بورل از احتمال خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز ابراز تاسف کرد


بورل از احتمال خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز ابراز تاسف کرد

تهران- ایرنا- مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه‌شب در بیانیه‌ای از اعلام آمریکا مبنی بر خروج احتمالی از پیمان آسمان‌های باز ابراز تاسف کرد.

«جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه گفت که پیمان آسمان‌های باز عنصری مهم در معماری کنترل تسلیحاتی اروپا و معیاری حیاتی برای اعتمادسازی و ایجاد امنیت است.

بورل با تاکید براینکه همه کشورهای عضو این پیمان باید به تایید و تضمین اجرای کامل آن ادامه دهند، از روسیه خواست که به پایبندی کامل به این پیمان بازگردد و همچنین خواستار بازنگری آمریکا در تصمیم بر خروج از این پیمان شد.

کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز جمعه‌شب پس از برگزاری نشستی درباره اعلام خروج احتمالی آمریکا از پیمان آسمان‌های باز،در بیانیه‌ای خواستار حفظ این پیمان و پایبندی همه اعضا به آن شدند.

کشورهای عضو ناتو در این بیانیه روسیه را متهم کردند که با اعلام محدودیت‌های پرواز بر آسمان شهر «کالینینگراد» و در اطراف مرز روسیه با گرجستان برخلاف تعهداتش در پیمان آسمان‌های باز عمل کرده است، اما در عین حال گفتند که در حال رایزنی با مسکو برای بازگشت به پایبندی کامل به این پیمان هستند.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که درخصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده درخصوص همه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن‌ها شود، امضا شده. گفته می‌شود معاهده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دولت آیزونهاور رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد. بعد از مخالف مسکو، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر بار دیگر درباره آن بحث شد و در نهایت این معاهده در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ (چهارم فروردین۱۳۷۱) امضا و اول ژانویه ۲۰۰۲ (۱۱ دی ۱۳۸۰) عملیاتی و اجرا شد.

واشنگتن به تازگی اعلام کرد، به دلیل نقض تعهدهای روسیه در قبال این معاهده و نگرانی‌های امنیتی، در حال بررسی خروج از این معاهده است؛ «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به به این تصمیم اعلام کرد که مسکو نیز تا زمانی که واشنگتن به این پیمان متعهد باشد، در آن خواهد ماند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید، واشنگتن را از بسیاری از توافق‌های چندجانبه همچون برجام، پیمان آب‌وهوایی پاریس، پیمان جهانی مهاجرت سازمان ملل، «یونسکو» (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) و پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به(نفتا) به بهانه‌هایی همچون ناقص بودن یا به ضرر آمریکا یا مغایرت آن با منافع امنیتی کشورش، خارج کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...