آمریکا باید توهم تغییر چین را کنار بگذارد


آمریکا باید توهم تغییر چین را کنار بگذارد

وانگ یی گفت آمریکا باید افکار واهی درباره تغییر دادن چین را کنار بگذارد.

آمریکا باید توهم تغییر چین را کنار بگذارد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بلومبرگ، وزیر امور خارجه چین هشدار داد برخی در آمریکا به دنبال سوق دادن روابط چین و آمریکا به «جنگ سرد جدید» هستند و آمریکا باید افکار واهی درباره تغییر دادنِ چین را کنار بگذارد.

، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در نشست خبری سالانه خود در حاشیه نشست سالانه کنگره خلق چین (به صورت ویدیو کنفرانس) در پکن گفت: چین نه قصدی برای تغییر آمریکا دارد و نه قصدی برای جایگزینی آمریکا. این همچنین افکار واهی برای آمریکاست که به فکر تغییر چین باشد. وی افزود: ما باید برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک همکاری کنیم. چین با کمک به کشور‌های دیگر دنبال منافع سیاسی نیست. وانگ یی تاکید کرد، چین از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود و نیز حق قانونی خود برای توسعه و عزت و جایگاه خود در جهان دفاع می‌کند. وزیر خارجه چین در ادامه هشدار داد که هیچ گونه دخالت خارجی در امور داخلی هنگ کنگ تحمل نخواهد شد.
وزیر امور خارجه چین همچنین تاکید کرد کشورش آماده مشارکت در تلاش‌های جهانی برای مشخص کردن منشا ویروس کروناست.
وی گفت: برخی نیرو‌های سیاسی آمریکا در حال گرو گرفتن روابط چین و آمریکا هستند و تلاش می‌کند تا روابط را به آستانه به اصطلاح «جنگ سرد جدید» سوق دهند. این خطرناک است و صلح جهانی را به خطر می‌اندازد.
در حالی که آمریکا یکی از کشور‌هایی است که بدترین آسیب را از ویروس کرونا- که اولین بار در شهر ووهان چین کشف شد- دیده است، روابط آمریکا و چین در چند ماه گذشته به طرز چشمگیری بدتر شده است.
این دو اقتصاد بزرگ جهان برسر مسائل مختلفی از تجارت گرفته تا حقوق بشر با هم درگیر شده اند و اقدام پکن برای افزایش سلطه اش بر هنگ کنگ نیز سبب نمایش دیگری را بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ چین رئیس جمهور چین رقم زده است.
همچنین پس از آنکه چین روز پنجشنبه اعلام کرد کنگره ملی خلق چین قانون گذاری جدیدی جهت حفظ امنیت ملی به منظور جرم دانستن شدیدترین انتقادات از چین و حزب حاکم تدوین خواهد کرد، تنش‌ها زیاد شده است. این اقدام باعث محکومیت سریع از سوی فعالان طرفدار دموکراسی در هنگ کنگ شده است که اقدامات فاصله گذاری اجتماعی مرتبط با ویروس کرونا را نقض کردند و حتی در هنگام سخنرانی وانگ یی در مرکز شهر تجمع کردند.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز این اقدام را «پیشنهادی فاجعه بار» توصیف و تاکید کرد که این امر ممکن است سبب شود آمریکا در وضعیت تجاری ویژه هنگ کنگ تجدید نظر کند.
وانگ یی وزیر امور خارجه چین در ادامه نشست خبری بار دیگر موضع چین را تکرار کرد که امور هنگ کنگ امور داخلی این کشور است و معیار عدم دخالت باید از سوی همه کشور‌ها رعایت شود. وی گفت اجرای قانون امنیت ملی تنها تعداد کمی از مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در بحبوحه افزایش درخواست از نمایندگان مجلس آمریکا برای مجازات پکن به خاطر ادعای عدم افشای اطلاعات اولیه درباره گسترش کووید ۱۹، قانونگذاران آمریکایی در هفته‌های اخیر برای هدف قرار دادن چین، قطعنامه‌هایی را با حمایت هر دو حزب ارائه و تصویب کردند. این بیماری همه گیر تقریباً جان ۱۰۰ هزار آمریکایی را گرفته است و منجر به از دست دادن ده‌ها میلیون شغل شده است.
یکی از لایحه‌های مصوب سنای آمریکا این است که شرکت‌های چینی که از آمریکا تبعیت کرده اند، از فهرست بازار بورس آمریکا حذف شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق