تقوا به جهاد روح و دوام می‎دهد


تقوا به جهاد روح و دوام می‎دهد

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در برنامه سوره گفت: آن چیزی که به جهاد روح و دوام می‌دهد تقواست؛ تقوای بالاتر از مرحله بالاتری از جهاد پشتیبانی می‌کند.

تقوا به جهاد روح و دوام می‎دهد

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی برنامه «سوره»، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری شب گذشته 3 خرداد‌ماه در قسمت سی‌ام از این ویژه‌برنامه گفت: دست جهاد و تقوا در دست هم است؛ یعنی این دو با هم پیش می‌روند. آن چیزی که به جهاد روح و دوام می‌دهد تقواست. تقوای بالاتر از مرحله بالاتری از جهاد پشتیبانی می‌کند. معنا و عرصه‌های قیام وسیع‌تر از جهاد است. در عین‌حال خیلی به هم نزدیک‌اند. مقدمات جهاد در قیام شکل می‌گیرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه افزود: در دفاع مقدس یاد دارم که یکی از رزمندگان ما اسیر مجروحی گرفته بود و اصلاً شرایط نگهداری اسیر وجود نداشت. می‌توانست او را از حیات ساقط کند و یا در بیابان رها کند، اما به خاطر رعایت تقوا او را با خود حمل کرد. بااینکه خیلی رنج کشید اما تحمل کرد. این می‌شود مراعات کردن حق تقوا که با حق جهاد مرتبط است. قرآن می‌فرماید: «وَ جاهِدوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِه».

این قرآن‌پژوه و معلم اخلاق در ادامه گفت: در سوره سبأ می‌فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا». برای خداوند حرکت جمعی اهمیت دارد. این‌که جامعه بر مدار امام به حرکت درآید. آیه می‌گوید حتی اگر امکان حرکت جمعی نبود به صورت فردی باید حرکت کرد. در ادامه آیه توصیه به تفکر می‌شود برای این‌که عمل زده نشویم. انسان مؤمن هیچ‌وقت از تفکر جدا نمی‌شود و حرکت بدون تفکر به بیراهه رفتن است. هم قبل از قیام و هم حین قیام و هم در ادامه به تفکر نیاز داریم.

وی در پایان گفت: در ادامه آیه می‌فرماید: «مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّة». درباره پیامبر تعبیر زیبای صاحبکم را به کار می‌برد که فضا را تلطیف کرده است. می‌گوید در پیامبر شما جنون راه ندارد و کاملاً بر موازین حکمت دارد حرکت می‌کند. موضوع تفکر این است که رهبر و ولی خود را بشناسید. در این آیه دعوت به ولی‌شناسی به خاطر قیام برای خدا صورت می‌گیرد. چون وقتی قیام صورت گرفت، چه به صورت فردی و چه جمعی، بیشتر نیاز به رهبر داریم پس باید دراین‌باره تفکر کنیم. این حرکت الهی و قیام الهی معاصر ما یعنی انقلاب ما که حقیقتاً باعظمت و باشکوه است با این آیه شروع شده است.

در بخش دیگری از ‌این برنامه گفت‌وگوی مسعود دیانی با سیدحسین شهرستانی و عبدالحمید قدیریان درباره «قرآن و نقاشی» پخش شد. در این برنامه همچنین یوسفعلی میرشکاک به قصه‌خوانی قرآنی از روی بخشی از کتاب «روض الجنان و روح الجنان» پرداخت. بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی شهاب‌الدین محمود آلوسی نیز بخش دیگری از قسمت سی‌ام برنامه «سوره» بود.

برنامه تلویزیونی «سوره» که به موضوع قرآن اختصاص دارد، در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22:45 دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز ساعت 17 می‌باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...