مصرف هیدروکسی کلروئین خطرناک است


مصرف هیدروکسی کلروئین خطرناک است

خبرگزاری آریا- دارویی که رئیس جمهور آمریکا آن را برای درمان یا پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا تبلیغ می‌کند، خطر مرگ را به همراه دارد.

مصرف هیدروکسی کلروئین خطرناک است
خبرگزاری آریا- دارویی که رئیس جمهور آمریکا آن را برای درمان یا پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا تبلیغ می‌کند، خطر مرگ را به همراه دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رویترز, بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد دارویی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آن را برای درمان یا پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا تبلیغ می‌کند، خطر مرگ را به همراه دارد.

خطر مرگ
بر اساس این گزارش، یک بررسی مهم که نتایج آن روز جمعه (22 ماه مه) منتشر شد، نشان می‌دهد داروی ضد مالاریای هیدروکسی کلروکوئین و کلروکوئین -که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌گوید آن را مصرف می‌کند و از دیگران هم می‌خواهد تا این دارو را مصرف کنند، با افزایش خطر مرگ بیماران مبتلا به کووید 19 که در بیمارستان بستری شده اند، مرتبط است.
نتیجه این بررسی که در نشریه پزشکی لنست lancet منتشر شده است، بیش از 96 هزار نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 که در بیمارستان بستری شده اند و با داروی هیدروکسی کلروکوئین تحت درمان بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. این بررسی نشان داد خطر مرگ و میر مشکلات مرتبط با ضربان قلب در این بیماران بیشتر از بیمارانی بود که این دارو برایشان تجویز نشده بود.این بررسی همچنین نشان دادن مصرف هیدروکسی کلروکوئین فایده‌ای برای بیماران کرونایی نداشته است.

تبلیغ ترامپ باعث افزایش تقاضا برای این داروی خطرناک شده
از زمانی که دونالد ترامپ بار‌ها استفاده از این دارو را برای درمان و پیشگیری از ویروس کرونا تبلیغ کرده و از مردم خواسته است از این دارو استفاده کنند، تقاضا برای مصرف این دارو افزایش یافته است. او گفته بود: "شما چه چیزی را از دست می‌دهید؟ "
ترامپ این هفته با وجود فقدان شواهد علمی اعلام کرد در حال مصرف هیدروکسی کلروکوئین به عنوان یک داروی پیشگیری کننده از کرونا است.
نویسندگان مقاله در لنست اعلام کردند فراتر از آزمایشات بالینی، نباید از هیدروکسی کلروکوئین برای درمان کووید 19 استفاده کرد تا زمانی که بررسی‌ها ایمنی و کارآمدی این دارو را در این بیماران تأیید کند.
تحقیقات زیادی برای یافتن دارو‌های درمان کننده کووید 19 در جریان است و در عین حال، چندین تیم تحقیقاتی در تلاش برای دست یابی به یک واکسن ایمن و موثر به منظور مقابله با پاتوژنی هستند که سبب کشته شدن بیش از 335 هزار نفر و بیمار شدن میلیون‌ها تن دیگر شده است.
سازمان غذا و داروی آمریکا از طریق یک مجوز اضطراری به پرسنل درمانی اجازه داده است تا از این دارو‌ها برای کووید 19 استفاده کنند، اما تأیید نکرده است که این دارو‌ها سبب درمان کرونا می‌شوند.

این دارو با مشکلات خطرناک مرتبط با ضربان قلب مرتبط است.
دکتر مندیپ مهره یکی از نویسندگان این تحقیق در سخنانی گفت این تحقیق نشان می‌دهد سازمان غذا و داروی آمریکا باید این مجوز را لغو کند.
او در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: "شواهدی وجود ندارد" که نشان دهد این دارو فایده دارد.
سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد به دلایل مرتبط با ایمنی، هیدروکسی کلروکوئین را تنها باید برای بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان یا آن‌هایی استفاده کرد که تحت آزمایشات بالینی قرار دارند. این دارو با مشکلات خطرناک مرتبط با ضربان قلب مرتبط است.
بررسی لنست شامل 671 بیمارستانی می‌شود که در آن برای 14 هزار و 888 بیمار مبتلا به کرونا، هیدروکسی کلرکوئین یا کلروکوئین بدون آنتی بیوتیک تجویز شد و 81 هزار و 144 بیمار هم چنین دارویی برای درمان دریافت نکردند.هر دو دارو شواهدی از اثربخشی در برابر ویروس کرونا در یک آزمایشگاه نشان داده اند، اما بررسی بیماران چنین مسئله‌ای را نشان نداده است.
چندین بررسی کوچک در اروپا و چین سبب ترغیب استفاده از هیدروکسی کلروکوئین برای مقابله با کووید 19 شد، اما این بررسی‌ها به دلیل عدم دقت علمی مورد انتقاد قرار گرفتند.
چندین بررسی اخیر دیگر نشان نداده اند که این دارو برای درمان کووید 19 تأثیر گذار است. هفته گذشته، نتیجه دو مطالعه منتشر شده در مجله بی ام جی نشان دادن بیمارانی که هیدروکسی کلروکوئین دریافت کرده بودند به صورت قابل توجهی در مقایسه با آن‌هایی که این دارو را مصرف نکردند، بهبود نیافتند.
از هیدروکسی کلروکین برای درمان لوپوس و آرتریت روماتوئید و همچنین مالاریا استفاده می‌شود.
بیمارانی که بستری شده اند، به نوع شدیدتری از کووید 19 مبتلا هستند.
آزمایشات بالینی رندمی و کنترل شده‌ای در حال انجام است تا میزان اثر بخشی این دارو در پیشگیری از عفونت ایجاد شده به واسطه ویروس کرونا و همچنین درمان نوع خفیف تا متوسط کووید 19 مورد بررسی قرار گیرد. نتایج این آزمایشات به چندین هفته زمان نیاز دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی