صهیونیسم در اندیشه امام موسی صدر/ ویروس جهانی اسرائیل


صهیونیسم در اندیشه امام موسی صدر/ ویروس جهانی اسرائیل

امام موسی صدر اندیشه صهیونیستی و اسرائیلی را بیماری خطرناکی می‌داند که هر طور شده و به‌فوریت باید توسط همه ابنای بشر مورد رویارویی کامل قرار گیرد.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه _محمدمهدی ابراهیمی نصر: فداکاری‌هایی که ما امروزه درراه مبارزه با اسرائیل باید تقدیم کنیم، ده‌ها برابر بیشتر از چیزی است که می‌توانست در آغاز فعالیت صهیونیست‌ها و اشغال سرزمین ما تقدیم شود. اگر ما از صد سال پیش، مطابق دستورات دینی عمل می‌کردیم و متوجه خطر بودیم، امکانات فراوان و ثروت هنگفتی ذخیره کرده بودیم .[۱]

این بخشی از تحلیلی است که سید موسی صدر به‌عنوان اندیشمندی مسلمان که در گستره عمل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اسلامی وارد شده بود بیش از چند دهه پیش در جمع شخصیت‌های برجسته و سرشناس اسلامی مطرح کرد.

امام موسی صدر ریشه اندیشه‌ای که دست‌آویز تشکیل اسرائیل و اشغال سرزمین فلسطین شد را نه از تئودور هرتسل، روزنامه‌نگار قرن ۱۹ میلادی بلکه از انحرافاتی می‌داند که به دست برخی علمای یهود پس از حضرت موسی (ع) رقم خورد. او معتقد است از همان زمانی‌که نخستین اتفاقات این‌گونه رخ داد، یعنی پیش از میلاد حضرت مسیح (ع)»، یهودیان نژادپرستی‌، افکار نژادپرستانه را مطرح می‌کردند؛ افکاری که به آنان توهم برتری بر بشر را می‌بخشد .[۲]. امام صدر معتقد است فعالیت ویران‌گر اندیشه صهیونیستی قرن‌هاست که بشر را دچار مشکل کرده و در راه انحراف بشر هیچ‌گاه بی‌عمل نبوده است. کفر ورزید و طغیان کرد و پیامبران را به‌ناحق کشت و احادیث و آموزه‌های دروغین جعل کرد و بر ضد صدها هزار تن از مؤمنان توطئه چید و ادیان را تحریف و حقایق را مسخ و تاریخ را تحریف کرد و به فساد و انحراف و بی‌بندوباری دامن زد .[۳].

سید موسی صدر اندیشه‌ای که دولت اسرائیل را در قرن اخیر به وجود آورد نتیجۀ حتمیِ مبانی تمدن غربی و طغیان خودخواهانۀ بشری می‌داند که در پایان قرون‌وسطی بر پایۀ انکار خدا و ارزش‌ها بنا گذاشته شد .[۴] او رژیم اسرائیل را نماد کامل تمدن غربی ازنظر انحصارطلبی و بهره‌کشی و تفرقه‌افکنی نژادپرستانه و تعصب‌های دینی و ستمگری و اشغالگری و سنگدلی معرفی می‌کند .[۵]

صدر اندیشه صهیونیستی و اسرائیلی را بیماری خطرناکی می‌داند که هر طور شده و به‌فوریت باید توسط همه ابنای بشر مورد رویارویی کامل و پایانی قرار گیرد و در صورت سهل‌انگاری، معتقد است علاوه بر دریدن ملت‌های جهان، پدر و مادر خود را نیز خواهد درید و بازماندۀ انسانیت موجود در جهان را بر باد خواهد داد .[۶]. او معتقد است، اندیشه اسرائیلی و صهیونیستی، خود را از جهت آفرینش و نژاد، برتر از دیگر انسان‌ها می‌داند و در کمین فرصت است تا ثروت فرزندانِ آدم از هر نوع و هر جنسی را غارت و آنان را تحقیر کنند و به‌مثابۀ ابزارهایی برای خوشبخت کردن فرزندان اسرائیل به‌کارگیرند .[۷].

او ادعاهای مطرح‌شده توسط اسرائیل مبنی بر تعلق سرزمین فلسطین به یهود و ادعاهایی پیرامون معبد سلیمان را پوچ و دروغی تاریخی می‌داند و تصریح می‌کند: می‌گویند مسجدالاقصی بر ویرانه‌های معبد سلیمان ساخته‌شده است. این دروغی تاریخی است، معبد سلیمان چندین بار پیش از ساخت مسجد خراب‌شده بود و زمان ورود سپاه اسلام از این معبد هیچ نشانی بر جای نبوده است .[۸]

سید موسی صدر معتقد است دین هر انسانی را صرف‌نظر از مذهب یا اندیشه یا اعتقادش، محترم می‌شمارد. اما اگر انسانی درنتیجه اعتقاداتِ زیان‌آور تبدیل به جرثومه‌ای شود که در زمین فساد و تباهی کند دین ارج و حرمتی برای این موجود قائل نیست. در تفکر امام صدر هیچ جایی برای هیچ مذاکره‌ای با اسرائیل و به رسمیت شناختن هیچ حقی برای آنان وجود ندارد و تمامی ظرفیت بشری باید برای مقابله‌ای نهایی و نابودکننده با اسرائیل به خدمت گرفته شود. او درعین‌حال که تمامی صهیونیست‌ها را از یک جنس می‌داند و معتقد است در طول زمان‌های طولانی از درون یا بیرون اسرائیل جز گزافه‌گویی و تندروی از آن‌ها چیزی شنیده نشده و آن‌ها همگی در تاریکی و سیاهی یکسان هستند [۹]، به جامعه بشری این نکته را گوشزد می‌کند که مقابله با اسرائیل و صهیونیست‌ها مقابله با مجموعه‌ای از انسان‌ها نیست.

او می‌گوید: جنگ ما با آنان جنگ با یک مجموعه از انسان‌ها نیست، بلکه این جنگ درواقع نبردی است با فساد و انحراف و ستم و اندیشه تبعیض نژادی که اساس تفکر آنان است: «اگر می‌پندارید که شما دوستان خدا هستید، نه مردم دیگر.» این است مصیبت ما. مصیبت اینجاست که آنان خود را اولیا و دوستان خدا می‌دانند و دیگران را نه، این نکته اساسی است .[۱۰]

امام صدر در مواجهه با اسرائیل مسئولیتی بزرگ را متوجه انسان‌های مؤمن در جهان خصوصاً در خاورمیانه می‌داند و معتقد است ایمان در مشرق‌زمین به‌خصوص اسلام و مسلمین در معرض امتحان قرارگرفته است .[۱۱] این‌که چه برخوردی از اهالی ایمان در مقابله با اسرائیل و تفکر صهیونیستی مشاهده می‌شود تعیین‌کننده وضعیت ایمان آن‌هاست.

او این مسئولیت را نه‌تنها متوجه مسلمانان بلکه مسیحیان را نیز دراین‌باره دارای مسئولیتی کامل می‌داند و اسرائیل را دشمنی برای همه ادیان الهی اعم از اسلام و مسیحیت برمی‌شمرد و مسجد و کلیسا را توأمان آماج حملات صهیونیستی می‌داند.

صدر وظیفه برخورد با اسرائیل را دستوری قرآنی می‌داند و در ضمن توضیح مسئله، دیدگاه فقهی خود مبنی بر وجوب مبارزه با اسرائیل را ارائه می‌دهد. امام موسی صدر دراین‌باره می‌گوید: آیه قرآن کریم که تأ‌کید می‌کند: «ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّهُ وَالْمَسْکَنَهُ» [۱۲] ساختاری انشائی و امری دارد و از نوع جملات اخباری و حکایتی به‌حساب نمی‌آید. این آیه امری واجب و مسئولیت‌آور بر دوش می‌گذارد و اگر این مسئولیت را به انجام نرسانیم، در آینده بر ما مُهر ذلت و بیچارگی خواهد خورد .[۱۳]

امام موسی صدر با عنایت به مقدماتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد نتیجه می‌گیرد که اسرائیل شر مطلق می‌باشد و ضد اسلام، مسیحیت، ایمان و انسانیت است. صدر دراین‌باره تعبیر جالبی به کار می‌برد تا عمق دشمنی تفکر انسانی را با تفکر صهیونیستی نشان بدهد.

او می‌گوید: اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می‌ایستیم. اگر اسرائیل با چپ بجنگد، ما در کنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست بجنگد، در کنار راست خواهیم ایستاد. [۱۴]

پی نوشت:

[۱] کتاب نای و نی، صص ۴۱۵-۴۲۴

[۲] همان

[۳] پیام امام موسی صدر به دوره ششم مجلس ملی فلسطین

[۴] همان

[۵] همان

[۶] همان

[۷] همان

[۸] روزنامۀ الجریده مصاحبه با امام موسی صدر را در تاریخ ۱۹۶۹/۰۸/۲۶

[۹] پیام امام موسی صدر به دوره ششم مجلس ملی فلسطین

[۱۰] کتاب نای و نی، صص ۴۱۵-۴۲۴

[۱۱] روزنامۀ الجریده مصاحبه با امام موسی صدر را در تاریخ ۱۹۶۹/۰۸/۲۶

[۱۲] آل‌عمران ۱۱۲

[۱۳] کتاب نای و نی، صص ۴۱۵-۴۲۴

[۱۴] جلد ۱۲ کتاب گام‌به‌گام با امام موسی صدر


خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه _محمدمهدی ابراهیمی نصر: فداکاری‌هایی که ما امروزه درراه مبارزه با اسرائیل باید تقدیم کنیم، ده‌ها برابر بیشتر از چیزی است که می‌توانست در آغاز فعالیت صهیونیست‌ها و اشغال سرزمین ما تقدیم شود. اگر ما از صد سال پیش، مطابق دستورات دینی عمل می‌کردیم و متوجه خطر بودیم، امکانات فراوان و ثروت هنگفتی ذخیره کرده بودیم .[۱]

این بخشی از تحلیلی است که سید موسی صدر به‌عنوان اندیشمندی مسلمان که در گستره عمل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اسلامی وارد شده بود بیش از چند دهه پیش در جمع شخصیت‌های برجسته و سرشناس اسلامی مطرح کرد.

امام موسی صدر ریشه اندیشه‌ای که دست‌آویز تشکیل اسرائیل و اشغال سرزمین فلسطین شد را نه از تئودور هرتسل، روزنامه‌نگار قرن ۱۹ میلادی بلکه از انحرافاتی می‌داند که به دست برخی علمای یهود پس از حضرت موسی (ع) رقم خورد. او معتقد است از همان زمانی‌که نخستین اتفاقات این‌گونه رخ داد، یعنی پیش از میلاد حضرت مسیح (ع)»، یهودیان نژادپرستی‌، افکار نژادپرستانه را مطرح می‌کردند؛ افکاری که به آنان توهم برتری بر بشر را می‌بخشد .[۲]. امام صدر معتقد است فعالیت ویران‌گر اندیشه صهیونیستی قرن‌هاست که بشر را دچار مشکل کرده و در راه انحراف بشر هیچ‌گاه بی‌عمل نبوده است. کفر ورزید و طغیان کرد و پیامبران را به‌ناحق کشت و احادیث و آموزه‌های دروغین جعل کرد و بر ضد صدها هزار تن از مؤمنان توطئه چید و ادیان را تحریف و حقایق را مسخ و تاریخ را تحریف کرد و به فساد و انحراف و بی‌بندوباری دامن زد .[۳].

سید موسی صدر اندیشه‌ای که دولت اسرائیل را در قرن اخیر به وجود آورد نتیجۀ حتمیِ مبانی تمدن غربی و طغیان خودخواهانۀ بشری می‌داند که در پایان قرون‌وسطی بر پایۀ انکار خدا و ارزش‌ها بنا گذاشته شد .[۴] او رژیم اسرائیل را نماد کامل تمدن غربی ازنظر انحصارطلبی و بهره‌کشی و تفرقه‌افکنی نژادپرستانه و تعصب‌های دینی و ستمگری و اشغالگری و سنگدلی معرفی می‌کند .[۵]

صدر اندیشه صهیونیستی و اسرائیلی را بیماری خطرناکی می‌داند که هر طور شده و به‌فوریت باید توسط همه ابنای بشر مورد رویارویی کامل و پایانی قرار گیرد و در صورت سهل‌انگاری، معتقد است علاوه بر دریدن ملت‌های جهان، پدر و مادر خود را نیز خواهد درید و بازماندۀ انسانیت موجود در جهان را بر باد خواهد داد .[۶]. او معتقد است، اندیشه اسرائیلی و صهیونیستی، خود را از جهت آفرینش و نژاد، برتر از دیگر انسان‌ها می‌داند و در کمین فرصت است تا ثروت فرزندانِ آدم از هر نوع و هر جنسی را غارت و آنان را تحقیر کنند و به‌مثابۀ ابزارهایی برای خوشبخت کردن فرزندان اسرائیل به‌کارگیرند .[۷].

او ادعاهای مطرح‌شده توسط اسرائیل مبنی بر تعلق سرزمین فلسطین به یهود و ادعاهایی پیرامون معبد سلیمان را پوچ و دروغی تاریخی می‌داند و تصریح می‌کند: می‌گویند مسجدالاقصی بر ویرانه‌های معبد سلیمان ساخته‌شده است. این دروغی تاریخی است، معبد سلیمان چندین بار پیش از ساخت مسجد خراب‌شده بود و زمان ورود سپاه اسلام از این معبد هیچ نشانی بر جای نبوده است .[۸]

سید موسی صدر معتقد است دین هر انسانی را صرف‌نظر از مذهب یا اندیشه یا اعتقادش، محترم می‌شمارد. اما اگر انسانی درنتیجه اعتقاداتِ زیان‌آور تبدیل به جرثومه‌ای شود که در زمین فساد و تباهی کند دین ارج و حرمتی برای این موجود قائل نیست. در تفکر امام صدر هیچ جایی برای هیچ مذاکره‌ای با اسرائیل و به رسمیت شناختن هیچ حقی برای آنان وجود ندارد و تمامی ظرفیت بشری باید برای مقابله‌ای نهایی و نابودکننده با اسرائیل به خدمت گرفته شود. او درعین‌حال که تمامی صهیونیست‌ها را از یک جنس می‌داند و معتقد است در طول زمان‌های طولانی از درون یا بیرون اسرائیل جز گزافه‌گویی و تندروی از آن‌ها چیزی شنیده نشده و آن‌ها همگی در تاریکی و سیاهی یکسان هستند [۹]، به جامعه بشری این نکته را گوشزد می‌کند که مقابله با اسرائیل و صهیونیست‌ها مقابله با مجموعه‌ای از انسان‌ها نیست.

او می‌گوید: جنگ ما با آنان جنگ با یک مجموعه از انسان‌ها نیست، بلکه این جنگ درواقع نبردی است با فساد و انحراف و ستم و اندیشه تبعیض نژادی که اساس تفکر آنان است: «اگر می‌پندارید که شما دوستان خدا هستید، نه مردم دیگر.» این است مصیبت ما. مصیبت اینجاست که آنان خود را اولیا و دوستان خدا می‌دانند و دیگران را نه، این نکته اساسی است .[۱۰]

امام صدر در مواجهه با اسرائیل مسئولیتی بزرگ را متوجه انسان‌های مؤمن در جهان خصوصاً در خاورمیانه می‌داند و معتقد است ایمان در مشرق‌زمین به‌خصوص اسلام و مسلمین در معرض امتحان قرارگرفته است .[۱۱] این‌که چه برخوردی از اهالی ایمان در مقابله با اسرائیل و تفکر صهیونیستی مشاهده می‌شود تعیین‌کننده وضعیت ایمان آن‌هاست.

او این مسئولیت را نه‌تنها متوجه مسلمانان بلکه مسیحیان را نیز دراین‌باره دارای مسئولیتی کامل می‌داند و اسرائیل را دشمنی برای همه ادیان الهی اعم از اسلام و مسیحیت برمی‌شمرد و مسجد و کلیسا را توأمان آماج حملات صهیونیستی می‌داند.

صدر وظیفه برخورد با اسرائیل را دستوری قرآنی می‌داند و در ضمن توضیح مسئله، دیدگاه فقهی خود مبنی بر وجوب مبارزه با اسرائیل را ارائه می‌دهد. امام موسی صدر دراین‌باره می‌گوید: آیه قرآن کریم که تأ‌کید می‌کند: «ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّهُ وَالْمَسْکَنَهُ» [۱۲] ساختاری انشائی و امری دارد و از نوع جملات اخباری و حکایتی به‌حساب نمی‌آید. این آیه امری واجب و مسئولیت‌آور بر دوش می‌گذارد و اگر این مسئولیت را به انجام نرسانیم، در آینده بر ما مُهر ذلت و بیچارگی خواهد خورد .[۱۳]

امام موسی صدر با عنایت به مقدماتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد نتیجه می‌گیرد که اسرائیل شر مطلق می‌باشد و ضد اسلام، مسیحیت، ایمان و انسانیت است. صدر دراین‌باره تعبیر جالبی به کار می‌برد تا عمق دشمنی تفکر انسانی را با تفکر صهیونیستی نشان بدهد.

او می‌گوید: اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می‌ایستیم. اگر اسرائیل با چپ بجنگد، ما در کنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست بجنگد، در کنار راست خواهیم ایستاد. [۱۴]

پی نوشت:

[۱] کتاب نای و نی، صص ۴۱۵-۴۲۴

[۲] همان

[۳] پیام امام موسی صدر به دوره ششم مجلس ملی فلسطین

[۴] همان

[۵] همان

[۶] همان

[۷] همان

[۸] روزنامۀ الجریده مصاحبه با امام موسی صدر را در تاریخ ۱۹۶۹/۰۸/۲۶

[۹] پیام امام موسی صدر به دوره ششم مجلس ملی فلسطین

[۱۰] کتاب نای و نی، صص ۴۱۵-۴۲۴

[۱۱] روزنامۀ الجریده مصاحبه با امام موسی صدر را در تاریخ ۱۹۶۹/۰۸/۲۶

[۱۲] آل‌عمران ۱۱۲

[۱۳] کتاب نای و نی، صص ۴۱۵-۴۲۴

[۱۴] جلد ۱۲ کتاب گام‌به‌گام با امام موسی صدر

کد خبر 4931887

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس