موج‌ها، اولین بار در ابتدای قرن نوزدهم کشف شدند، البته نه در نور، بلکه در امواج آب مربوط به کانال‌های صنعتی انگلستان.

در حالت معمول، این سولیتون ها، از انرژی کافی برای کاربرد در صنایع برخوردار نبوده‌اند. اما محققان در پژوهش جدید خود که بر مبنای پژوهش پیشین منتشرشده در سال 2016 انجام شده است، موفق شده‌اند این لیزرها را به قدرت بالایی برسانند. تحقیق مورد اشاره قبلی مربوط به کشف سولیتون های موسوم به «کوارتیک» بوده است.

به گفته این دانشمندان، در لیزرهای سولیتون معمولی، انرژی لیزر با مدت زمان تابش نسبت عکس یک‌به‌یک دارد. اما در لیزرهای مبتنی بر سولیتون های کوارتیک، انرژی لیزر با توان سوم زمان تابش نسبت عکس دارد. این بدان معنی است که اگر زمان تابش این لیزر نصف شود، قدرت آن 8 برابر می‌گردد!

این محققان اعتقاد دارند موضوع فوق که از آن به قانون جدید در فیزیک لیزر یاد می‌شود، می‌تواند به کلی دنیای ساخت لیزرها را دگرگون کند.

مجریان پژوهش مورد اشاره فوق اظهار داشته‌اند که برنامه تحقیقاتی بعدی آن‌ها، تولید لیزری است که بتواند انرژی را تنها در یک کوادریلیون ثانیه، یعنی یک قسمت از ثانیه‌ای که به 1000 تریلیون قسمت تقسیم شده است، منتقل کند!

مترجم: محمدرضا دلفیه

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس